تعیین 24 تعرفه برق برای صنایع خراسان جنوبی

۹ واحد صنعتی و معدنی نمونه خراسان جنوبی تجلیل شدند

دنیای اقتصاد - بیرجند - محمد قربانی: رییس سازمان صنایع و معادن خراسان جنوبی گفت: با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها از ابتدای مهرماه سال جاری، دولت بسته‌های حمایتی در بخش‌های مختلف در نظر‌گرفته است که شامل بسته بخش بازرگانی، صنعت و معدن، حمل‌و‌نقل و بسته حمایتی بخش کشاورزی می‌شود. مهندس علیرضا جمیع در مراسم‌گرامیداشت روز صنعت و معدن در بیرجند اظهار کرد: ۳۰‌درصد از کل یارانه‌ها باید به بسته‌های حمایتی داده شود. وی اضافه کرد: با اجرای این طرح ممکن است بخش تولید دچار مشکلاتی شود؛ ولی به نظر ما با آزادسازی بخش زیادی از منابع و تکیه بر بهره‌وری، خود کارخانه‌ها می‌توانند این مرحله را به آسانی پشت سر بگذارند.

رییس سازمان صنایع و معادن خراسان جنوبی به تعرفه‌های جدید برق اشاره کرد و افزود: درباره برق به جای سه تعرفه کنونی ۲۴ تعرفه اعمال می‌شود، یعنی برای هر ساعت یک تعرفه داریم و صنعتگران می‌توانند زمان فعالیت واحدهای انرژی‌بر را در ارتباط با برق در تعرفه‌های با هزینه کمتر ببرند و در آن زمان‌ها مورد استفاده قرار دهند.

جمیع تاکید کرد: با اجرای این طرح مقدار مصرف انرژی در کشور قطعا کاهش پیدا می‌کند. جمیع افزود: از آنجا که متولی اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در حوزه صنعت و معدن ما هستیم، از این رو با ایجاد و تکمیل بانک اطلاعاتی صنایع و معادن استان و ارزیابی وضعیت کمی و کیفی این واحدها، خود را آماده اجرایی شدن این طرح کرده‌ایم. جمیع افزود: واحدهای تولیدی نیز باید از هم اکنون خود را آماده اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها کنند.

جمیع اضافه کرد: با اقداماتی که سازمان صنایع و معادن انجام داده، نخست اطلاعات همه واحدها در سایت این سازمان قرار داده شده است و در مرحله دوم‌ به دنبال راستی‌آزمایی اطلاعات هستیم. وی افزود: در این مرحله ۹۰‌درصد واحدهای صنعتی و ۷۰‌درصد واحدهای معدنی ثبت‌نام کرد‌ه‌اند و از همه کسانی که موفق به ثبت‌نام نشدند درخواست می‌کنیم حتما اقدام کنند؛ چون در این سایت یک کد رهگیری به صنعتگر داده می‌شود که بر‌ اساس این کد یارانه می‌گیرند.

استاندار خراسان جنوبی نیز در این مراسم سرمایه اصلی یک کارآفرین بخش صنعت و معدن را خلوص نیت، تخصص و سرمایه مادی عنوان کرد و گفت: این استان بیش از هر زمان دیگری نیازمند تلاش صادقانه دست‌اندرکاران صنعت و معدن است.

قهرمان رشید افزود: در مقابل، صنعتگران و مردم نیز از دولت و نمایندگان آن در دستگاه‌های اجرایی توقع کار در گستره وسیع را دارند. وی گفت: صنعتگران و معدنکاران، بازوان توانمند و اجرایی دولت در عرصه توسعه، پیشرفت و آبادانی کشور هستند. استاندار خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: با توجه به نگاه خاص دولت در محرومیت‌زدایی، خراسان جنوبی بیش از سایر استان‌ها، نیازمند توجه بخش دولتی و خصوصی در زمینه توسعه و آبادانی است.

وی همچنین از طرح آمایش سرزمینی، به عنوان محوری‌ترین برنامه‌های دولت در سطح استان‌ها یاد کرد و گفت: این استان نیازمند اجرای یک برنامه توسعه متوازن و همه جانبه می‌باشد و در این راستا ما نمی‌توانیم با نگاه سنتی، اهداف دولت را در این استان پیاده کنیم.

رشید افزود: قرار نیست چون خراسان جنوبی در دهه‌های گذشته با محوریت کشاورزی اداره می‌شده است، هم اکنون نیز در این راستا گام برداریم. وی گفت: این استان در سال‌های اخیر با قهر طبیعت و خشکسالی مواجه شده، از این رو نباید وقت و انرژی خود را در توسعه محصولات کشاورزی سوق دهیم که به آب زیاد نیاز دارند. رییس خانه صنعت و معدن خراسان جنوبی نیز خواستار توجه بیشتر دولت به این استان در زمینه ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه صنعت و معدن شد.

محمودرضا عابدینی به مشکلات و محدودیت‌های حوزه صنعت و معدن استان خراسان جنوبی اشاره کرد و افزود: هرچند در هر سه سفر هیات دولت به این استان بر معافیت مالیاتی کارخانجات مستقر در شهرک‌های صنعتی تاکید شد، اما این مصوبه هنوز اجرایی نشده است. وی نبود راه آهن و ارزیاب گمرک در بیرجند و خارج نشدن بانک‌ها از حالت انقباضی را از جمله مشکلات صاحبان صنایع و معادن در این استان برشمرد.

در پایان مراسم از شرکت تیزپاک خراسان، کوثر کویر بشرویه، خانه بتن نهبندان، آجر سفال فلاحی و شرکت کشت و صنعت خوشه شرق کشور و همچنین ۳ واحد معدنی به عنوان واحدهای نمونه صنعتی و معدنی استان تجلیل شد.