وزیر صنایع و معادن: جزئیات اجرای 800 طرح صنعتی و معدنی برای توسعه و توازن منطقه‌ای در 30 استان کشور به‌زودی اعلام می‌شود.

گروه استان‌ها- مریم علیزاده: روز گذشته همایشی تحت عنوان «۵۰۰» با رویکرد بررسی جایگاه صنعت استان مرکزی در چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور توسط استانداری مرکزی و با حضور وزیران صنایع و معادن، اقتصاد و دارایی، کار و امور اجتماعی، استاندار مرکزی و همچنین تعداد زیادی از مدیران و متخصصان صنعتی و معدنی در سالن همایش‌های وزارت کشور برگزار شد.
اولین سخنران این همایش، محمدرضا امامی، معاون برنامه‌ریزی استانداری مرکزی و دبیر همایش بود که به تبیین اهداف برگزاری این همایش پرداخت.
وی، همفکری و هم‌اندیشی صنعتگران و مدیران به منظور شناسایی فرصت‌ها و چالش‌های توسعه صنعتی استان مرکزی با رویکرد به چشم‌انداز ایران ۱۴۰۴ و برنامه‌های توسعه‌ای پنج ساله را از اهداف برگزاری این همایش عنوان کرد.
امامی با اظهار امیدواری از اینکه این همایش بتواند نتایج خوبی برای صنعتگران استان مرکزی به همراه داشته باشد، از شناسایی عوامل موثر در اثربخشی برنامه‌های صنعتی و راهکارهای تقویت آن به عنوان یکی از محورهای برگزاری همایش 500نام برد.
عبدا... سهرابی، استاندار استان مرکزی نیز با اشاره به اینکه در این همایش به دنبال راهکارهای علمی توسعه هستیم، خاطرنشان کرد: استان مرکزی، استانی مستعد در قلب کشور است که باید قابلیت‌های آن در کنار سرمایه‌گذاری مناسب، مورد توجه قرار بگیرد.
وی با بیان اینکه استان مرکزی دو هزار و 270واحد صنعتی بزرگ و فعال دارد، گفت: این همایش تلاش دارد به شناسایی جایگاه استان مرکزی بپردازد و آن را در حوزه تولید، صنعت و صادرات تثبیت کند.
سهرابی گفت: استان مرکزی برای دست‌یابی به اهداف سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور با محدودیت‌هایی رو‌به‌رو است که امیدواریم با تلاش مسوولان حل شود.
وی کمبود و ضعف خدمات پشتیبانی، کامل نبودن زنجیره تولید، غیررقابتی بودن و پایین بودن تکنولوژی در برخی صنایع استان مرکزی، کمبود تسهیلات و طرح‌های ناتمام را از جمله این محدودیت‌ها عنوان کرد.
وزیر صنایع و معادن نیز در این برنامه ضمن گرامیداشت روز مهندس و استقبال از برگزاری چنین همایشی به بیان وضعیت صنعت و معدن و شاخص‌های این بخش در استان مرکزی و برنامه‌های وزارت صنایع و معادن برای پیشبرد اهداف این بخش در استان پرداخت.
رشد 2/11 درصدی صنعت‌ومعدن
محرابیان در بیان مقایسه عملکرد دولت نهم در ۳۰ماه گذشته با مدت مشابه قبل از آن گفت: با توجه به اهداف پیش‌بینی شده براساس برنامه چهارم، رشد بخش صنعت و معدن در سال‌جاری باید به ۲/۱۱درصد می‌رسید که تاکنون در ۹ماه گذشته این رقم ۷/۱۱درصد است که نشان می‌دهد از برنامه جلوتر هستیم.
وی به آمار پروانه‌های بهره‌برداری صادره در کشور در 30ماه گذشته اشاره کرد و گفت: نسبت به مدت مشابه دوره‌های قبل در این بخش با 48درصد رشد همراه بوده‌ایم.
وزیر صنایع و معادن در ادامه با بیان اینکه رشد اشتغال در این مدت به ۱۲درصد رسیده است، گفت: به‌رغم افزایش واحدهای تولیدی، رشد اشتغال افزایش مطلوبی نداشته و از برنامه عقب هستیم.
وی گفت: به نظر می‌رسد باید جداول طراحی شده در این زمینه اصلاح شود؛ زیرا در حوزه تولید و اشتغال پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم.
استان مرکزی در صنعت اول، در معدن دوازدهم
محرابیان در ادامه به ارزش افزوده بخش صنعت و معدن اشاره و اظهار امیدواری کرد با اقدامات صورت گرفته در این بخش، ارزش افزوده بخش صنعت و معدن در پایان سال‌جاری به 12درصد برسد.
وی در ادامه از اجرای ۸۰۰طرح که توسعه و توازن منطقه‌ای و ملی را به همراه دارد در استان‌های کشور خبر داد و گفت: این طرح‌ها بر اساس استراتژی توسعه صنعتی صورت می‌گیرد و در بین مناطق و استان‌های مختلف تقسیم می‌شود. وی با اشاره به اینکه طرح‌های فوق طرح‌های بزرگی هستند، اضافه کرد: ۸۰۰ طرح طراحی شده را بخش خصوصی در کشور اجرا می‌کند که این امر یکی از مزیت‌های این طرح‌ها است.
محرابیان در ادامه با اشاره به اینکه در طرح‌های فوق پتانسیل و ظرفیت‌های استان‌ها، نیاز کشور و همه جوانب در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: بر همین اساس، وضعیت صنعتی کشور به سمت توازن پیش می‌رود و آینده درخشانی برای اجراکنندگان آن پیش‌بینی می‌شود.
وی اجرای این ۸۰۰ طرح را منجر به افزایش ارزش افزوده و تکمیل زنجیره‌های تولید دانست و گفت: جزئیات این طرح‌ها طی هفته آینده در یک کنفرانس خبری تشریح می‌شود.
محرابیان در ادامه با تشریح وضعیت صنعتی و معدنی استان مرکزی گفت: استان مرکزی از لحاظ برخی شاخص‌های صنعتی در وضعیت مناسبی قرار دارد و از لحاظ سرمایه‌گذاری صنعتی در کشور مقام اول را کسب کرده است.
وزیر صنایع و معادن سهم سرمایه‌گذاری استان مرکزی نسبت به کل کشور را ۴۲/۴‌درصد دانست و گفت: این در حالی است که استان مرکزی ۸/۱درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص داده است و این میزان سرمایه‌گذاری دو برابر سرانه کشوری است.
وی ارزش افزوده کل بخشهای صنعتی در استان مرکزی را از وضعیت مطلوبی برخوردار دانست و گفت: این استان در کشور در این زمینه نیز مقام اول را دارد. محرابیان گفت: به‌رغم وجود پتانسیل‌های معدنی خوب در استان متاسفانه رتبه استان مرکزی در این زمینه در کشور 12 است که نیازمند سرمایه‌گذاری و توجه جدی است.
وزیر صنایع و معادن خاطرنشان کرد: استان مرکزی دارای معادن سنگ ساختمانی و فلزات گران قیمت است؛ اما در حوزه فرآوری سنگ در این بخش به نحوه احسن کار صورت نمی‌گیرد و تنها روی استخراج و فروش مواد اولیه فعالیت می‌شود که این امر منجر به کاهش ارزش افزوده می‌شود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه سهم اشتغال استان 23‌درصد است، گفت: این سهم قابل ارتقا است و با استقرار بنگاه‌های کوچک می‌توان گام مهمی در حوزه اشتغال استان برداشت.
محرابیان با اشاره به اینکه بیشتر صنایع استان مرکزی شامل صنایع مادر و بزرگ است، گفت: توسعه بنگاه‌های کوچک در استان ضروری است و باید در این زمینه سرمایه‌گذاری‌هایی صورت گیرد. وزیر صنایع و معادن سیستم تولید مناسب را با وجود صنایع بزرگ، متوسط، کوچک در کنار هم دانست و گفت: استان مرکزی از لحاظ صنایع مادر و بزرگ مطلوب است؛ اما در حوزه صنایع کوچک نیازمند کار و تلاش جدی است تا بتواند به چرخه مطلوب تولید و ارزش افزوده برسد.
استان مرکزی نیازمند توسعه صنایع کوچک
سخنران بعدی همایش، داوود دانش‌جعفری، وزیر اقتصاد و دارایی بود.
وی داشتن سند چشم‌انداز برای آینده کشور را به داشتن نقشه راه برای حرکت تشبیه کرد و گفت: بدون داشتن چشم‌‌اندازی برای آینده امکان تصمیم‌گیری درست وجود ندارد. وی افزود: سند چشم‌انداز 20‌ساله توسعه کشور برنامه مهمی است که می‌تواند مسیر آینده را روشن کند؛ به نحوی که در قالب این سند می‌توان برنامه‌هایی را که منجر به توسعه می‌شود، تدوین کرد. دانش جعفری استان مرکزی را یک استان برجسته از نظر امکانات و منابع عنوان کرد و گفت: نزدیکی این استان به دو استان صنعتی بزرگ مثل تهران و اصفهان، استان مرکزی را در موقعیتی ویژه قرار داده است.
وی گفت: حدود ۶/۳۵درصد شاغلان استان مرکزی، در بخش صنعت فعالیت می‌کنند که در مقایسه با شاغلان صنعتی کل کشور که ۱۷درصد هستند، نشان‌دهنده اهمیت بخش صنعت در این استان است.
وی فعالیت 18 شهرک صنعتی دولتی، 3 شهرک خصوصی و در حال ساخت بودن 6 شهرک صنعتی دیگر در استان مرکزی را نشان از پیشرفت صنعت در این استان دانست و گفت: صنایعی چون ماشین سازی، پتروشیمی، پالایشگاه، نیروگاه هسته‌ای، آذرآب، هپکو و کمباین سازی از جمله صنایع ملی کشور هستند که می‌توانند خدمات ملی نیز ارائه دهند.
وزیر اقتصاد در عین حال خاطرنشان کرد: استان مرکزی انباشته از صنایع بزرگ است، پس این استان نیازمند توسعه صنایع کوچک و متوسط است؛ به نحوی که این صنایع بتوانند عملکردی به صورت زنجیره و خوشه در ارتباط با هم داشته باشند.
دانش جعفری مهم‌ترین شعار برنامه 20 ساله کشور را توسعه یافتگی و اول شدن ایران در منطقه از هر حیث دانست و گفت: این توسعه یافتگی به لحاظ شاخص‌های فرهنگ اسلامی و ایرانی است که صنعت می‌تواند بستر خوبی برای این توسعه باشد.
وی با بیان اینکه اقتصاد ما در حال گذر از دولتی به غیر دولتی است، خطاب به صنعتگران این استان گفت: در چنین فضایی، با توجه به مزیت‌های طبیعی که در دست دارید، باید مزیت‌های جدیدی خلق کنید. وی با اشاره به اینکه طی یک هفته گذشته ۷۵۰میلیارد تومان واگذاری انجام شده است، افزود: دولت در نظر دارد به منظور کمک به بخش غیردولتی هر کاری که می‌تواند انجام دهد و طی دو سال اخیر حجم واگذاری‌ها به بخش خصوصی حداقل ۴ برابر ۱۵سال گذشته بوده است.
دانش جعفری با تاکید بر اینکه ایران بهشت مالیاتی برای سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود، گفت: در مجموع همه شرایط برای حضور بیشتر بخش‌های غیردولتی فراهم است.
وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه سال گذشته ۳/۱۶‌میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته‌‌ایم گفت: امسال این میزان از مرز ۱۸میلیارد دلار عبور می‌کند و این نشان دهنده آن است که اقتصاد کشور از اتکای صرف به درآمدهای نفتی در حال خارج‌شدن است و صادرات غیرنفتی نیز دارای اهمیت شده‌‌اند.
وی با اعلام این گفته که جهت‌گیری در یارانه‌های انرژی رو به کاهش خواهد بود، گفت:‌ در مقابل صنعتگران باید تلاش خود را مضاعف کنند.
پس از وزیر اقتصاد، نوبت به وزیر کار و امور اجتماعی رسید.
استان مرکزی آماده خیزصنعتی
محمد جهرمی، در این همایش، سند چشم‌انداز ۲۰ساله را متعلق به همه کشور، آحاد جامعه و متعلق به هر یک از مناطق و مرز و بوم کشور دانست و گفت: بخش‌های مختلف باید سهم خود را در تحقق بخشیدن به این سند مشخص کنند.
وی با بیان اینکه استان مرکزی به لحاظ امکانات و زیرساخت‌هایی که دارد برای خیزش صنعتی آماده است، گفت: استان مرکزی بهتر از سایر استان‌ها می‌تواند رشد و شکوفایی داشته باشد.
جهرمی افزود: چشم‌انداز به عنوان یک قله‌ رفیع، روشن است، اما این وظیفه هر بخش و زیربخش اقتصادی است که برای رسیدن به این قله و چشم‌انداز، چشم‌انداز مشخصی تدوین کند. وزیر کار وامور اجتماعی گفت: به صنایع خارجی به خصوص در حوزه نفت بیش از صنایع داخلی اهمیت می‌دهیم.
وزیر کار و امور اجتماعی ارتقای بهره‌وری را امری مهم ارزیابی و تصریح کرد: اگر بهره‌وری به میزان یک درصد افزایش یابد، 2هزار و 500میلیارد تومان عاید کشور می‌شود؛ در حالی که اگر از طریق سرمایه‌گذاری این سود را عاید کشور کنیم، سالانه نیازمند 25هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری هستیم.


به صنایع خارجی به خصوص در حوزه نفت بیش از صنایع داخلی اهمیت می‌دهیم


بیشتر صنایع استان مرکزی شامل صنایع مادر و بزرگ است از این رو توسعه بنگاه‌های کوچک در این استان ضروری است


ایران بهشت مالیاتی برای سرمایه‌گذاران است، اقتصاد کشور از اتکای صرف به درآمد‌های نفتی خارج می‌شود