تقسیط بدهی صنایع خراسان‌جنوبی

دنیای اقتصاد- بیرجند- حمید قربانی: مدیر عامل بانک صنعت و معدن کشور گفت: بدهی واحدهای تولیدی استان به مدت طولانی قسط‌بندی می‌شود تا برای دریافت تسهیلات جدید اقدام کنند. مهندس پیشرو در سی و دومین جلسه اعضای ستاد تسهیل امور و پشتیبانی واحدهای تولیدی و شهرک‌های صنعتی گفت: تسهیلات سرمایه در گردش برای بسیاری از واحدهای تولیدی صنعتی کم است و بسیاری از واحدها به دلیل داشتن بدهی معوقه به بانک‌ها امکان دریافت تسهیلات جدید را ندارند از این رو پس از تعامل با بانک‌ها بدهی‌های معوقه واحدهای تولیدی استان به بانک اولیه تقسیط شد تا بانک جدید بتواند برای پرداخت تسهیلات اقدام کند.وی با بیان اینکه ۷۰ درصد مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی استان به کارگروه بانکی مرتبط بود و واحدهای صنعتی و تولیدی درخواست داشتند نقدینگی لازم برای سرمایه در گردش را دریافت کنند، افزود: در این ستاد، واحدهای مشکل‌دار تعیین تکلیف شدند و نتیجه لازم را گرفتند.پیشرو، بروز مشکلات در واحدهای تولیدی و صنعتی را ناشی از برخی شرایط اقلیمی و تداوم خشکسالی مناطق عنوان کرد و گفت: ستاد به دلیل وجود این شرایط خاص در خراسان‌جنوبی در تلاش است تا بیشترین کمک‌ها را به واحدهای تولیدی مشکل‌دار کند.مدیرعامل بانک صنعت و معدن کشور از جمله این کمک‌ها، قسط‌بندی طولانی مدت تسهیلات ارائه شده به واحدها را عنوان کرد و ادامه داد: مصوبات این کارگروه باید بعد از تایید وزیر صنایع و معادن اجرایی شود.

وی اضافه کرد: بانک صنعت و معدن محدودیتی به عنوان کمبود نقدینگی برای تامین منابع مالی طرح‌های توجیه‌دار ندارد و برای توسعه استان‌ها برنامه‌ریزی می‌کند.

وی گفت: برای اجرای طرح‌های آمایش صنعتی و معدنی کشور منابع مالی تامین و اعتبار اجرایی بسیاری از طرح‌ها در استان‌ها از منابع این بانک پرداخت می‌شود.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن کشور گفت: تامین ۳۰۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات ریالی و ارزی در ۳ سال آینده برای سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده است.

وی افزود: بیش از ۲۱۰ طرح از طرح‌های آمایش، مصوب شده، ۲۳۷ طرح در بخش تکمیلی و ناتمام و تامین اعتبار و سرمایه در گردش هزار و ۵۴۵ واحد نیز پرداخت شده است.وی اعتبار پرداخت شده به طرح‌های بنگاه‌های زودبازده را ۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد که این رقم ۹۰ درصد از سهم بانک صنعت و معدن برای طرح‌های زودبازده است.به گفته وی، تامین اعتبار طرح‌های آمایش در اولویت است و هیچ محدودیتی برای پرداخت تسهیلات ارزی و ریالی به این طرح‌ها وجود ندارد.معاون سرمایه‌گذاری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران هم در این جلسه مهم‌ترین سیاست این سازمان را توسعه صنعت دانست و گفت: برای جذب سرمایه‌گذار باید سرمایه‌گذاران خصوصی را به انجام یک کار مشترک دعوت کنیم. کرامتی‌فرد افزود: در سرمایه‌گذاری‌ها ۴۹ درصد دولت و ۵۱ درصد بخش خصوصی سهم دارد و پس از راه‌اندازی واحد سرمایه‌گذاری سهم بخش دولتی به بخش‌های خصوصی واگذار می‌شود.

وی به ضرورت مشاوره در سرمایه‌گذاری برای ایجاد طرح‌های توجیه‌دار تاکید کرد و گفت: برای جذب سرمایه‌گذار باید مشخص شود در چه صنعتی سرمایه‌گذاری شود و بهترین مشاوران برای داوطلبان سرمایه‌گذاری، استانداری هر منطقه و مشاوران صنعتی است.

وی با بیان اینکه سازمان در سرمایه‌گذاری‌هایی که توجیه اقتصادی داشته باشد مشارکت می‌کند و کمک‌های فنی لازم را ارائه می‌دهد، بر توسعه خوشه‌های صنعتی تاکید کرد و افزود: باید خوشه‌های صنعتی را توسعه دهیم تا سرمایه‌گذاری پایدار شود.

وی شرط لازم برای تداوم سرمایه‌گذاری را در نظر گرفتن مواردی چون بازار فروش، تامین مواد اولیه، برند محصول و... عنوان کرد و وضعیت سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی را با توجه به موقعیت منطقه مطلوب دانست و گفت: لازم است مطالعات لازم برای استعدادهای منطقه و مواردی که قابل سرمایه‌گذاری است انجام و همایش‌هایی برای جذب بیشتر سرمایه‌گذاران برگزار شود.