راه‌اندازی 1800 واحد صنعتی در قزوین

هدفمند کردن یارانه‌ها حباب‌های رخوت را در صنایع خواهد شکست و به افزایش بهره‌وری می‌انجامد

دنیای‌اقتصاد - قزوین - مهرداد نوری: رییس سازمان صنایع و معادن استان قزوین گفت: در طول پنج سال گذشته هزار و ۸۰۰ واحد صنعتی جدید در استان راه‌اندازی شده که در این صنایع از ۸۰ درصد تکنولوژی روز دنیا در بخش صنعت استان استفاده می‌شود. محمدباقر آقاعلیخانی در گردهمایی بزرگ مدیران صنعت استان که با رویکرد سمینار تخصصی توسعه بازار در دانشگاه آزاد واحد قزوین برگزار شد، افزود: در صنعت تکنولوژی، تولید و بازار اهمیت حیاتی دارد که تاکنون در دو بخش به خوبی عمل کرده‌ایم و توانسته‌ایم با استفاده از تکنولوژی روز، محصولات کیفی تولید کنیم.

وی افزود: از پنج سال گذشته تاکنون هزار و ۸۰۰ واحد جدید صنعتی به ظرفیت استان اضافه شده و خوشبختانه از ۸۰ درصد تکنولوژی روز دنیا در استان برخورداریم که موقعیت استان ما را ارتقا بخشیده است.آقاعلیخانی تصریح کرد: با این همه رشد، هنوز در بازاریابی مشکل داریم؛ چرا که فقط به تکنولوژی توجه کرده‌ایم و به‌رغم بهره‌مندی از فناوری قادر به رقابت با خارج نیستیم. رییس سازمان صنایع و معادن استان قزوین بر نزدیکی و تعامل بیشتر صنعت و دانشگاه تاکید کرد و گفت: باید با کمک دانشگاه بازارها را شناسایی و با توجه به نیاز مشتری تصمیم‌گیری و تولید کنیم تا به سود مناسب دست یابیم.

آقاعلیخانی اضافه کرد: با حجم زیاد سرمایه‌گذاری انجام شده در صنعت کشور باید بتوانیم در بازار خارجی هم نفوذ کنیم و با توجه به جلب رضایت مشتری خلأ موجود را برطرف کنیم.

این مسوول اظهار داشت: جامعه در حال تغییر است و ذائقه و نیاز مشتری هم دائم تغییر می‌کند؛ بنابراین صنعتگران باید ضمن آگاهی از این تغییرات، تولیدات خود را با این نیاز و تغییرات هماهنگ کنند.

وی نگهداری بازار در طول زمان به صورت مستمر را مهم ارزیابی کرد و گفت: در سال‌های گذشته متاسفانه با تعلل، بسیاری از بازارهای مناسب در آذربایجان و افغانستان را از دست دادیم و این اتفاق در حال حاضر در عراق در حال وقوع است که اگر دیر بجنبیم این بازار مصرف را نیز از دست خواهیم داد.

هدفمندی یارانه‌ها گره گشای صنعت است

رییس سازمان صنایع و معادن استان قزوین در ادامه گفت: قانون هدفمند کردن یارانه‌ها هر چند در ظاهر ممکن است به‌زعم برخی نگران‌کننده باشد، اما در صنعت حباب‌های رخوت را خواهد شکست و به افزایش بهره‌وری کمک خواهد کرد.

وی گفت: در سال ۸۶ سه ماه تعطیلی داشتیم و با احتساب یک ماه مرخصی کارگران عملا کارخانه‌های کشور ۱۲ ماه حقوق برای هشت ماه کار پرداخت کردند و این بیانگر پایین بودن میزان بهره وری در واحدهای تولیدی است.

آقاعلیخانی با بیان اینکه بهره‌وری در کارخانه‌های استان قزوین ۵۰ درصد است، اظهار امیدواری کرد: قانون هدفمندی یارانه‌ها به افزایش بهره‌وری و تغییر روند تولید و حرکت در مسیر کاهش مصرف انرژی در واحدها منجر شود. عبدالقهار ناصحی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین هم در این گردهمایی در خصوص ویژگی‌های واحدهای صنعتی کوچک گفت: مزیت‌های صنایع کوچک با حداقل ۵۰ نفر کارگر در اشتغال و میزان بهره‌وری و تطبیق با بازار مهم و تاثیرگذار است. وی اشتغال محلی، توزیع عادلانه ثروت، اعمال تغییرات سریع در محصولات متنوع و توسعه و تکمیل زنجیره تولید و وابستگی ارزی کمتر را از دیگر ویژگی‌های صنایع کوچک دانست و اضافه کرد: بیش از ۹۰ درصد صنایع کشور در زمره صنایع کوچک به شمار می‌رود و ۵۰ درصد اشتغال صنعتی کشور را موجب شده اند.

ناصحی تولید پایین و نبود محیط مناسب برای رشد کسب‌وکار را از موانع و مشکلات این گونه صنایع عنوان کرد و یادآورشد: فن‌آوری پایین و نداشتن زیرساخت نرم‌افزاری هم از مشکلات صنایع کوچک است که درصورت توجه به آنها و بازاریابی محصول، می‌توان از ظرفیت تولیدی این واحدها استفاده بیشتری کرد.