دنیای اقتصاد - بوشهر: ایستگاه پژوهشی خلیج‌فارس وابسته به موسسه ملی اقیانوس‌شناسی با پیام مدیر و نماینده دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران در مراسمی در بوشهر افتتاح شد. چون لی‌ها‌ن، مدیر و نماینده دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران در پیام خود اظهار امیدواری کرده است: ایستگاه تحقیقاتی خلیج‌فارس در بوشهر در میان وظایف مهم خود، اکتشاف نفت در خلیج‌فارس را با هدف دستیابی به حداقل تاثیر روی مناطق ساحلی و زندگی مردم محلی مخاطب قرار داده و بتواند به حفاظت از محیط‌زیست بی‌همتای دریایی و مرجان‌های خلیج‌فارس، کیفیت آب و جزایری که در این حجم وسیع از آب پراکنده شده‌اند کمک کند و نتایج تحقیقات در این موسسه بتواند همکاری‌های مشترک میان کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را در زمینه حفاظت و توسعه پایدار افزایش دهد.

چون لی‌ها‌ن گفت: ایستگاه بوشهر یکی دیگر از کمک‌ها و تلاش‌های بی‌وقفه ایران و موفقیت‌های موسسه ملی اقیانوس شناسی برای دستیابی به هدف در زمینه تحقیقات و توسعه شناخت علمی اقیانوس‌ها‌، محیط‌های دریایی و شناساندن چگونگی استفاده بهینه از منابع دریایی است.

دکتر عباس نوبختی، معاون اجرایی موسسه ملی اقیانوس‌شناسی نیز در این مراسم گفت: با توجه به اینکه پهنه گسترده‌ای از قلمرو سرزمین ایران به طول بیش از دو‌هزار و ۷۰۰کیلومتر را کرانه‌های آبی دریای خزر، خلیج‌فارس و دریای عمان تشکیل می‌دهد وجود مراکز ملی فعال در زمینه‌های مختلف علوم دریایی و اقیانوسی در جمهوری اسلامی ایران همواره از اهمیت راهبردی برخوردار بوده است.

نوبختی اضافه کرد: این مرکز با هدف پژوهش در تمام زمینه‌های مربوط به علوم و فنون دریایی و نیز ارائه پیشنهاد برای استفاده بهتر از منابع دریایی، افزایش بهره‌وری اقتصادی فعالیت‌های دریایی و کمک به تعیین خط مشی‌های دریایی کشور در چارچوب برنامه‌های دولت و نیز ارتقای سطح دانش، پژوهش و فن‌آوری‌های دریایی تشکیل شده است. نوبختی گفت: برای راه‌اندازی ایستگاه پژوهشی خلیج‌فارس در بوشهر ساختمانی با اعتبار ۱۲میلیارد‌ریال خریداری و ۳۰میلیارد‌ریال نیز برای تجهیز آن هزینه شده است.