مشهد- زهره الوندی: متاسفانه به‌رغم اینکه بازسازى بافت‌هاى فرسوده سال‌ها است مورد توجه مسوولان قرار گرفته ؛ ولى روند اجرایى بازسازى این بافت‌ها در مشهد به کندى صورت مى‌گیرد. عدم برنامه‌اى مناسب از سوى دولت برای جذب سرمایه‌گذاران داخلى و خارجی از مهم‌ترین دلایل کند بودن روند بهسازى بافت‌هاى فرسوده در مشهد می‌باشد. در این‌باره، معاون شرکت مسکن سازان شرق (مجری بازسازی بافت فرسوده وزارت مسکن و شهرسازی در استان) در خصوص روند ساخت‌و ساز در بافت فرسوده مشهد اظهار کرد: متاسفانه ۸۰ درصد ساخت و سازهای بافت فرسوده شهر مشهد در حاشیه این کلانشهر و به صورت غیرمجاز در حال انجام است.مهندس حبیب ایزدی افزود: از ۲۳۰۰ هکتار بافت فرسوده مشهد، ۳۰۰ هکتار آن در منطقه ثامن واقع شده که بازسازی آن روند مطلوبی را طی می‌کند.وی با اشاره به اینکه سالانه ۱۰۰ هزار متر مربع ساخت و ساز مجاز در بافت فرسوده داخل شهر که عمدتا در منطقه ۸ واقع شده صورت می‌گیرد، گفت: از ۴۱۱ وامی که دولت برای بافت‌ فرسوده استان از سال ۸۷ تاکنون اعطا کرده، تنها ۱۸ مالک موفق به دریافت وام شده‌اند. وی عدم بخشودگی عوارض شهرداری و اراضی قولنامه‌ای را از مهم‌ترین موانع ساخت و ساز مجاز و بازسازی در بافت فرسوده عنوان‌کرده و افزود: البته شهردار مشهد قول داده در صورت تجمیع اراضی، بخشودگی و تخفیف عوارض شهری را در بافت فرسوده اعمال کند.

مدیر برنامه‌ریزی اسبق شهرداری مشهد با اشاره به اینکه وام هر واحد ۱۴ تا ۲۰ میلیون تومان است، تصریح‌ کرد: البته وام بازسازی تنها به مالکان واحدهای مسکونی اعطا می‌شود و اغلب واحدهای در حال ساخت بافت فرسوده مشهد اقامتی یا تجاری است که شامل دریافت این وام نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: امسال پیش‌بینی می‌کنیم۳۵۰ فقره وام به مالکان بافت فرسوده مشهد پرداخت شود که ۲۵۰ فقره آن به انبوه سازان و ۱۰۰ فقره نیز به شخصی‌سازها پرداخت خواهد شد.