ماکو و آغری خواهرخوانده شدند

دنیای اقتصاد - ارومیه - سینا میرزامحمدی: شهرهای آغری کشور ترکیه و ماکو در آذربایجان غربی با امضای یادداشت تفاهمی‌بین این دو کشور، خواهر خوانده شدند. بر اساس این گزارش در حاشیه اجلاس همکاری‌های اقتصادی آذربایجان غربی با پنج استان هم مرز ترکیه، این یادداشت تفاهم به امضای شهرداران دو شهر رسید.

شهردار ماکو در مراسم امضای این یادداشت تفاهم، با اشاره به اراده دولت‌های ایران و ترکیه برای تقویت همکاری‌ها، گفت: ما نیز در این راستا و در قالب شهرستان‌های مختلف اقدام به توسعه همکاری با شهرهای مرزی می‌کنیم.

فخرالدین‌هاشم زاده اظهار امیدواری کرد، این خواهرخواندگی بتواند در توسعه روابط و تعمیم رفت و آمدها بین ساکنان دو شهر مفید واقع شود.

شهردار آغری نیز گفت: با توجه به اینکه وجوه اشتراک زیادی از حیث اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بین ماکو و آغری وجود دارد، برای خواهر‌خواندگی این دو شهر در این اجلاس تصمیم‌گیری شد و یادداشت تفاهم نیز بین شهرداران به امضا رسید.

حسن ارسلان گفت: این یادداشت تفاهم به پروتکل نهایی پنج استان مرزی ترکیه با آذربایجان غربی الحاق می‌شود تا هنگام عمل کردن به مفاد تفاهمنامه این یادداشت تفاهم نیز مورد توجه مسوولان قرار گیرد.

این مقام مسوول تصریح کرد: آذربایجان غربی از سمت شمال غرب با این شهر همسایه است که با توسعه روابط میزان رفت و آمد و حمل و نقل به طور قابل توجه افزایش می‌باید و در این زمینه پیشرفت‌های بزرگی در دو شهر چه بسا در استان‌های طرف تفاهم‌نامه به وجود می‌آید.

ارسلان تاکید کرد: مسوولان شهر آغری به توسعه روابط با شهرهای مرزی ایران با ترکیه علاقه‌مند هستند که به امضا رسیدن این یادداشت تفاهم در راستای جامه عمل پوشاندن به علاقه مسوولان برای توسعه همکاری با شهرهای مرزی ایران است.

بر اساس این گزارش، حجم ۳۰ میلیارد‌دلاری روابط تجاری ایران و ترکیه در سال جاری نشان از توجه دولت‌های دو کشور به افزایش روابط تجاری داشته و این امر در ملاقات‌های سران دو کشور نیز به خوبی مشهود است.

آذربایجان غربی نیز به عنوان پایانه صادراتی ایران به کشورهای اروپایی سهم موثری در توسعه روابط تجاری ایران داشته و دارد.

برگزاری نشست‌ها، همایش‌ها و برنامه‌ریزی برای سفر مدیران مختلف استانی و هیات‌های ارشد استان‌های مختلف ترک به ایران نشان از برنامه‌ریزی وسیعی برای استفاده از توانمندی‌ها و پتانسیل‌های آذربایجان غربی دارد.

اجلاس همکاری‌های اقتصادی استان آذربایجان غربی و استان‌های مرزی ترکیه نیز که به منظور تفاهمات بین دو کشور ایران و ترکیه و با هدف بررسی راه‌های گسترش مناسبات اقتصادی و تجاری استان‌های مرزی ترکیه و آذربایجان غربی که به مدت دو روز در ارومیه برگزار شد، یکی از این نشست‌ها است.

وحید جلال زاده، استاندار آذربایجان‌غربی در این اجلاس گفت: مرز بین ایران و ترکیه مرز صلح و دوستی است و ریشه‌های دینی و فرهنگی مشترک بین مردمان منطقه از جمله اساسی‌ترین دلایل این وفاق و نزدیکی است.

وی اضافه کرد: دو ملت بزرگ و تمدن‌ساز ایران و ترکیه از جایگاه ممتازی در جهان امروز برخوردارند، موقعیت جغرافیایی و ژئواستراتژیک دو کشور از جمله امتیازاتی است که می‌تواند در سطح منطقه و فرامنطقه‌ای نقش کلیدی را ایفا کند.

استاندار آذربایجان غربی اظهار امیدواری کرد: این اجلاس بتواند راه توسعه روابط دو کشور را کوتاه‌تر نماید؛ چرا که انسجام امکانات مادی و معنوی استان‌های منطقه می‌تواند حلقه اتصال تهران - آنکارا باشد.

سفیر ترکیه در ایران نیز در این اجلاس بر تصمیم آنکارا بر گسترش روابط همه جانبه با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد و گفت: ایجاد مناطق مرزی کاپی کوی در خوی و کوزه رش در سلماس به عنوان ظرفیت‌های مهم برای گسترش مبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور است.

امید یاردیم با تاکید بر اینکه ایران و ترکیه نباید فرصت‌ها را از دست بدهند، افزود: مسوولان هر دو کشور مصمم هستند تمام قراردادها و تفاهم نامه‌های امضا شده بین دو کشور را در کوتاه‌ترین زمان عملیاتی کنند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه نیز در این اجلاس گسترش همکاری‌های اقتصادی مرزی و تسهیل روابط استان‌های مرزی را مقدمه تسری این موضوع به سطح کلان روابط دو کشور عنوان کرد.

بهمن حسین‌پور افزود: مرزهای صلح، با ثبات و آرام باید مایه توسعه و گسترش روابط شود؛ ولی ما هنوز نتوانسته‌ایم از فرصتی که مرزهای چهارصد ساله صلح برای ما ایجاد کرده است، به خوبی بهره‌برداری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: این فقط مرزهای ایران و ترکیه نیست که مرزهای صلح و ثبات است، بلکه ذهنیت مردم دو کشور نیز همواره نسبت به یکدیگر مثبت بوده و مراودات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی میان آنان خود از عوامل تنظیم و فشار به دولت‌های دو کشور برای توسعه روابط بوده است. وی گفت: این فضا در روابط بین دو کشور، مسوولیت‌های ما به عنوان مقامات و دست‌اندرکاران را دو چندان می‌نماید تا با استفاده از فرصت‌های موجود برای تسهیل و تعمیق روابط تلاش‌هایمان را مضاعف کنیم.

وی خاطرنشان کرد: فارغ از ضرورت‌های ناشی از همسایگی برای گسترش روابط، واقعیت‌های تاریخی و اجبارهای اقتصادی، اجتماعی نیز ما را مجبور کرده و می‌کند که با یکدیگر نه تنها پیوند‌ها را گسترش دهیم، بلکه نگاه استراتژیک به آن داشته باشیم.

محمد حنفی الینر، نماینده مردم استان آغری در پارلمان ترکیه نیز در ادامه این اجلاس بر تقویت مناسبات اقتصادی و فرهنگی بین ایران و ترکیه تاکید کرد و گفت: روابط اقتصادی ایران و ترکیه در ۱۰۰ سال اخیر به حد مطلوب نرسیده که باید با گسترش این روابط خلاء این سال‌ها را جبران کنیم.

وی با اشاره به اینکه شرایط موجود در روابط بین دو طرف وضعیت بدی ندارد، تصریح کرد: ولی باید توافق ۳۰ میلیارد دلاری بین سران دو کشور را گسترش دهیم و به بیش از این میزان برسانیم.

در ادامه، رییس گروه دوستی و پارلمانی ایران و ترکیه و نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی‌نیز با تاکید بر اهمیت گسترش مناسبات ایران و ترکیه گفت: گسترش و تعمیق مناسبات میان دوکشور به وحدت میان دو ملت ایران و ترکیه و همه مسلمانان منجر می‌شود.

علی اکبر آقایی افزود: وجود ترانزیت ریلی، فرودگاهی و جاده‌ای در استان، زمینه را برای تبدیل شدن آذربایجان غربی به قطب تجارت و بازرگانی بین کشور‌های منطقه به‌ویژه ایران و ترکیه فراهم آورده است.

استاندار آذربایجان غربی در پایان، نتایج اجلاس توسعه همکاری‌های اقتصادی آذربایجان غربی با استان‌های مرزی ترکیه را موفق ارزیابی و بر پیگیری اجرای هرچه سریع‌تر تفاهمات این اجلاس تاکید کرد.

وحید جلال زاده ضمن تاکید بر پیگیری مصوبات اجلاس‌های قبلی، خواستار پیگیری ایجاد شهرک صنعتی مشترک به عنوان دومین شهرک صنعتی مشترک دنیا بین ایران و ترکیه در مرزهای آذربایجان غربی شد.

وی، ایجاد خط هوایی بین ارومیه و وان به منظور تسهیل در تردد و فعالیت‌های تجاری و اقتصادی بین دو منطقه، ایجاد شرکت سرمایه‌گذاری مشترک بین آذربایجان غربی و استان‌های مرزی ترکیه، ارتقای سطح فعالیت‌های گمرک سرو، تقویت بازارچه‌های مشترک مرزی بین دو کشور و فعال شدن گمرک رازی و کاپی کوی را از مصوبات مهم اجلاس اخیر نام برد.

وی همچنین ایجاد دروازه جدید در منطقه بورالان و دیل اوجی و برپایی نمایشگاه‌های اختصاصی اقتصادی و تجاری و توسعه و گسترش مناسبات و همکاری‌های دانشگاهی را از دیگر مفاد تفاهمات این اجلاس عنوان کرد.در پایان این اجلاس، صورتجلسه سومین نشست مشترک استان‌های مرزی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه در ۲۸ بند در بخش‌های تجارت مرزی، سرمایه‌گذاری و همکاری‌های اقتصادی، تجارت رسمی، گردشگری و اجتماعی(علمی فرهنگی، ورزشی، آموزش و پژوهش) به امضای استاندار آذربایجان غربی و والی استان حکاری ترکیه رسید.

به اعتقاد متخصصان اقتصادی منطقه، برگزاری این اجلاس گام مهمی‌در افزایش سطح مبادلات ایران و ترکیه است و به توسعه و گسترش روابط دیرینه دو کشور در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، فرهنگی، گمرکی و بازرگانی کمک می‌کند که امیدواریم جدای از امتیازات و دستاوردهای فراوانی که این اجلاس برای طرف‌های ترک داشته برای ایران به ویژه استان مرزی آذربایجان غربی نیز زمینه و بسترهای توسعه و پیشرفت اقتصادی را فراهم کند.