دنیای اقتصاد - ارومیه - صابرچهرقانی: استاندار آذربایجان غربی گفت: تاسیس بانک مشترک سرمایه‌گذاری بین دو کشور ایران و ترکیه با همکاری سرمایه‌گذاران دوکشور به ویژه استان‌های مرزی می‌تواند رشد مبادلات را در پی داشته باشد. به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، وحید جلال‌زاده در همایش یکروزه تجار و مدیران بازرگانی استان آذربایجان غربی و استان ترابوزان ترکیه با بیان این مطلب افزود: یکی از پیشنهاد‌های ما به استانداران استان‌های شرق ترکیه در اجلاسی که در ارومیه برگزار خواهد شد، تاسیس بانک مشترک سرمایه‌گذاری است که امیدواریم با اجرایی شدن آن بخش مهمی از مشکلات تجار و بازرگانان دو کشور مرتفع شود.

جلال‌زاده در ادامه اظهار کرد: برای گسترش روابط با استان‌های حوزه دریای سیاه ترکیه آماده همکاری هستیم و در این راستا گام‌های لازم برداشته می‌شود. وی همچنین گفت: بندر ترابوزان ترکیه در حوزه دریای سیاه برای جمهوری اسلامی ایران یک بندر استراتژیک است و سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنکارا نیز یک طرح خوب را برای بهره‌برداری بیشتر از این بندر و جایگزینی آن در سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد داده است.

وی افزود: تاسیس کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در ترابوزان نشان از توجه جمهوری اسلامی به این استان در ترکیه دارد.

جلال‌زاده با اشاره به اینکه قانون سرمایه‌گذاری خارجی ایران یک قانون مترقی است، ادامه داد: سرمایه‌گذاری خارجی و رشد صادرات غیرنفتی از جمله برنامه‌هایی است که در آذربایجان غربی در ماه‌های گذشته بر روی آن تاکید شده و در این راستا از سرمایه‌گذاران و تجار ترکیه برای حضور در این استان دعوت می‌کنیم.

علی عثمان اولوسوی، رییس اتاق بازرگانی استان ترابوزان ترکیه نیز در این همایش گفت: با توجه به اینکه ترابوزان و آذربایجان غربی استان‌های همجوار و همسایه نیستند؛ ولی ما درخواست توسعه روابط اقتصادی، تجاری و گردشگری با این استان را داریم.

وی ادامه داد: در سال جاری میلادی بیش از ۵۹۱ هزار ایرانی به ترکیه مسافرت کردند و از این نظر جمهوری اسلامی ایران پس از آلمان بیشترین سهم را در گردشگری از ترکیه به خود اختصاص داده است.

وی با انتقاد از عدم استقبال مردم ترکیه برای سفر به ایران افزود: باید زمینه‌ای فراهم کنیم تا علاوه بر تجار، مردم ترکیه نیز برای حضور در اماکن بی‌شمار گردشگری ایران به ویژه آذربایجان غربی تمایل داشته باشند.

رییس انجمن تجاری ایران و ترکیه با بیان اینکه با اهتمام دولتمردان دو کشور بخش عظیمی از مشکلات سرمایه‌گذاری رفع شده، اظهار امیدواری کرد مشکلات باقی مانده نیز با تداوم همکاری‌ها به حداقل برسد.

اولوسوی، اخذ عوارض ترانزیتی توسط کشور ترکیه و مابه‌التفاوت قیمت گازوئیل توسط ایران در گمرکات دو کشور را از مهم‌ترین مشکلات حمل‌ونقل زمینی بین دو طرف دانست.

ارومیه برای جذب سرمایه‌گذاران مناسب است

شهردار ارومیه نیز در این همایش گفت: این شهر ظرفیت بسیار مناسبی برای جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی دارد.

ابراهیم بازیان افزود: آماده مشارکت سرمایه‌گذاران در بخش‌های مختلف به ویژه حمل‌ونقل عمومی هستیم.

شهردار ارومیه در ادامه روابط کنونی ایران و ترکیه را در بهترین شرایط دانست و افزود: این دو کشور ارتباط موثر در حوزه‌های مختلف دارند که نشان از دوستی و برادری دولتمردان و مردم ایران و ترکیه دارد.

بازیان، حضور تجار و هیات ترک در ارومیه را فرصتی مغتنم برای افزایش مشارکت‌های سرمایه‌گذاری عنوان و از ارتباط موثر هیات تجاری ترکیه با مقامات ایرانی قدردانی کرد.

وی به مزیت‌های ارومیه اشاره کرد و گفت: هم مرز بودن با چهار کشور، فرصت‌های گردشگری مناسب از جمله دریاچه ارومیه زیبایی‌های طبیعی اقلیمی و جغرافیایی و پتانسیل‌های عمرانی و خدمات شهری از جمله مهم‌ترین توانمندی‌های جذب سرمایه در ارومیه است. وی با تاکید بر سهم مهم گردشگری در توسعه پایدار شهری گفت: طبق برنامه پنجم توسعه باید سالانه ۲۰ میلیون گردشگر در کشور جذب شوند که ارومیه می‌تواند بخش عظیمی از آن را به خود اختصاص دهد. بازیان همچنین بر گسترش همکاری‌های دوجانبه بین شهرداری‌های ارومیه و ترابوزان تاکید کرد.

خواهرخواندگی ارومیه و ترابوزان

شهردار ترابوزان نیز در جمع تجار و مدیران بازرگانی استان آذربایجان غربی و استان ترابوزان ترکیه گفت: ما خواستار خواهرخواندگی شهرهای ارومیه و ترابوزان هستیم.

اورهان گمرکچی اوغلو با بیان این مطلب اظهار کرد: درصدد هستیم با افزایش ارتباطات فرهنگی به توسعه گردشگری فی‌مابین، روند همکاری‌های مدیران شهری ترابوزان و ارومیه را بهبود بخشیم.

وی با اشاره به زیبایی‌های منحصر به فرد شهر ارومیه گفت: طرح‌های سیاحتی و گردشگری خوبی در این شهر اجرا شده که جلوه‌های بصری مناسبی را به این شهر بخشیده است.

شهردار ترابوزان افزود: با توجه به پتانسیل‌های گردشگری آذربایجان غربی و به‌ویژه شهر ارومیه شهرداری ترابوزان آماده است دفتر اختصاصی سیاحتی و گردشگری ارومیه را در ترکیه راه‌اندازی کند. وی همچنین از عزم جدی مدیریت شهری ترابوزان برای آشنا کردن شهروندان ترکیه‌ای با مناظر طبیعی ارومیه خبر داد و گفت: به همین منظور بسته‌های گردشگری ایران‌شناسی در ترکیه تولید می‌کنیم.

اورهان گمرکچی اوغلو به ویژگی‌های شهر ترابوزان نیز پرداخت و گفت: در راستای افزایش همکاری‌ها آماده ایم از میهمانان ارومیه‌ای خود در این شهر پذیرایی کنیم.

وی اظهار امیدواری کرد: بندر ترابوزان به بندر اختصاصی مبادلات تجاری ارومیه و آذربایجان غربی تبدیل شود.