دشت‌های آبی هرمزگان در خطر نابودی

دنیای اقتصاد - بندرعباس - علی نظری: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: دشت‌های آبی هرمزگان به دلیل خشکسالی با افت شدید منابع زیرزمینی روبه‌رو شده‌اند و خطر نابودی این دشت‌های آبی را تهدید می‌کند. جعفر زیرراهی افزود: از مجموع ۸۲ دشت آبی استان، ۲۸دشت ممنوعه اعلام شده و بقیه نیز به صورت محدوده درآمده است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر میزان برداشت از این دشت‌ها یک‌میلیارد و ۴۵۰‌میلیون مترمکعب در سال بوده؛ در حالی که میزان آب تجدید شونده آن، یک‌میلیارد و ۳۵۰‌میلیون مترمکعب است.

زیرراهی ادامه داد: اختلاف ۹۵میلیون مترمکعبی میزان برداشت و منابع تجدید شونده از یک سو و محاصره شدن تمام دشت‌ها توسط جبهه‌های آب شور، موجب افزایش روند نابودی دشت‌های آبی شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان همچنین با تشریح وضعیت چاه‌های استان اظهار کرد: در حال حاضر، ۱۶هزار حلقه چاه در هرمزگان فعال است که ۲هزار و ۵۰۰حلقه چاه قبل از سال ۸۵بدون مجوز حفر شده و مجلس صدور مجوز برای آنها را تصویب کرده است. همچنین ۷۰۰حلقه چاه غیرمجاز دیگر نیز در حال طی کردن مراحل قضایی برای انسداد است که تاکنون حکم انسداد ۲۰۰حلقه آن‌گرفته شده است.

وی با تاکید بر ضرورت کار فرهنگی و مقدم بودن آگاهی بخشی بر هرگونه اقدام قهری پیرامون چاه‌های غیرمجاز یادآور شد: طرح تعادل بخشی منابع زیرزمینی با ۱۰محور در این زمینه تهیه شده که برخی محورهای آن در حال اجرا است.

به گفته وی؛ اطلاع‌رسانی، ایجاد گشت‌های کنترلی، توزیع بروشور و ارتباط مستقیم با روستاییان از جمله محورهای طرح یاد شده است.

این مقام مسوول در ادامه بیان کرد: مصرف بی‌رویه آب در بخش کشاورزی استان نیز بحرانی جدی است.

وی افزود: ۹۴‌درصد آب منابع زیرزمینی در بخش کشاورزی و شش‌درصد در بخش شرب مورد استفاده قرار می‌گیرد که متاسفانه مصرف در بخش کشاورزی بسیار بی‌رویه و نابسامان است.

بنا به اظهار وی، سالانه ۹۵میلیون مترمکعب اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی استان هرمزگان برداشت می‌شود. وی ادامه داد: مجموع آب منطقه‌ای هرمزگان با در نظر‌گرفتن این حساسیت مهم‌ترین اولویت کاری خود در سال جاری را اصلاح الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی قرار داده است.

زیرراهی با اشاره به اینکه این کنترل مصرف آب را از شبکه آبیاری میناب آغاز می‌کنیم، گفت: با اصلاح الگوی مصرف آب در این شبکه، از هدررفت ۵۰‌میلیون مترمکعب آب پیشگیری به عمل خواهد آمد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان، میانگین بارندگی در هرمزگان را ۱۹۶ میلی متر اعلام و اظهار کرد: سالانه ۲۰‌میلیارد مترمکعب در هرمزگان نزولات جوی داریم که از این میزان ۱۴‌میلیارد مترمکعب آن تبخیر می‌شود.

به گفته وی، هرمزگان در سه ماه نخست امسال ۱۸‌درصد نسبت به میانگین ۲۹ ساله کاهش بارندگی داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان در ادامه از تحویل طرح سد شمیل و نیان تا آبان ماه‌امسال خبر داد و یاد آور شد: این پروژه نقش بسزایی در رفع مشکل کمبود آب شرب و کشاورزی استان خواهد داشت.

وی در مورد تنظیم سند توسعه بخش آب هرمزگان نیز گفت: این سند هم اکنون تنظیم شده و استراتژی‌های ویژه‌ای برای حوزه آب منطقه‌ای استان دیده شده است.

زیرراهی تصریح کرد: ما هم‌اکنون پنج پروژه در دست مطالعه و اجرا داریم که در صورت تامین اعتبار این پروژه‌ها و بهره‌برداری از آنها، مشکلی در تامین آب مورد نیاز استان تا افق یک‌هزارو ۴۱۰ نخواهیم داشت.

وی، مهم‌ترین رویکرد آب منطقه‌ای هرمزگان در حوزه ساخت پروژه‌های جدید، احداث سدهای زیر زمینی عنوان کرد و گفت: از آن جایی که میزان تبخیر نزولات جوی در هرمزگان بسیار بالا است، ما باید به سمت ساخت سدهای زیرزمینی پیش رویم.