۵/۱ کیلومتر از سواحل دریایی خزر از حریم دریا تا انتهای بازارچه آستارا آزادسازی شده است. به گزارش خبرگزاری مهر، مرتضی طالبی، فرماندار شهرستان آستارا با اعلام این مطلب افزود: برای آزادسازی این میزان از سواحل دریایی خزر در محدوده آستارا ۵۰ پلاژ، آلونک و دکه که از۱۵ سال پیش غیرمجاز ساخته شده بودند تخریب شد.

فرماندار آستارا همچنین با اشاره به موقعیت مرز آستارا در شاهراه اصلی شمال - جنوب و کوتاه‌ترین مسیر دستیابی ایران به حوزه قفقاز و غرب روسیه گفت: این مرز می‌تواند سهم بسیار بالاتری از تجارت خارجی ایران را در همسایگان شمالی داشته باشند.

طالبی افزود: حجم صادرات از این مرز از ۱۳۶هزار تن در سال ۱۳۷۲ به ۵۰۰هزار تن رسیده است، اما هنوز ارزش ۳۰۰میلیون دلاری آن با حجم واردات سه تا پنج‌میلیارد دلاری جمهوری آذربایجان که بازار هدف ماست، فاصله دارد. طالبی راه‌اندازی بازارچه مرزی را در مرز آستارا یک ضرورت عمده برشمرد و گفت: طرف ایرانی از هشت سال پیش این بازارچه را به صورت یک طرفه راه‌اندازی کرده، اما هنوز زمینه دو طرفه کردن آن فراهم نشده است. وی افزود: آستارا رکن مهم توسعه صنعت ترانزیت در ایران محسوب می‌شود و بر اساس آمارهای چند سال اخیر، پرکارترین خروجی ترانزیتی شمال ایران و دومین خروجی ترانزیت ایران با ۶۰۲هزار تن گردش کالا در سال ۸۵ بوده است.