دنیای‌اقتصاد- رییس‌جمهور و هیات دولت در سومین دور سفرها و در هشتادوهفتمین سفر مهمان مردم استان لرستان شدند تا نتایج اجرای مصوبات دور اول سفر به این استان در اسفندماه سال ۸۵ و دور دوم سفر در آبان‌ماه سال ۸۷ را پیگیری کنند. دکترمحمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری در بدو ورود به فرودگاه خرم‌آباد گفت: لرستان مهد شیرزنان و شیرمردان و انسان‌های با همت و بلند اراده است. وی گفت: ایمان و اراده مردم مومن استان لرستان در کشور زبانزد است. احمدی نژاد افزود: مردم این استان هر کجا که ایران اسلامی در شرایط سخت قرار گرفت به کمک نظام شتافتند و از ولایت و رهبری دفاع کردند.

بر اساس این گزارش، در هشتاد و هفتمین جلسه هیات دولت که در خرم‌آباد برپا شد ۲۰۰ طرح جدید برای توسعه و پیشرفت استان لرستان به تصویب هیات دولت رسید.

محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس جمهور در نشست خبری تشریح دستاوردهای سفر سوم هیات دولت به لرستان گفت: ساخت کارخانه نورد ۵۰۰ هزار تنی خرم‌آباد، ساخت کارخانه خودروسازی کوهدشت، احداث کارخانه نورد پلدختر با حداقل ۲۰۰ و حداکثر ۵۰۰ هزار تن و احداث موزه تاریخ لرستان در سال‌های ۹۰ و ۹۱ از جمله مصوبات هیات دولت در استان لرستان است. رحیمی افزود: همچنین در جلسه هیات دولت طرح گازرسانی به ۲۰۰ روستای لرستان برای دو سال آینده مصوب و در دستور کار قرار گرفت. معاون اول رییس‌جمهور گفت: اختصاص مبلغ پنج هزار میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های تولیدی مورد نظر استان، اختصاص یک هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی به طرح‌های گردشگری و صنایع دستی، اختصاص ۶۰۰ میلیون دلار برای تامین نیاز ارزی طرح‌های سرمایه‌گذاری استان و نیروگاه‌های خرم‌آباد، ازنا و بروجرد در سال‌های ۹۰ و ۹۱ و اختصاص مبلغ ۴۵۰ میلیارد ریال برای خرید یک هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی از جمله دیگر مصوبات دور سوم سفر هیات دولت به لرستان است. رحیمی در ادامه تشریح مصوبات سفر سوم دولت به لرستان، تکمیل ۱۵ باب کتابخانه عمومی، ۱۰ خانه فرهنگ دیجیتالی و اختصاص ۱۳ میلیارد ریال برای فعالیت‌های فرهنگ و هنر در سال ۹۰، اختصاص مبلغ ۶۰۰ میلیارد ریال برای اجرای عملیات آبخیزداری استان در سال‌های ۹۰ و ۹۱ را از دیگر مصوبات سفر سوم هیات دولت برای استان لرستان عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه در سفر دور سوم تصمیمات مهمی در بخش انرژی، کشاورزی و صنعت معدن لرستان گرفته شد، اظهار کرد: اجرای سد معشوره برای سامانه انتقال آب به دشت‌های کوهدشت و اختصاص اعتبار برای ساخت ۹ سد از دیگر مصوبات دولت است که این اعتبار هم اکنون در اختیار قرارگاه خاتم‌الانبیاء به عنوان مجری طرح قرار گرفته است. وی گفت: اختصاص مبلغ ۲۴۰ میلیارد ریال برای انتقال آب از طریق سیستم آبیاری تحت فشار از دیگر مصوبات هیات دولت برای لرستان است که ۵۰ درصد اعتبار این طرح به صورت نامحدود خواهد بود.

رحیمی اظهار کرد: همچنین ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای اصلاح و بهینه سازی شبکه توزیع نیروی برق این استان در سال ۹۰ و ۹۱ ، و مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال نیز برای شبکه آب شهری و روستایی لرستان در نظر گرفته شد.

وی افزود: همچنین تامین لوازم چهار هزار منزل و گازکشی دو هزار منزل و تامین سه هزار مسکن مددجویان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره)، اختصاص ۲۵۰ میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه برای مشاغل خانگی استان، اختصاص مبلغ ۴۰۰ میلیارد ریال برای طرح‌های خود اشتغالی مسکن و دیگر امور مردمی ایثارگران و سایر متقاضیان، اختصاص مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال برای تشکیل تعاونی‌های فراگیر ملی و ایجاد ۱۲ مجتمع فرش دستباف و اعطای مجوز صادراتی فرش از گمرک خرم‌آباد و نیز اختصاص ۱۳۰ میلیارد تسهیلات برای فارغ‌التحصیلان، نوآوران و خلاقان نیز از دیگر تصمیمات هیات دولت برای کمک به مردم این استان است. رحیمی گفت: همچنین ۶۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای بهسازی و نوسازی بافت فرسوده شهری به اجرای طرح‌های توسعه شهری اختصاص یافت و مبلغ ۵۱۰ میلیارد ریال اعتبار نیز برای بهسازی و نوسازی راه‌ها و خرید تجهیزات راهداری اختصاص داده شد. معاون اول رییس‌جمهوری افزود: همچنین مطالعه احداث بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی کوهدشت و اختصاص ۴۰۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های هادی استان در سال‌های ۹۰ و ۹۱، اختصاص مبلغ ۷۳ میلیارد ریال برای توسعه زیرساخت‌های لرستان شامل پوشش تلفن همراه، اینترنت پرسرعت از جمله دیگر مصوبات هیات دولت برای لرستان است. وی اظهار کرد: اختصاص مبلغ قابل توجهی برای اجرای محور نور آباد به کوهدشت و کمربندی کوهدشت، احداث سه خط راه‌آهن که مهم‌ترین پروژه‌های استان هستند شامل سه خط راه آهن دورود - خرم آباد - اندیمشک و دورود - خرم آباد - ملایر و ازنا - الیگودرز - اصفهان با حدود یک هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال و احداث آزاد راه اراک - بروجرد با هشت هزار میلیارد ریال نیز در جلسه هیات دولت در لرستان به تصویب رسید. معاون اول رییس‌جمهوری افزود: علاوه بر این واگذاری ۳۸ هزار تلفن همراه و ۱۰ هزار تلفن ثابت و مطالعه محور پلدختر - پل زال نیز در جلسه استانی هیات دولت در لرستان به تصویب رسید.