دنیای اقتصاد - اهواز - کیوانه گرجی: مدیر عملیات دریای شرکت ملی حفاری ایران گفت: در پی اقدامات صورت گرفته طی ۴۸ ساعت گذشته، مهارگران تا ۱۰ متری شعله‌های آتش چاه شماره ۲۴ نفت‌شهر پیشروی کردند. مسعود حقیقی افزود: بخش‌های زیادی از دکل حفاری و متعلقات آن به وسیله تجهیزات ویژه مهار و با حمایت سیستم‌های خنک‌کننده از روی دهانه چاه برداشته شده؛ به طوری که هم اکنون شعله آتش مستقیم و به سمت بالا هدایت شده و از پراکندگی نفت و گاز مشتعل در اطراف محوطه چاه تا حدود زیادی جلوگیری شده است. وی تاکید کرد: در پی این اقدامات، دامنه عملیات برای مهار چاه افزایش یافته است و متخصصان مهارگر با حمایت سیستم‌های خنک‌کننده و نصب پناهگاه‌های مهار آتش و البسه ایمنی ضد آتش، موفق شدند خود را به ۱۰ متری دهانه چاه نزدیک کنند.

مسوول ستاد پشتیبانی مهار و کنترل فوران چاه شماره ۲۴ نفت شهر در شرکت ملی حفاری ایران نیز از تدارک اعزام دکل حفاری ۵۷ فتح این شرکت برای اعزام به نفت شهر خبر داد.

مهندس ناصر قلی‌پور در این باره توضیح داد: این دستگاه هم اکنون مراحل تکمیل یک حلقه چاه نفتی در منطقه تنگ بیجار را برای شرکت نفت مناطق مرکزی در دست اجرا دارد. قلی پور با اشاره به آماده باش ستاد پشتیبانی مهار و کنترل فوران چاه شماره ۲۴ نفت شهر در شرکت ملی حفاری ایران افزود: این ستاد با ارتباط تنگاتنگ با شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و شرکت‌های تابع آن از جمله شرکت‌های بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری، کارون و مارون، همچنین شرکت‌های نفت مناطق مرکزی و حفاری شمال نیازهای فوری در نفت شهر را فراهم و به منطقه ارسال می‌کند.

همچنین با تلاش مستمر مهارگران آتش، عملیات پاکسازی بخشی از محوطه نزدیک به دهانه چاه ۲۴ نفت شهر که به علت نشت نفت و گاز در حال سوختن بود با موفقیت انجام شد.

مدیرامور مهندسی شرکت ملی حفاری ایران و عضو تیم عملیات مهار و کنترل فوران چاه شماره ۲۴ نفت شهر در این باره توضیح داد: این عملیات پرخطر و حساس با کاربست دستگاه آتی واگن با رعایت دستورالعمل‌های ایمنی و استانداردهای خاص محقق و به نتیجه رسید.

وی افزود: هم اکنون گستره آتش ناشی از سوختن نفت و گاز در سطح زمین محدودتر شده، اما ارتفاع آن به یکصدمتر می‌رسد.