مصرف 40 درصد برق خوزستان توسط صنایع

دنیای اقتصاد - اهواز - کیوانه گرجی: مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای استان خوزستان از مصرف ۴۰ درصدی برق تولیدی استان توسط صنایع خبر داد. معین پور با اشاره به موقعیت خوزستان به لحاظ وجود صنایع بزرگ در این استان گفت: در حال حاضر از سوی صنایع درخواست‌های زیادی برای استفاده از برق وجود دارد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر بیش از یک هزار مگاوات در خواست برق صنعتی از سوی شرکت‌های مختلف وجود دارد که به دلیل کمبود یا نبودن تجهیزات در حال بررسی است.

معین پور با اشاره به اینکه برای اجرای طرح‌های کاهش تلفات برق در مناطق مختلف استان خوزستان سه هزار و ۴۰۰میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی، استانی و سایر منابع هزینه شده است، گفت: متوسط پرت انرژی در دنیا ۱۳تا ۱۴درصد است که این میزان در کشور در محل تولید برق و شبکه‌های انتقال سه درصد و در شبکه توزیع برق ۲۱درصد است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان با بیان این مطلب که خوزستان از حیث قدرت نیروگاهی نصب شده در ایران رتبه نخست را دارد، گفت: از مجموع ۶ هزار مگاوات برق نیروگاهی نصب شده در کشور، حدود یک ششم یعنی ۱۰ هزار مگاوات آن در خوزستان است.

وی افزود: خوزستان از حیث مصرف برق پس از تهران در کشور در رتبه دوم قرار دارد و از ۴۱هزار مگاوات تولید برق در کشور، ۱۵درصد کل برق تولیدی یعنی حدود ۶۳۵مگاوات آن در خوزستان مصرف می‌شود که از این میزان ۴۰درصد آن در بخش صنعت، ۳۵درصد در بخش خانگی و مابقی در بخش‌های تجاری، عمومی و کشاورزی استان مصرف می‌شود.

معین پور با اشاره به اینکه جمع‌آوری انشعاب‌های غیرمجاز برق بدون کمترین مساله و مشکل در اغلب مناطق استان اجرایی شده و هم اکنون به مراحل پایانی خود نزدیک شده است، بیان داشت: در سه سال اخیر بیش از ۵۰۰ هزار انشعاب غیرمجاز برق در استان به انشعاب قانونی تبدیل شده که این اقدام نقش مهمی در کاهش تلفات انرژی داشته است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان به ابلاغ تعرفه‌های زمستانی مصرف برق استان هم‌زمان با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: تعرفه‌های تابستانی خوزستان که از ۱۵فروردین ماه تا ۱۵آبان ماه ۱۳۹۰ است، تاکنون از سوی وزارت نیرو ابلاغ نشده است.

وی افزود: دولت تعرفه‌های برق مصرفی خوزستان را با توجه به گرما و شرایط خاص اقلیمی، منطقی و منطبق با واقعیات در نظر خواهد گرفت و مردم در این زمینه ضمن اینکه باید صرفه‌جویی کنند، نباید نگرانی از بابت افزایش بهای تعرفه‌های برق داشته باشند.

وی منابع برق خوزستان را در سه بخش برق‌آبی، حرارتی و خطوط تبادلی با سایر استان‌ها دانست و افزود: ۴۰درصد برق استان از طریق نیروگاه‌های برق‌آبی، ۴۰درصد نیروگاه‌های حرارتی و گازی و ۲۰درصد از طریق خطوط تبادلی تامین می‌شود که به نسبت میزان بارش‌ها و ذخیره آب در پشت سدهای خوزستان نسبت منابع تولید و تامین برق در تابستان اندکی تغییر می‌کند.

وی تعداد پروژه‌های سال آینده شرکت برق منطقه‌‌ای را ۵۸ طرح با سرمایه‌گذاری چهار هزار و ۶۳۰میلیارد ریال دانست و اظهار کرد: نگهداری و راهبری ۱۶۵پست توزیع و فوق توزیع برق و هشت هزار و ۳۰۰کیلومتر خطوط اصلی انتقال برق از دیگر برنامه‌های این شرکت در استان‌های خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد است.

وی افزود: از دیگر طرح‌های این شرکت می‌توان به احداث و توسعه پست‌های ۱۳۲/۴۰۰ کیلوولت مهزیار، نصب ترانسفورماتور سوم ۱۳۲/۴۰۰ کیلوولت پست ۴۰۰ کیلوولت ماهشهر، توسعه پست ۴۰۰ کیلوولت شوشتر، توسعه پست ۴۰۰ کیلوولت میلاد آبادان، توسعه بخش ۲۳۰ کیلوولت پست نیروگاه رامین، احداث فاز اول پست ۳۳/۱۳۲ کیلوولت آبشار شوشتر، احداث فاز اول پست ۳۳/۱۳۲ کیلوولت میانرود دزفول و روشنایی محوطه ساختمان برق منطقه‌ای خوزستان با نصب پانل‌های خورشیدی اشاره کرد.

وی اضافه کرد: این پروژه‌ها در شهرهای اهواز، ماهشهر، شوشتر، آبادان و دزفول قرار دارند.

معین پور به ضرورت استفاده از منابع جدید تولید برق به ویژه انرژی خورشیدی و بادی در استان تاکید کرد و گفت: با توجه به آفتابی بودن ۱۶ساعت در شبانه روز و گرمای مناسب در استان، مطالعاتی در مناطق مختلف برای استفاده از انرژی‌های پاک توسط این شرکت در حال انجام است.