کارخانه تولید شمش روی در لوشان به بهره‌برداری رسید

رشت- خبرنگار دنیای اقتصاد: به مناسبت فرا رسیدن ایام دهه فجر در مراسمی با حضور مسوولان سازمان صنایع و معادن گیلان و مسوولان محلی لوشان فاز دوم کارخانه تولید شمش روی در شهرک صنعتی لوشان به بهره‌برداری رسید. بهروز بدیعی، مدیرعامل شرکت تولید شمش روی لوشان درخصوص این طرح گفت: این کارخانه در زمینی به مساحت ۹۰هزارمترمربع و با زیربنای حدود ۴هزار مترمربع طی دو فاز و با سرمایه‌گذاری حدود ۳۰میلیارد ریال به بهره‌برداری رسیده است.

وی با اشاره به اینکه فاز اول این کارخانه در سال ۸۰ ساخته شد، گفت: پس از ساخت فاز اول به دلیل بحران‌های صنعت روی، در آن زمان کارخانه تعطیل و پس از طی یک دوران ۴ساله مجددا در سال ۸۴ به بهره‌برداری رسید و همزمان با آن مراحل مقدماتی ساخت فاز دوم آن نیز آغاز شد که امروز شاهد افتتاح و بهره‌برداری از آن هستیم.

بدیعی با اشاره به این که در حال حاضر حدود ۲۵نفر در سه شیفت کاری در این واحد اشتغال دارند درخصوص شیوه کار کارخانه افزود: پس از آنکه خاک روی از معدن وارد کارخانه می‌شود ابتدا در واحد اول به سولفات روی تبدیل می‌شود و پس از آن سولفات روی به واحد دوم منتقل شده و در آن با شیوه الکترولیز روی از سولفات جدا شده به ورق روی و در نهایت به شمش روی تبدیل می‌شود.

وی با بیان اینکه ظرفیت اسمی کارخانه، تولید ۲۰ تن شمش روی است، گفت: در حال حاضر به دلیل یک‌سری مشکلات تنها ۸ تن شمش روی تولید می‌شود.

وی یکی از دلایل ساخت این کارخانه را مجاورت زمین آن در کنار معادن روی اعلام کرد و با بیان اینکه لوشان به دلیل برخورداری از این پتانسیل می‌تواند یکی از قطب‌های روی کشور شود، افزود:

به تدریج زیرمجموعه‌های دیگری نیز از صنعت روی در این منطقه شکل خواهد گرفت.

مدیرعامل شرکت روی لوشان در ادامه، عدم تامین خاک را یکی از مشکلات پیش روی تولید این کارخانه دانست و گفت: متاسفانه به‌رغم آنکه این کارخانه در مجاورت معادن روی قرار دارد، اما به دلیل واگذاری این معادن به افرادی که منافع شخصی را بر منافع ملی ترجیح می‌دهند در برهه‌هایی به دلیل عدم تامین مواد اولیه، کارخانه تعطیل می‌شود.

از سوی دیگر بهره‌برداران معادن روی برای کسب منافع بیشتر، خاک را به صورت سنگ معدن و با ناخالصی بسیار به ما می‌فروشند که این امر پروسه تولید را طولانی و با مشکل مواجه می‌کند.

بدیعی خاطرنشان کرد: عدم تامین انرژی و سوخت مناسب نیز یکی دیگر از موانعی است که سبب تعطیلی کارخانه‌ می‌شود. متاسفانه در ایام زمستان به دلیل برودت هوا و افزایش مصرف گاز و در نتیجه افت فشار گاز، گاز کارخانه قطع می‌شود و تامین سوخت دوم یعنی گازوئیل نیز با مشکلات بسیاری همراه است. از این رو راهی جز تعطیلی کارخانه نداریم که این مساله خسارات بسیاری به ما وارد می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به مصارف متعدد روی در صنایع گفت: در حال حاضر روی و محصولات زیرمجموعه‌ این صنعت مانند سولفات و اکسید روی در صنایع پتروشیمی لاستیک‌سازی، واحدهای تولید لوازم آرایشی و بهداشتی و دیگر صنایع کاربرد دارد.

بدیعی ادامه داد: خوشبختانه به دلیل آن که محصول تولیدی این واحد از خلوص بالای ۹۹درصد برخوردار است، محصولات شرکت قابلیت صادراتی نیز دارد از این رو ما انتظار داریم با توجه به این که در حال حاضر صنعت روی در کشور بومی شده و تمام قطعات و ماشین‌آلات کارخانه‌های زیرمجموعه این صنعت توسط متخصصان و مخترعان داخلی ساخته می‌شود و با توجه به برخورداری از معادن روی در کشور دولت از این صنعت حمایت بیشتری کند.