دنیای اقتصاد - رییس جمهور و هیات دولت در دور سوم سفرهای استانی این بار مهمان مردم استان هرمزگان شدند تا در ادامه اجرای مصوبات دور اول و دوم سفر به این استان، برای توسعه بیش از پیش، مصوبات دیگری را به تصویب برسانند. به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، محمود احمدی‌نژاد در جمع مردم بندرعباس در ورزشگاه تختی این شهر گفت: دولت با هدف پیشبرد برنامه سازندگی هرمزگان برنامه‌های مهمی را در سومین سفر کابینه به این استان در دستور کار قرار داده است. رییس‌جمهور افزود: توسعه صنایع بزرگ در راستای توسعه هر چه بیشتر اشتغال نیز در قالب ایجاد و راه‌اندازی چند طرح بزرگ صنعتی و پالایشگاهی با تصویب بودجه‌ای معادل ۵/۱ میلیون دلار در دستور کار دولت در هرمزگان قرار دارد. احمدی‌نژاد با اشاره به اجرای جامع شبکه ارتباطی مناطق ساحلی با جزایر زیبای خلیج‌فارس افزود: جزایر خلیج‌فارس زیباترین میراث ملت ایران هستند، از این رو در دولت نهم و دهم در امور توسعه‌ای از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

وی در این باره به پل ارتباطی خلیج‌فارس که سرزمین اصلی را به جزیره هرمز اتصال می‌دهد، اشاره کرد و افزود: طرح و عملیات اجرایی این سازه به زودی نهایی می‌شود.

رییس جمهور همچنین احداث کمربند جاده‌ای ساحلی در طول سواحل هرمزگان و توسعه و تجهیز بندر شهید رجایی را نیز از دیگر اهداف دولت در سفر سوم به هرمزگان دانست.

۱۴۰ مصوبه

‌جلسه هیات دولت در حاشیه سومین سفر استانی به هرمزگان در استانداری این استان با تصویب ۱۴۰ مصوبه برای توسعه بخش‌های مختلف پایان یافت. معاون اول رییس جمهور پس از اتمام جلسه هیات دولت در بین خبرنگاران حاضر شد و اظهار کرد: جلسه هیات دولت حاوی دستاوردهای متعددی برای توسعه بخش‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بوده است. وی در ادامه یادآور شد: مصوبات در بخش فرهنگ و هنر، زیربنایی و مسکن، سرمایه‌گذاری و اشتغال، آموزش، بهداشت و درمان و سایر بخش‌های دیگر خلاصه می‌شود. رحیمی در ادامه مهم‌ترین مصوبات دور سوم سفر استانی هیات دولت به هرمزگان را به شرح زیر اعلام کرد:

فرهنگ و هنر

در بخش فرهنگ و هنر، توسعه و گسترش فرهنگ کتابخوانی و تجهیز کتابخانه‌های مساجد، ارتقای کمی و کیفی فعالیت‌های فرهنگی و دینی، ارتقای فعالیت‌های فرهنگی در اماکن مذهبی، توسعه فعالیت‌های فرهنگی مربوط به جوانان و بانوان، توسعه و تقویت زیرساخت‌ها و فعالیت‌های فرهنگی بسیجیان، توسعه و تقویت رسانه‌ها و توسعه گردشگری از مهم‌ترین مصوباتی است که به تصویب رسید.

سرمایه‌گذاری و اشتغال

تخصیص صد در صد اعتبار تملک دارایی و هزینه‌ای استان، تامین مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال وجوه اداره شده در راستای تشکیل و حمایت از تعاونی‌های فراگیر استان در سال ۸۹، اختصاص مبلغ ۳۳ میلیارد ریال تسهیلات به توسعه و تقویت تعاونی‌های استان، تامین اعتبار مطالعه و احداث ۱۰ بازارچه خود اشتغالی زنان، اختصاص مبلغ ۱۵۰ میلیارد ریال از محل منابع قرض‌الحسنه صندوق مهر امام رضا(ع) برای اجرای طرح‌های اشتغالزایی، اختصاص ۸۰ میلیارد ریال برای کپرزدایی ۴ هزار واحد، اختصاص ۳۰ میلیارد ریال برای تعمیرات ۴ هزار واحد مسکونی مددجویان کمیته امداد و بهزیستی و اختصاص مبلغ ۲ هزار و ۲۰۰ میلیون دلار از محل حساب ذخیره ارزی برای احداث سه نیروگاه سیکل ترکیبی در سال‌های ۸۹ تا ۹۰ از جمله طرح‌هایی است که در بخش اشتغال و سرمایه‌گذاری به تصویب هیات دولت رسید.

زیربنایی و مسکن

در بخش مسکن نیز مطالعه بنادر چندمنظوره تیاب و شیو در سال‌ ۸۹، تسریع در اجرای پروژه بهسازی محورهای مواصلاتی شهرهای استان، تکمیل راه ساحلی بندرچارک به پارسیان، اختصاص مبلغ ۳۰ میلیارد ریال برای اصلاح و رفع نقاط حادثه‌خیز راه‌های استان، انجام اکتشاف پتاس در گنبد سیاهو، اختصاص ۶۰ میلیارد ریال در راستای تامین فضای سبز، جداسازی آب شرب از خام و اجرای عملیات آبیاری تحت فشار برای فضاهای سبز، اختصاص ۱۵ میلیارد ریال برای تهیه ماشین‌آلات عمرانی، اختصاص ۶۰ دستگاه اتوبوس برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، اختصاص ۱۱۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح‌ها و پروژه‌های پیشگیرانه و تاسیسات زیربنایی برای مقابله با حوادث غیرمترقبه، اختصاص مبلغ ۱۲۰ میلیارد ریال برای کمک به اجرای طرح‌های هادی روستایی، اجرای طرح شبکه جامع ارتباطی خلیج فارس از طریق فاینانس خارجی و اجرای طرح توسعه فرودگاه بین‌المللی قشم از مهم‌ترین مصوبات است.

انرژی، صنعت و کشاورزی

گازرسانی به تمام شهرهای استان، افزایش سهم دولت بابت بیمه طرح‌های منابع طبیعی و آبخیزداری، اختصاص مبلغ ۶۰۰ میلیارد ریال طی سال‌های برنامه پنجم توسعه به منظور اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری، اختصاص ۲۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح کمربند سبز بندرعباس، اختصاص مبلغ ۶۵۰ میلیارد ریال به منظور اجرای عملیات آب و خاک در سطح اراضی استان و توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، اختصاص مبلغ ۱۲۰ میلیارد ریال برای پرداخت سود بانکی کشاورزان خسارت دیده استان از خشکسالی و تگرک، مطالعه طرح‌های فاضلاب در شهرهای بندرعباس، رودان، میناب، جاسک، بستک، پارسیان وبندر خمیر، نوسازی خط اول آبرسانی

میناب - بندرعباس و تکمیل مطالعات خط انتقال آب از سد جگین به میناب و انتقال آب سد جگین به دشت بارق تا پایان سال ۹۰ از مهم‌ترین مصوبات هیات دولت در بخش انرژی و صنعت است.

آموزش، بهداشت و درمان

در بخش آموزش و بهداشت نیز احداث و تجهیز شش مدرسه شبانه‌روزی، اختصاص ۸۵ میلیارد ریال برای احداث ۱۰۰ نمازخانه و ۴۰ سالن ورزشی، اختصاص مبلغ ۶۰ میلیارد ریال برای تکمیل مدارس نیمه‌تمام، احداث ۳۷ باب خانه پزشک،‌ احداث ۱۸ باب مرکز درمانی و ۴۴ خانه بهداشت، مطالعه، احداث و تجهیز بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی بندرعباس، احداث و راه‌اندازی خوابگاه ۵۰۰ نفری دخترانه در پردیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و تکمیل، تجهیز و اجرای طرح جامع فناوری اطلاعات ۴۵ کتابخانه عمومی در سطح استان از مهم‌ترین مصوبات است.