دنیای اقتصاد - بیرجند- محمد قربانی: رییس سازمان امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی گفت: برای ایجاد

زیرساخت در استان‌های کمتر توسعه یافته پیشنهاد شده بسته تشویقی، حمایتی و سرمایه‌گذاری تدوین شود. سیدمهدی رمضانی در جلسه راه‌های جذب سرمایه‌گذار در استان افزود: معافیت طرح‌های سرمایه‌گذاری مناطق محروم و کمتر توسعه یافته از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی برای کلیه ماشین‌آلات و تجهیزات وارداتی، تعیین نرخ بیمه کارگران شاغل در واحدهای تولیدی تا ۵۰ درصد کمتر از نقاط برخوردار، ورود بی‌قید و شرط شرکت‌های دولتی از جمله سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در بسته مذکور پیشنهاد داده شده است.

وی ادامه داد: آنچه در این بسته حمایتی مدنظر است اختصاص امتیازات ویژه علاوه بر قوانین و مقررات موجود و در راستای حمایت از سرمایه‌گذاران در این مناطق بوده است که منجر به افزایش انگیزه برای حضور سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی و شرکت‌های داخلی و خارجی در این مناطق می‌شود. رمضانی گفت: بسیاری از این معافیت‌ها و مزایا نیاز به اصلاح مقررات به ویژه مصوبه مجلس دارد که پس از نهایی شدن در هیات دولت مطرح شود.

رییس سازمان اقتصاد و دارایی خراسان جنوبی از تشکیل کمیته تخصصی جذب سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر توسعه یافته از جمله خراسان جنوبی خبر داد.

وی افزود: این کمیته با عضویت سازمان‌های امور اقتصادی و دارایی استان‌های لرستان، چهارمحال و بختیاری، ایلام، کهکیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، کردستان و گلستان تشکیل می‌شود.

وی اظهار کرد: این طرح در راستای پیروی از سیاست‌های کلان دولت جمهوری اسلامی برای کمک به رفع محرومیت از مناطق کمتر توسعه یافته، جبران عقب‌ماندگی این استان‌ها، تدوین راهکارهای کاربردی و عملیاتی برای برون‌رفت از وضع موجود و ایجاد تفاوت معنادار میان معافیت‌ها و مزایا و مشوق‌های سرمایه‌گذاری اجرا می‌شود. رییس سازمان اقتصاد و دارایی خراسان جنوبی ادامه داد: چگونگی تدوین بسته مشوق‌های سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر توسعه یافته با توجه به ظرفیت‌های منطقه‌ای در این استان‌ها مورد بررسی و اظهارنظر کارشناسی قرار گرفته است.

رمضانی تصریح کرد: خراسان جنوبی با وجود برخورداری از منابع غنی طبیعی، تنوع آب و هوایی، قابلیت‌های گردشگری، نیروی کار جوان و تحصیل‌کرده با مسائلی نظیر بیکاری، پایین بودن سطح درآمد سرانه، سهم نامتناسب از تولید ناخالص ملی، عدم برخورداری از صنایع مادر، افزایش قیمت تمام شده تولیدات و عدم وجود مشوق‌های چشمگیر سرمایه‌گذاری، یکسان بودن نرخ سود تسهیلات بانکی در سراسر کشور و استثنا نبودن مناطق توسعه نیافته یا کمتر توسعه یافته روبه‌رو است. وی افزود: این مسائل بالطبع منجر به عدم تمایل به سرمایه‌گذاری و عدم شکل‌گیری طرح‌های توسعه‌ای در این استان‌ها شده است.