دنیای‌اقتصاد - اهواز - محمد علاف‌پور: استاندار خوزستان در نمایشگاه بصره با اشاره به ظرفیت‌های مستعد استان خوزستان در زمینه‌های علمی، کشاورزی، بهداشت و صنعت نسبت به تقویت و بسط این همکاری‌ها با بصره اعلام آمادگی کرد. سید‌جعفر حجازی تاکید کرد: کمیته مشترکی برای بررسی وضعیت موجود و زمینه‌های همکاری در این بخش‌ها تشکیل شود.

استاندار خوزستان به بحث تقویت شبکه انتقال برق به بصره اشاره کرد و گفت: خط انتقال برق به بصره که هم اکنون دارای ظرفیت ۴۰۰ مگاوات برق است قابل انتقال تا ۶۰۰ مگاوات از سوی ایران است؛ اما براساس بررسی‌های انجام شده پست‌های برق داخلی بصره دارای اشکال است و گنجایش این میزان برق را ندارد.

حجازی افزود: ما آماده‌ایم تا کارشناسان برق منطقه‌ای خوزستان را برای بررسی بیشتر و ارائه راهکارهای لازم به بصره اعزام کنیم.

استاندار خوزستان به اهمیت اقتصادی خط آهن شلمچه به بصره که این شهر را ازطریق بندرامام خمینی به خلیج فارس متصل خواهد ساخت، اشاره کرد و گفت: مطالعات خط آهن شلمچه تا بصره انجام و سرمایه‌گذاری‌های لازم انجام شده اما تکمیل آن به همکاری بصره بستگی دارد.

حجازی از برقراری حمل‌و‌نقل دریایی ازخرمشهر به بصره خبر داد و گفت: ظرف دو ماه آینده خط کشتی‌رانی خرمشهر به بصره برای جابه‌جایی مسافران دو کشور راه‌اندازی می‌شود. این خط کشتیرانی اخیرا به صورت آزمایشی با حضور استاندار بصره کار خود را آغازکرده است.

همچنین حمید بورد، مدیرعامل شرکت ملی نفت مناطق نفت‌خیز جنوب با اشاره به ظرفیت‌ها و حوزه عملیاتی این شرکت در خطه جنوب ایران نسبت به ارائه خدمات علمی، آموزشی و فنی به همتایان عراقی اعلام آمادگی کرد.

وی گفت: عبور ما از تحریم‌ها نشان داد که جمهوری اسلامی ایران درحوزه نفت با مدد متخصصان داخلی از ظرفیت‌های بسیار بالایی برخوردار است و می‌تواند به طرف عراقی همکاری خوبی در زمینه تولید قطعات، توسعه میدان‌های نفتی و نیز تربیت نیروی متخصص ارائه دهد. حمید‌رضا مختص‌آبادی، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در استان بصره عراق نیز ازعزم راسخ بین دو استان برای تقویت همکاری‌های تجاری خبرداد اما بر لزوم رفع موانع عملی این همکاری به ویژه ازجانب عراقی‌ها تاکید کرد.

وی در این زمینه طولانی بودن زمان صدور ویزا برای تجار ایرانی را یکی از این موانع نام برد و گفت: کنسولگری جمهوری اسلامی ایران دربصره ظرف یک ساعت برای تجار عراقی ویزا صادر می‌کند. این درحالی است که کنسولگری عراق دراهواز صلاحیت صدور ویزا ندارد.

مختص‌آبادی گفت: رفع این موانع برتقویت و توسعه همکاری‌ها کمک شایانی خواهد کرد.

محمود زاده، معاون وزیرکشور نیز از تلاش‌های استاندار خوزستان برای پیگیری توسعه روابط بین دواستان خوزستان و بصره قدردانی کرد و گفت: رشد و پیشرفت کشور عراق خواسته ماست همچنان که پیشرفت ایران نیز خواسته شماست. معاون وزیر کشور گفت: استاندار خوزستان در یک سال گذشته ۱۱ جلسه با همتایان خود دربصره، میسان و استان واسط عراق داشته که از بین آنها بیشترین نشست را با استاندار بصره داشته که منجر به عقد تفاهم‌نامه‌های کاری نیز شده است.

محمودزاده افزود: وزارت کشور همه‌گونه همکاری را دراجرای هربند از تفاهم نامه‌های بین دواستان خوزستان و بصره که نیاز به پیگیری و جلب همکاری وزارت خانه‌های ایران را داشته باشد، به عمل خواهد آورد.