ساری- خبرنگار دنیای‌اقتصاد: به مناسبت گرامیداشت هفته منابع طبیعی، اولین همایش الزامات ساماندهی فعالیت دستگاه‌های دولتی در حوضه آبخیز شمال کشور با حضور رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران و مدیر کل بازرسی استان مازندران برگزار شد. عنایت‌ا... تورنگ، رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران و مسوول ستاد بزرگداشت هفته منابع طبیعی در استان مازندران در این همایش ضمن تبریک فرارسیدن هفته منابع طبیعی، ارزش منابع طبیعی خدادادی را بسیار بالا دانست و به تلاش در حفظ و توسعه آن تاکید کرد. وی در ادامه به بیان الزامات اجرای طرح‌های عمرانی در حوضه آبخیز شمال کشور پرداخت و اظهار کرد: متاسفانه بسیاری از طرح‌های عمرانی ما در این حوضه با عجله و سرعت و بدون تامین اعتبارات و الزامات لازم به اجرا درمی‌آید که می‌تواند عواقب بسیار ناگواری را در آینده به همراه داشته باشد. وی جاده‌‌های استان در مناطق کوهستانی (کیاسر و...) را شاهد این مدعا دانست و افزود: اجرای طرح‌های بدین شکل می‌‌تواند مقدمه‌ای برای ایجاد فرسایش خاک و تشکیل سیلاب باشد. تورنگ با اشاره به اینکه در اجرای طرح‌های عمرانی و ساختمانی در مناطق کوهستانی و شیب‌دار در حوضه آبخیز در جنگل‌‌های شمال کشور بایستی ضمن رعایت شرایط و خواص زمین‌شناسی و توپوگرافی منطقه با طبیعت همراه و همگام باشیم، گفت: در صورت همراهی و مراعات با طبیعت و توپوگرافی منطقه قطعا با خسارت‌های سنگینی در آینده نه چندان دور مواجه نخواهیم شد.

عزیزا... واحد، مدیرعامل آب منطقه‌ای استان مازندران نیز در این مراسم به تشریح طرح نمونه بانک جهانی در بخش مدیریت آبخیزداری در منطقه پرداخت و گفت: طرح مدیریت جامع آب و خاک البرز با مشارکت بانک جهانی و با بیش از ۲۰۰میلیون دلار سرمایه‌گذاری در استان مازندران اجرا می‌شود که اعتبار در نظر گرفته شده از سوی بانک جهانی ۱۲۰میلیون دلار و مابقی سهم دولت ایران است. وی افزایش بهره‌وری در کشاورزی از طریق سیستم‌های آبیاری و زهکشی و مکانیزم مدیریت مشارکتی آبیاری در پایین دست سد البرز، کاهش فرسایش خاک و انتقال رسوب به مخزن سد البرز و بهبود مدیریت آبخیزداری در حوضه بالا دست، حفظ محیط زیست آب در پایین دست رودخانه بابل و ... را از اهداف اجرای این طرح برشمرد.

سلیمانی، دانشیار دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی ساری نیز طی سخنانی با اشاره به این که نگاه به منابع طبیعی بایستی نگاه مدیریتی نزدیک به طبیعت باشد، گفت: نگاه سنتی و کنونی به مدیریت منابع طبیعی جواب نمی‌دهد و نیاز به بازنگری دارد. وی با تاکید بر تعامل بیشتر انسان با طبیعت گفت: بایستی به خواهش‌های طبیعت توجه کرده و تعامل‌مان براساس آن باشد.وی با بیان این که حوضه‌های آبخیز در بخش مرکزی مازندران خصوصا آمل تا ساری، بیشترین جمعیت راه‌ها و صنایع را در خود جای داده است، گفت: متاسفانه این مساله در حال حاضر استان مازندران را به یک ابر کلانشهر تبدیل کرده است، از این رو تصمیم‌گیری و مدیریت در حوضه آبخیز در این مناطق بایستی به صورت زنجیره‌ای باشد. وی خواستار ارتباط و تعامل بیشتر حوزه دانشگاه و دستگاه‌های اجرایی استان شد.