وخامت اوضاع کالاهای آرایشی قاچاق

دنیای اقتصاد - اصفهان - علی راعی: میزان قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی به ایران یک میلیارد دلار در سال برآورد شده است. طی تحقیقات به عمل آمده توسط نیروی انتظامی‌و وزارت بهداشت، مشخص شد که ۸۶ درصد لوازم آرایشی و بهداشتی که با نشان‌های تجاری شناخته شده در بازار عرضه می‌شود، تقلبی است و سلامت مصرف‌کنندگان را تحت تاثیر جدی قرار می‌دهد.

اداره مبارزه با کالاهای قاچاق در استان اصفهان طی ۶ ماه نخست سال جاری، ۱۰۴هزار قلم لوازم آرایشی قاچاق ضبط کرده است. اگرچه تاکنون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت بازرگانی و گمرک هیچ‌گونه اعلام رسمی‌ در خصوص میزان دقیق قاچاق گسترده لوازم آرایش به کشور نداشته‌اند، اما میزان کالاهای ضبط شده یا کالاهای غیراستاندارد موجود در بازار، حکایت از وخامت اوضاع این بخش دارد.

مواد آرایشی قاچاق کم شده

این درحالی است که رییس اتحادیه آرایشی و بهداشتی شهرستان اصفهان دراین‌باره معتقد است: ورود اقلام آرایشی و بهداشتی قاچاق به بازار کشور طی سال‌های گذشته بسیار کاهش یافته و همچنین به علت افزایش آگاهی‌های مردم، خرید این کالاها به خصوص در ماه‌های اخیر با کاهش روبه‌رو بوده است.

محمدرضا پاک‌نژاد در حاشیه نخستین نمایشگاه تخصصی مواد شوینده، پاک‌کننده، بهداشتی و سلولزی افزود: خوشبختانه این اتحادیه تعامل مناسبی با ارگان‌های ذی‌ربط شامل معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی، سازمان بازرگانی و مدیریت بازرسی اصناف داشته و از طریق حمایت این سه ارگان و اطلاع رسانی مناسب به مردم، به خریداری و مصرف کالاهای غیراستاندارد این بخش سیر نزولی داده است.

وی ادامه داد: مردم به خوبی آگاه شده‌اند که باید از مکان‌های استاندارد و دارای گواهینامه و مجوز صنفی خریداری کنند.

رییس اتحادیه آرایشی و بهداشتی اصفهان بیشترین کالای قاچاق وارد شده به استان را از طریق مرزهای کردستان، پاکستان و از چین اعلام کرد و گفت: در ماه گذشته بنرهایی در میادین اصلی شهر نصب و موارد قانونی لازم اطلاع‌رسانی شد، چرا که از طریق افزایش آگاهی مردم، فروشندگان نیز متوجه خواهند شد که کالای قاچاق در بازار مصرف جایگاهی ندارد.

اداره استاندارد ساز و کار تعریف نکرده

پاک‌نژاد ادامه داد: اداره استاندارد به تازگی به این موضوع وارد شده و هنوز ساز وکار مشخصی را برای این صنف مشخص نکرده است.

وی اضافه کرد: پیش از نظارت موسسه استاندارد، اتحادیه، گرایش فروشگاه‌های سطح شهر به عرضه اقلام استاندارد را افزایش داده است. اما چنانچه ناظران اداره استاندارد، موردی را اعلام کنند پیگیری خواهیم کرد.

از فروشگاه‌های مجاز خرید کنید

رییس این اتحادیه گفت: بهترین مکان برای خرید اقلام آرایشی و بهداشتی داروخانه‌های تحت نظارت معاونت غذا و دارو و فروشگاه‌های تحت پوشش اتحادیه است.

کالاهای بدون برچسب حتما قاچاق‌اند

یک کارشناس نیز گفت: مهم‌ترین مشخصه برای شناخت کالاهای آرایشی و بهداشتی استاندارد، وجود برچسب فارسی روی این کالاها است.

باطنی ادامه داد: با آن که اکثر مردم عوارض ناشی از غیر استاندارد بودن این فرآورده‌ها را جدی نمی‌گیرند، اما عوارض این کالاها به صورت مزمن بروز می‌کند، در دراز مدت در بافت‌های بدن انباشته شده و به صورت مجموعه‌ای از عوارض نشان داده می‌شود.

این پزشک داروساز با اعلام اینکه در فرآورده‌های بهداشتی و آرایشی تولید داخل کشور باید برچسب فارسی شامل مشخصات پروانه ساخت وزارت بهداشت، تاریخ تولید، تاریخ انقضا، سری ساخت، نام کارخانه تولیدکننده و ترکیبات تشکیل دهنده فرمولاسیون وجود داشته باشد، گفت: وجود همه این موارد ضروری است؛ چراکه به عنوان نمونه چنانچه فردی به ماده خاصی حساسیت داشته باشد، از طریق این برچسب می‌تواند فرمولاسیون آن کالا را نگاه کرده و در صورت وجود آن ماده خاص در کالا، آن را خریداری نکند یا درصورت نامناسب بودن محصول، از طریق وجود نام تولیدکننده و کارخانه، آن را ارجاع خواهد داد.

وی ویژگی کالاهای داخلی را بازرسی مرتب ناظران از روند تولید هر سری از محصولات آنان دانست و افزود: این بازرسی‌ها درخصوص کارخانه‌های خارجی که کشور قصد خرید از آنها را دارد نیز صورت می‌گیرد و کارشناسان وزارت بهداشت، ضمن تایید مشخصات فنی آن کارخانه، فرمولاسیون کالاها، ویژگی‌های شیمیایی و میکروبی آن را نیز کنترل کرده و سپس اجازه ورود آن به کشور را صادر می‌کنند.