دنیای اقتصاد - اهواز - کیوانه گرجی: رییس ستاد طرح تحول اقتصادی سازمان صنایع و معادن خوزستان گفت: از ۲ هزار و۳۰۰ واحد صنعتی موجود در خوزستان ۴۷۰ واحد صنعتی وجود دارد که به عنوان واحد‌های آسیب‌پذیر در طرح تحول اقتصادی قلمداد می‌شوند. بختیار رازانی تصریح کرد: حدود ۷۰هزار بنگاه در کشور وجود دارد که ۱۰ درصد از این میزان به عنوان بنگاه‌های آسیب‌پذیری تلقی می‌شوند که در ۲۳ رشته صنعتی مشغول فعالیت هستند و اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها موجب افزایش قابل ملاحظه در هزینه‌های تولید یا کاهش قابل ملاحظه در تقاضای محصول آنها می شود که مشمول بسته‌های حمایتی این وزارتخانه خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: بنگاه‌هایی که در رشته‌های آسیب‌پذیر فعالیت ندارند نیز چنانچه با بررسی سازمان صنایع استان و تایید ستاد تحول وزارت صنایع، تاثیر‌پذیری بالا یا متوسطی را از اجرای طرح داشته باشند، مشمول بسته حمایتی وزارتخانه خواهند شد.

رازانی با اشاره به برنامه‌های حمایتی وزارت صنایع و معادن در طرح هدفمندی یارانه‌ها با بیان اینکه این برنامه‌ها در سه محور قیمت‌گذاری، اجرای برنامه‌های کوتاه مدت و برنامه‌های دراز مدت خلاصه می‌شوند، اظهار کرد: با اجرای این طرح که منجربه افزایش یا کاهش تقاضای برخی کالاها می‌شود، وزارت صنایع با اعمال سیاست قیمت‌گذاری درصدد جبران افت تقاضا است و به دنبال آن و با اجرای برنامه‌های کوتاه مدت اثرات ناشی از شوک قیمتی را به حداقل خواهد رساند.

وی با اشاره به اجرای برنامه‌های بلند‌مدت نیز گفت: به این منظور برنامه‌های افزایش بهره‌وری ارائه می‌شود که براساس آن ناوگان تولیدی کشور با استاندارد‌های جهانی دوباره‌سازی شده و در واقع فرآیند تولید صنایع اصلاح می‌شود.

معاون معدنی سازمان صنایع و معادن خوزستان در ادامه با بیان اینکه در بسته حمایتی وزارت صنایع و معادن در برنامه‌های کوتاه مدت خط اعتباری هزینه انرژی، جوایز صادراتی، سود بازرگانی ویژه، مدیریت واردات، ساماندهی توزیع کالا و کمک هزینه تولید لحاظ می‌شود، گفت: برنامه‌های بهره‌وری طرح بلندمدت نیز شامل پنج برنامه انرژی، مدیریت و منابع انسانی، زنجیره عرضه، واردات و صادرات و تامین مالی است که شامل اجرای پروژه‌هایی برای بهبود محیط کسب و کار و افزایش بهره‌وری در بنگاه‌های تولیدی است.

وی همچنین در ادامه با بیان اینکه اجرای این طرح می‌تواند اثرات مثبتی در صنعت داشته باشد، گفت: مقایسه آمار مصرفی حامل‌های انرژی در ایران و دیگر کشور‌ها به وضوح نشان می‌دهد که الگوی صحیحی در استفاده از خدمات و کالا‌ها در کشور وجود ندارد که اجرای این طرح می‌تواند گام مثبتی به این منظور باشد.

رازانی با مقایسه مصرف چند کالا در سبد مصارف خانگی و بنگاهی ایران با برخی کشور‌های دیگر اذعان کرد: ایران با داشتن تنها یک درصد جمعیت جهان سالانه۶/۱۱۷ میلیارد متر مکعب گاز مصرف می‌کند و پس از آمریکا و روسیه سومین مصرف‌کننده گاز دنیا است.

وی با بیان اینکه در ایران حدود ۵/۲میلیارد کیلووات ساعت برق تولید می‌شود، گفت: این رقم سه برابر متوسط جهانی است و ایران جزو ۱۵ کشور پر مصرف برق جهان است.

به گفته رازانی هرچند با اجرای این طرح و با آزاد شدن قیمت حامل‌های انرژی مصرف از بخش خانگی به سمت صنعت سوق داده می‌شود و پروژه‌های حمایت از صنعت نیز آغاز شده‌اند؛ اما نباید از این نکته هم غافل شد که در صورت اجرای این طرح تنها صرف یک برنامه خوب و درست باعث به نتیجه رسیدن طرح نمی‌شود، بلکه مشارکت کلیه ذی‌نفعان طرح نیز خود نکته مهمی است که نیازمند اطلاع‌رسانی کافی و درست در این بخش است.

رییس خانه صنعت و معدن خوزستان نیز با ابراز نگرانی از مشخص نبودن زمان و نحوه اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها در بخش صنعت گفت: هر چند که در جلسات متعدد در این زمینه بحث شده است؛ اما ابهاماتی که در این زمینه وجود دارد به سردرگمی واحد‌های تولیدی می‌انجامد.

بیژن پناهی‌زاده با تاکید بر اینکه ضروری است در این بخش شفافیت و اطلاع‌رسانی دقیقی اعمال شود، گفت: در این صورت واحد‌های صنعتی نیز می‌توانند تمهیدات لازم را برای افزایش تولید و ادامه فعالیتشان اتخاذ کنند.وی با بیان اینکه بیشترین حمایت‌های وزارت صنایع در این طرح از آن ۲۳ رشته صنعتی مورد مطالعه و صنایع بزرگ است، خاطرنشان کرد: در این بسته‌ها به صنایع کوچک که به نوعی اشتغال کشور نیز بسته به آنها است، توجه خاصی نشده است.

رییس خانه صنعت و معدن خوزستان همچنین در ادامه بر تسریع در پرداخت یارانه در بخش صنعت تاکید کرد و گفت: ضروری است این پرداخت‌ها هر چه زودتر انجام شود و با مشاوره و بحث‌های کارشناسی دقیق به نحوی پیش رویم تا کمترین آسیب به واحدهای صنعتی معدنی وارد شود.

به گفته پناهی‌زاده، تنها واحد‌هایی می‌توانند در این طرح موفق باشند که بتوانند بهره‌وری ایجاد کنند.