دنیای اقتصاد - رشت - مجتبی عابدینی: به منظور اجرای طرح توسعه جایگاه‌های سی.ان.جی در استان گیلان که در راس برنامه‌های شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه گیلان قرار دارد، برای ساخت ۱۱ جایگاه توسط بخش خصوصی در مرکز استان مجوز صادر شده است. بر اساس این گزارش، از این تعداد برای ۶ جایگاه زمین مشخص و تایید شده و برای ۵ جایگاه دیگر نیز سهمیه ساخت از مدیریت طرح سی.ان.جی کشور دریافت شده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه گیلان؛ زمین‌های پیشنهادی و مورد تایید این شرکت برای ساخت جایگاه به ترتیب در پیربازار، مصلی، جاده رشت به کوچصفهان و بالعکس (۲ جایگاه)، ورودی لاهیجان و کمربندی خمام در جاده رشت به انزلی قرار دارند که این زمین‌ها پس از اخذ استعلام‌های مورد نیاز از شهرداری و ادارات راه و ترابری، گاز، برق و محیط‌زیست استان و دارا بودن استاندارد‌های لازم ایمنی، در مرحله طراحی نقشه جایگاه و تایید نهایی قرار دارند.

این گزارش می‌افزاید: با ۵ سهمیه درخواستی شرکت برای ساخت جایگاه از سوی مدیریت طرح موافقت شده که با هماهنگی استانداری و محاسبه پراکندگی جمعیت و تناسب مکان به زودی انتخاب زمین انجام می‌گیرد.

روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه گیلان همچنین اعلام کرد: این شرکت اقدام به ساخت یک باب جایگاه سی.ان.جی با ۲ سکو و ۴ نازل اتوبوسی در محوطه اتوبوسرانی رشت در میدان امام حسین(ع) کرده است.

کاهش بار ترافیکی جایگاه دولت آباد و حل مشکلات سوختگیری خودروهای سواری در هنگام سوختگیری اتوبوس‌ها علت اصلی این اقدام است.

گفتنی است این جایگاه سی.ان.جی که بیش از ۵۰درصد از مراحل ساخت آن عملیاتی شده و در آینده نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید.

بنا بر این گزارش، با افتتاح ۲ جایگاه ماسال و لاکان در استان گیلان تعداد جایگاه‌های سی.ان.جی در استان به ۵۳ باب رسید. جایگاه تک منظوره شهرداری ماسال با ۳ سکو و ۶ نازل و با ظرفیت کمپرسور ۱۲۰۰ مترمکعب بر ساعت به عنوان اولین جایگاه این شهرستان و جایگاه شهرداری لاکان با ۲ سکو و ۴ نازل و کمپرسوری با فشار ۱۰۰۰ مترمکعب بر ساعت به ترتیب در هفته گذشته به بهره‌برداری رسید.

تامین تمام بودجه ساخت و نصب تجهیزات این جایگاه‌ها که برای هر یک رقمی بین ۹۰۰ میلیون تا یک میلیارد‌تومان هزینه شده است بر عهده شرکت ملی پخش بوده و توسط پیمانکاران ساخت ابنیه ‌سازمان صنایع دفاع و نصب تجهیزات شرکت نوآوران صنعت موتور ساخته و نصب شده است.