نوروز در شوک بنزین
مریم علیزاده
کاهش ۵۰ درصدی مسافرت به استان خراسان رضوی
حجم مسافرت‌های نوروزی در تعطیلات عید 89 به دلیل کاهش سهمیه بنزین فقط 30 درصد رشد کرد این نرخ سال گذشته 200 درصد گزارش شده بود

مسافرت‌های نوروزی در تعطیلات عید ۸۹ چنان بی‌رمق بود که در برخی شهرهای زیارتی و جاذب سفر، حجم سفرها با کاهش چشمگیر مواجه شد و در برخی دیگر از شهرها رشد ناچیز مسافرت به ثبت رسیده است.
آمارهای اولیه دستگاه‌های متولی سفر‌های نوروز نشان می‌دهد میزان مسافرانی که در 7 روز اول سال جدید در مشهد اقامت کرده‌اند فقط 3 میلیون نفر بوده که این رقم در مقایسه با عید 88 از کاهش 50 درصدی مسافرت به این شهر زیارتی حکایت دارد. عید پارسال 6 میلیون نفر به استان خراسان رضوی مسافرت کردند که در مقایسه با عید سال قبل از آن، حجم سفر به این استان 160 درصد افزایش داشت.
سال گذشته طبق آمارهای رسمی، تعداد مسافران نوروزی در استان‌های جاذب سفر تا ۲۰۰درصد نسبت به سال قبل از آن رشد کرده بود. این در حالی است که نوروز امسال شهرهای شمالی با استقبال کم مسافران روبه‌رو بود، به طوری که میزان سفر با خودرو در جاده‌های دو استان گیلان و مازندران تقریبا مشابه تعطیلات اول سال قبل بوده است. هرچند مسوولان سفرهای نوروزی کاهش قابل ملاحظه حجم مسافرت‌ها را سرمای پیش‌بینی نشده هوا یا مسافرت‌هایی که در تعطیلات بهمن‌ماه انجام شده عنوان می‌کنند، اما واقعیت آن است که بسیاری از مردم به دلیل شوک ناشی از کاهش سهمیه بنزین تصمیم گرفتند نوروز امسال را بدون مسافرت تجربه کنند. تاثیر بنزین در تعطیلات نوروز از آنجایی اثبات می‌شود که میزان سفر به شهرهایی که فاصله زیادی تا مرکز کشور دارد به شدت کاهش پیدا کرده است.
به گزارش «دنیای اقتصاد» رییس ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی گفت: از 27 اسفندماه سال گذشته تا ششم فروردین ماه سال‌جاری 68 میلیون و 500 هزار نفر سفر در کشور به ثبت رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن 20 درصد افزایش یافته است.
سیدرضا موسوی افزود: از مجموع جابه‌جایی‌های ثبت شده در کشور، ۲۳ میلیون نفر ساعت در ۳۰ استان کشور در قالب‌های مختلف اسکان و اقامت یافته‌اند که این تعداد نیز از رشد برخوردار بوده است. وی اضافه کرد: در برخی از استان‌های کشور با کاهش سفر مسافران نوروزی روبه‌رو شده‌ایم به گونه‌ای که بر اساس آمارهای موجود مشهد مقدس بالاترین کاهش را در میزان سفرهای نوروزی در مقایسه با سایر استان‌های کشور داشته است. موسوی با اشاره به اینکه سفرهای نوروزی در کشور در حال هدفمند شدن است، بیان کرد: با وجود کاهش میزان سفر به شهرهایی مانند مشهد، با رشد سفرهای نوروزی به شهرهایی از جمله تهران، اراک، قم، یزد، مازندران و گیلان روبه‌رو بوده‌ایم که این موضوع نشان از توزیع سفرهای نوروزی به صورت مناسب در همه نقاط کشور دارد.
رییس ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی در ادامه درباره میزان مصرف سوخت با بیان اینکه مصرف سوخت در کشور در مقایسه با سال قبل از آن در مدت مشابه از رشد خاصی برخوردار نبوده است، گفت: با وجود ورود یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو به ناوگان حمل‌ونقل کشور، میزان مصرف سوخت در کشور در روزهای اخیر در مقایسه با سال قبل از آن تغییر محسوسی نداشته است که این موضوع نشان می‌دهد که مردم در سفرهای خود با مدیریت بهینه سوخت نسبت به توزیع سفرهای نوروزی در مناطق همجوار استان خود اقدام کرده‌اند.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: اساس بررسی‌های ستاد تسهیلات سفرهای کشور که بر روی حجم سفرهای نوروزی صورت گرفته از ۲۷ اسفند ماه لغایت ۹ فروردین ۸۹ حدود ۹۸ درصد از سفرها از طریق محورهای مواصلاتی زمینی صورت پذیرفته است. وی با اشاره به حدود ۵/۹۱ میلیون نفر سفر حجم ترددهای بین استانی هموطنان تا تاریخ ۹ فروردین ۸۹، گفت: بیش از ۸۰ درصد سفرها با خودروهای شخصی و بیش از ۱۸ درصد با ناوگان حمل‌ونقل عمومی که در مجموع ۹۸ درصد از سفرهای زمینی را به خود اختصاص داده، صورت پذیرفته است.
موسوی سهم حمل‌ونقل مسافران نوروزی از طریق دریا، هوا و ریل را حدود دو درصد اعلام کرد و افزود: متناسب با حجم بالای سفرهای زمینی در نوروز 89 سازمان‌های متولی به خصوص راهداری و حمل‌ونقل، پایانه‌ها، امداد خودرو، اورژانس جاده‌ای و پلیس‌راه امکانات و تدارکات بسیار خوبی را فراهم نموده‌اند که موجب رضایتمندی بالای مسافران شده است.
مازندران
به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران هشت میلیون مسافر به این استان سفر کردند.
رحمت عباس نژاد با اعلام این مطلب گفت: از این میزان مسافر حدود پنج میلیون و ۴۴۰ هزار گردشگر اقامت بیش از ۲۴ ساعت داشتند.
این تعداد سفر در حالی است که مدیرکل فرودگاه‌های مازندران از افزایش 40 درصدی مسافران نوروزی از طریق فرودگاه‌های این استان در ایام تعطیلات نوروزی امسال خبر داده و با اشاره به اینکه پروازهای ویژه نوروزی از فرودگاه‌های ساری، نوشهر و رامسر از27 اسفند سال گذشته آغاز و ادامه دارد، گفت: تاکنون بیش از هفت هزار مسافر نوروزی از خدمات پروازی فرودگاه‌های مازندران استفاده کردند. بر اساس آمارها در تعطیلات نوروزی امسال اما تصادفات منجر به فوت در مازندران 53 درصد کاهش یافت. سرتیپ پاسدار محسن بیگی، رییس پلیس راهور ناجا در حاشیه سفر به مازندران با اعلام این مطلب تصریح کرد: این در حالی است که از ابتدای امسال تاکنون حدود 26 درصد به سفرهای نوروزی مازندران نیز افزوده شده است.
گیلان
آمار میزان مسافرت‌ها نشان می‌دهد که امسال استان گیلان در تعطیلات نوروزی بیش از دو میلیون و 600 هزار میهمان داشته است که نسبت به سال گذشته 30 درصد افزایش نشان می‌دهد با این حال میزان تلفات جاده‌ای در گیلان هم 50 درصد کاهش نشان می‌دهد. فرمانده پلیس راه گیلان در این باره گفت: کشته‌های ناشی از حوادث جاده‌ای استان در ایام نوروز نسبت به مدت مشابه سال گذشته 50 درصد کاهش داشته است؛ این در حالی است که تصادفات جاده‌ای گیلان بیش از 50 درصد افزایش یافته است.
فارس
در تعطیلات نوروز استان فارس نیز مثل هر سال پرمسافر گزارش شده است به طوری که شش میلیون نفر در ایام عید به این استان وارد شدند. اصغر زارع پور، معاون گردشگری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس در این باره گفت: از این تعداد پنج میلیون و 150 هزار نفر وارد شیراز شده ضمن اینکه از تعداد ورودی‌های استان فارس نیز سه میلیون و 735 هزار نفر در استان اسکان داشته‌اند.
اصفهان
استان اصفهان نیز در هفت روز اول فروردین ماه میزبان بالغ بر هفت میلیون نفر مسافر بود.
جانشین استاندار در ستاد تسهیلات نوروزی استان اصفهان در این باره گفت : از این تعداد ۴/۲ میلیون نفر یک شب یا بیشتر در استان اسکان یافتند. وی گفت:‌ این تعداد مسافر از نظر شمار ورودی و آمار اسکان داده شدگان‌ بین ۲۵ تا ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است. وی افزود:‌ تعداد کشته شدگان ناشی از سوانح رانندگی درون شهری طی این مدت نسبت به سال قبل ۳۲ درصد کاهش نشان می‌دهد. وی اضافه کرد:‌ تلفات جاده‌ای بین شهری در استان با ۳۶ نفر کشته با سال قبل برابری می‌کند.
خوزستان
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خوزستان نیز از ورود ۹۶۹ هزار و ۸۵۸ مسافر نوروزی به این استان خبر داد. غلامرضا شجاعی‌پور افزود: تعداد مذکور با احتساب کاروان‌های راهیان نور است که برای بازدید از مناطق عملیاتی و یادمان‌های شهدا وارد استان شده‌اند. وی با بیان اینکه خوشبختانه امسال شاهد افزایش حضور مهمانان نوروزی و نیز کاروان‌های راهیان نور به استان نسبت به سال گذشته هستیم، گفت: طبق گزارش‌ها بالاترین آمار ورود کاروان‌های راهیان نور در روز دوم فروردین گزارش شده که میزبان ۱۱۰هزار نفر است. این در حالی است که در هفته دوم گردوغبار مسافران نوروزی این استان را غافلگیر کرد، به طوری که هفتم فروردین ماه ۴ پرواز فرودگاه بین‌المللی اهواز به دلیل این پدیده لغو و باعث به تعطیلی کشیده شدن ادارات و دستگاه‌های دولتی هفت شهرستان این استان شد.
هرمزگان
آمار میهمانان نوروزی در هرمزگان نیز به چهار میلیون و۲۰۰ هزار نفر رسید. مهدی دریانورد، دبیر ستاد دائمی تسهیلات سفر هرمزگان دراین باره گفت: از آغاز تعطیلات نوروزی تاکنون چهار میلیون و ۲۰۰هزار نفر میهمان نوروزی به این استان سفر کرده‌اند. وی افزود: شهرستان‌های بندرعباس، قشم، رودان، سیریک، بندر لنگه و حاجی آباد بیشترین آمار ورودی مهمانان نوروزی را به خود اختصاص داده‌اند.
بوشهر
شمار مسافران نوروزی ورودی به استان بوشهر نیز از مرز سه میلیون نفر گذشت.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر در این باره گفت: براساس آمارگیری انجام شده تا پایان نهمین روز از فروردین ماه جاری سه میلیون و 418 هزار و 259 نفر مسافر و گردشگر نوروزی وارد این استان شده‌اند. دکتراحمد دشتی افزود: شهرهای گناوه با یک میلیون و 196 هزار و 971 نفر و بوشهر با 977 هزار و 664 هزار نفر به ترتیب بیشترین ورودی مسافر را داشته‌اند.
آذربایجان شرقی
بیش از دو میلیون نفر نیز در تعطیلات نوروزی به آذربایجان شرقی سفر کردند.
دبیر ستاد دائمی تسهیلات سفر آذربایجان شرقی از مسافرت دو میلیون و ۳۶۶ هزار و ۴۴۹ نفر به استان در دور اول تعطیلات نوروزی خبر داد. تراب محمدی با اشاره به افزایش ۲۰ درصدی ورودی گردشگر به استان در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته گفت: شهرهای تبریز، جلفا، اسکو، کلیبر و مراغه بیشترین گردشگر را به خود اختصاص دادند. وی همچنین از دیدار ۲۸۰ هزار نفر از موزه‌ها و اماکن تاریخی استان خبر داد و گفت: این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۵ درصد افزایش یافته است.
آذربایجان غربی
میهمانان نوروزی آذربایجان غربی نیز از مرز یک میلیون و ۲۶۱ هزار نفر گذشت. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی گفت: تا پایان دهم فروردین‌ماه، یک میلیون و ۲۶۱ هزار و ۵۰۰ نفر گردشگر، از مناطق دیدنی استان بازدید کرده‌اند. اسدالله علیزاده افزود: ورود این میزان گردشگر ۲۰ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.
علیزاده، از برگزاری 10 نمایشگاه صنایع دستی همزمان با حضور گردشگران در استان خبر داد و گفت: این نمایشگاه‌ها در شهرهای ارومیه، ماکو، نقده، سلماس، تکاب، مهاباد و خوی برگزار شد. علیزاده ادامه داد: بناهای تاریخی تخت سلیمان تکاب، باغچه جوق ماکو و کلیسای سیر ارومیه به ترتیب پربازدیدترین مناطق گردشگری استان در نوروز امسال بوده‌اند.
گلستان
دبیر ستاد دائمی تسهیلات و نظارت بر سفرهای گلستان نیز رشد 11 درصدی تعداد گردشگران در نوروز امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد. فریدون فعالی افزود: در هشت روز اول تعطیلات نوروزی، تاکنون بیش از دو میلیون و 197 هزارو 521 مسافر وارد استان شدند. وی اظهار کرد: از این تعداد یک میلیون و 674 هزارو 264 نفر از طریق وسیله نقلیه شخصی، 519 هزار و 876 نفر از طریق وسیله نقلیه عمومی و سه هزار و 381 نفر از طریق هواپیما وارد استان شدند.
مرکزی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی هم گفت: از ابتدای سفرهای نوروزی تا ششم فروردین، سه میلیون و 500 هزار سفر نوروزی در استان مرکزی به ثبت رسیده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن40 درصد افزایش داشته است. محمد حسین فرمهینی فراهانی افزود: از مجموع مسافران نوروزی وارد شده به استان، 340 هزار نفر در مراکز اقامتی و پذیرایی، کمپ‌ها و مدارس و هتل‌های استان اقامت کرده‌اند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی عمده مسافران نوروزی استان مرکزی را مسافرانی دانست که با خودروهای شخصی به استان سفر کرده‌اند و اظهار کرد: سه میلیون و ۴۰۰ هزار مسافر نوروزی استان از طریق خودروهای شخصی، ۲۴۵ هزار نفر از طریق اتوبوس، هشت هزار نفر از طریق قطار و مابقی از طریق هواپیما به استان مرکزی وارد شده‌اند.
زنجان
استاندار زنجان آمار مسافران نوروزی استان را ۵۵۰ هزار نفر عنوان کرد و گفت: آمار بازدیدکنندگان از مناطق گردشگری و تفریحی استان نسبت به سال گذشته افزایش یافته که این امر با تلاش و جدیت مدیران استانی صورت گرفته است. محمد رئوفی‌نژاد اظهار کرد: استان زنجان به لحاظ برخورداری از آثار تاریخی متنوع، جز استان‌های غنی کشور است و توانایی جذب گردشگر را دارد.رئوفی‌نژاد همچنین آمار تصادفات جاده‌ای استان زنجان را نسبت به سال گذشته کمتر دانست و افزود: با توجه به گزارشات ارائه شده از راه‌های برون شهری و درون شهری از نیروی انتظامی، بازرسی‌های بهداشتی، هتل‌های اقامتی بین راهی مشکل خاصی برای مسافرین نوروزی استان زنجان وجود نداشته است.
سیستان و بلوچستان
قائم‌مقام ستاد دائمی تسهیلات سفرهای کشور گفت: در طول ۹ روزه اول سال جدید استان سیستان و بلوچستان بیشترین رشد سفر و اقامت را به خود اختصاص داد. محمد ابراهیم لاریجانی افزود: تا پایان روز هشتم فروردین ماه سال‌جاری ۴۰۸ هزار و ۷۸۰ نفر به استان سیستان و بلوچستان سفر کردند که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۱۳۴هزار و ۵۴۱ نفر بود. وی ادامه داد: از ۲۷ اسفند سال ۸۸ تا پایان ۸ فروردین ماه ۸۹، ۵۳ هزار و ۹۵ نفر در این استان اقامت کردند که این رقم در مدت مشابه سال قبل ۳۰۳ هزار و ۳۷ نفر بود. لاریجانی اضافه کرد: این استان ۲۰۳ درصد در ورود مسافران و ۷۵ درصد در اقامت مسافران رشد داشته است.
خراسان رضوی
به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی بیش از سه میلیون گردشگر نیز تا پایان روز ۹ فروردین وارد استان خراسان رضوی شدند.محسن لشگری با بیان این مطلب افزود: از این تعداد ورود ۶۷ درصد (۲ میلیون و ۸۹ هزار و ۱۲۵ نفر) با وسیله نقلیه شخصی و ۱۹ درصد (۵۷۲ هزار و ۴۵۶نفر) از طریق پایانه مسافربری وارد استان شده‌اند.
وی در ادامه افزود: در همین مدت مهمان‌پذیرها 40 درصد، مدارس 12 درصد، منازل شخصی 55 درصد، پانسیون‌ها 39 درصد و هتل و هتل‌آپارتمان‌ها 40 و 50 درصد اشغال بوده است. لشگری بیان داشت: در مدت مذکور 748 هزار و 751 نفر از اماکن تاریخی - فرهنگی و گردشگری استان بازدید کرده‌اند که بالاترین رقم آن که 119 هزار و 307 نفر بود به مجموعه فرهنگی تاریخی توس اختصاص دارد.