دنیای اقتصاد - قزوین - مهرداد نوری: مدیرکل دامپزشکی استان قزوین از ساماندهی مراکز عرضه گوشت قرمز و سفید و توسعه نظارت به ویژه در مراکز بخش‌ها و روستاها در استان خبر داد. محمد جواد امیدواریان اظهار کرد: یکی از اقداماتی که بر آن تاکید شده است، واگذاری امور به بخش خصوصی است و در اجرای این اقدام قزوین از استان‌های پیشتاز بوده است.

وی ادامه داد: با توجه به این امر ۹۰ درصد مایه‌کوبی در مناطق روستایی توسط بخش خصوصی انجام می‌گیرد و همچنین ۹۵ درصد درمان استان نیز تاکنون به بخش خصوصی واگذار شده و پنج درصد مابقی مربوط به مناطق محروم استان است که در حال حاضر توسط اداره کل دامپزشکی استان انجام می‌گیرد.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین با اشاره به اقدامات این اداره کل توضیح داد: اقدامات زیربنایی به منظور کاهش اثرات خشکسالی، اجرای بخش‌هایی از طرح جامع بهداشت شیر، مبارزه با پیشگیری از بیماری‌های واگیر و انگلی دام، مبارزه با بیماری‌های زنبور عسل، بررسی میکروبی و مبارزه با بیماری‌های آبزیان و توسعه سیستم مراقبت واحدهای پرورش طیور از جمله اقدامات اداره کل دامپزشکی استان است.

وی تصریح کرد: نقشه جامع مراکز و صنایع شیر از تولید تا فرآوری به منظور توسعه و بهبود آنها فراهم شده است و در راستای بهبود روند تولید روستاهای بزرگ به شیر سردکن تجهیز شده است. امیدواریان اعلام کرد: ۴۲ دستگاه شیرسرد کن با ظرفیت ۵/۳۸ تن به روستاهای بزرگ با هزینه حدود ۲ میلیارد ریال که ۷۵ درصد آن از محل اعتبارات خشکسالی تامین شده، تحویل داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: ساماندهی بخشی از خودروهای جمع‌آوری شیر از روستاها، اصلاح ساختار مراکز جمع‌آوری شیر، به کارگیری مروجین بهداشت شیر در تعدادی از روستاها و برگزاری دوره‌های آموزشی برای روستاییان و ساماندهی واحدهای تولید از دیگر کارهای صورت گرفته در حوزه تولید شیر است. مدیرکل دامپزشکی استان قزوین بیان داشت: توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی، تعطیلی و پلمب کشتارگاه‌های سنتی و غیرمجاز، تعطیلی سه کشتارگاه سنتی و غیر مجاز در سطح استان و‌ اصلاح ساختار بهداشتی کشتارگاه‌ها نیز فعالیت‌هایی در حوزه فرآورده‌های خام دامی است.