دنیای اقتصاد - بیرجند- محمد قربانی: رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان جنوبی بر ثبت برندهای شرکت‌های ایرانی در بازار افغانستان تاکید و اظهار کرد: با برنامه‌ریزی مدون و حرکت به سمت بازاریابی علمی باید حضور موثرتری در بازار افغانستان داشته باشیم. مهندس محسن احتشام در میز کشور افغانستان که در بیرجند برگزار شد با اشاره به اینکه ظرفیت‌های بازار افغانستان بسیار زیاد است، افزود: سطح توقعات افغانستان به دلیل وجود کالاهای مختلف از سایر کشورها بیشتر از گذشته شده است.

وی عنوان کرد: تجار ایرانی باید نیازهای جدید بازار افغانستان را تامین کنند تا این بازار را از دست ندهند.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی به سمت محصولات صادرات گرا حرکت می‌کند، ادامه داد: هم‌اکنون این استان قطب تولید سرامیک، لاستیک، طیور و صنعت چاپ است که می‌توان با استفاده از این ظرفیت‌ها سهم خوبی در بازار افغانستان را از آن خود کنیم.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن وکشاورزی خراسان جنوبی همچنین بیان کرد: در این زمینه نیز بر اساس مطالعات مفید افغانستان می‌‌تواند بخشی از نیازهای مواد اولیه این صنایع را نیز تامین کند.

مهندس احتشام درخواست‌های تجار استان را افزایش مبادی رسمی و گمرکات استان عنوان کرد و گفت: بازارچه یزدان قابلیت تبدیل به گمرک رسمی را دارد و این کار برای افزایش مبادلات تجاری ضروری است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان جنوبی بر ایجاد بانک اطلاعات تجار وفعالان اقتصادی دوکشور برای گسترش مبادلات تجاری تاکید کرد و یادآور شد: ایجاد بانک اطلاعات دوطرف در تعیین استراتژی‌های بهتر کمک خواهدکرد.

مهندس احتشام در ادامه خواستار حذف عوارض جاده‌ای حمل‌و‌نقل شد و ادامه داد: برای معرفی محصولات ایرانی در بازار افغانستان بسته‌های حمایتی و تبلیغاتی در نظر گرفته شود.

مهندس احتشام افزود: وجود بسته‌های حمایتی به ویژه در این استان محروم باعث ایجاد انگیزه در بین صادر‌کنندگان می‌شود.

صدور یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار کالا به افغانستان

فرهاد مجللی، مسوول‌ دفتر امور تجاری افغانستان در سازمان توسعه و تجارت ایران نیز در این نشست، صادرات ایران به افغانستان در هشت ماه سال جاری را یک میلیارد و ۸۲۳ میلیون دلار عنوان کرد

وی افزود: در هشت ماه نخست امسال پنج میلیون دلار واردات نیز از کشور افغانستان داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه رقم صادرات افغانستان در سال گذشته ۳۴۶ میلیون دلار بوده، عنوان کرد: این کشور در سال گذشته ۹ میلیارد و ۶۱۳ میلیون دلار واردات داشته است.

مسوول‌ دفتر امور تجاری افغانستان در سازمان توسعه و تجارت ایران با بیان اینکه یک‌چهارم واردات افغانستان مربوط به کشور ایران بوده، تصریح کرد: از مجموع واردات افغانستان هفت میلیارد دلار مربوط به سایر کشور‌ها و یک میلیارد و ۸۰۵ میلیون دلار مربوط به کشور ایران بوده است.

وی به مزیت‌های ایران برای صادرات به افغانستان اشاره کرد و گفت: شوینده‌ها، مواد غذایی، مصالح ساختمانی و دارو از مهم‌ترین اقلام صادراتی ایران به افغانستان بوده است.

مجللی با بیان اینکه در زمینه اقلام دارویی به کشور افغانستان باید سرمایه‌گذاری بیشتری صورت گیرد، بیان کرد: از مجموع نیاز دارویی افغانستان تنها چهار درصد در این کشور تولید می‌شود و ۹۶ درصد آن از سایر کشور‌ها وارد می‌شود.

اختصاص ۲۵ درصد سهم بازار افغانستان به ایران

معاون بازاریابی و تنظیم روابط سازمان توسعه تجارت ایران نیز در این نشست گفت: ایران ۲۵ درصد سهم بازار افغانستان را به خود اختصاص داده است.

رضا توفیقی‌زواره افزود: سال گذشته ایران بیش از دو میلیارد و ۱۸۰ میلیون دلار کالا به کشور افغانستان صادرات داشته است.

وی با بیان اینکه در رویه فعلی محصولات به افغانستان استمرار حرکت و موفقیت امیدبخش نیست، گفت: به موضوع تولید در کنار صادرات باید توجه شود و تولیدات ما باید صادرات محور باشند.

معاون بازاریابی و تنظیم روابط سازمان توسعه تجارت ایران بر تاسیس دفتر حمایت از فعالیت‌های بازاریابی در افغانستان تاکید کرد و ادامه داد: یکی از استان‌های شرق کشور باید برای تاسیس این دفتر در کشور افغانستان پیش قدم شود.

توفیقی زواره با تاکید بر اینکه بدون شناخت بازار فروش اقدام به تولید مثمر‌ثمر نیست، تصریح کرد: در زمینه ایجاد نمایندگی‌ها در کشور افغانستان و منافع مشترک با تجار افغانی باید وارد عمل شویم و این در رونق صادرات به این کشور می‌تواند تاثیرات زیادی داشته باشد.

وی خواستار اجرای طرح‌های کوتاه مدت در کشور افغانستان شد و گفت: در حال حاضر کشور افغانستان نیازمند ورود یخچال‌های صنعتی است و بهتر است تجار در این زمینه ورود پیدا کنند.

تجارت محور توسعه

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز در این نشست تجارت را محور اصلی توسعه استان دانست و گفت: اگر در تجارت و صادرات فعال عمل کنیم سایر بخش‌های کشاورزی و صنعت توسعه پیدا می‌کند.

علیرضا جمیع اظهار کرد: شناخت و رفع موانع صادراتی با افغانستان در اولویت کاری مسوولان‌ است.

وی با اشاره به وجود ۴۵۰ کیلومتر مرز مشترک خراسان جنوبی با کشور افغانستان افزود: می‌توانیم کمال استفاده را در رونق صادرات استان داشته باشیم.

وی با اشاره به رشد صادرات ایران و افغانستان گفت: در استان خراسان جنوبی نیز در زمینه صادرات با افغانستان وضعیت نسبی خوبی داریم که با تکمیل زیر‌ساخت‌ها در پایانه‌های مرزی استان شاهد گسترش تبادلات در آینده نزدیک خواهیم بود.

وی خواستار همکاری مسوولان‌ استان در رفع تنگاها و مشکلات تجار و صادرکنندگان و زیرساخت‌های صادراتی شد و ادامه داد: صادرات در خراسان جنوبی طی هشت ماه امسال رشد هفت درصدی داشته است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی خواستار ایجاد مصوبه‌ای برای طرح‌های ترجیحی استان با افغانستان شد و گفت: اگر در این زمینه مصوبه‌ای را برای صادرات و واردات با کشور افغانستان داشته باشیم، در توسعه معاملات اقتصادی به استان کمک می‌شود.

کاهش صادرات به افغانستان

معاون توسعه تجارت خارجی سازمان، صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ریالی بودن مبادلات ایران و افغانستان میل صادرکنندگان را برای مبادله با این کشور کم کرده، گفت: چون گردش مالی بازرگانان به صورت ریالی قابل مشاهده نیست بحث معافیت مالیاتی آنها نیز دچار ابهام می‌شود.

مهدی ماهگلی در این نشست با اشاره به اینکه در مرز ایران و افغانستان مبادلات ریالی است، افزود: این موضوع مشکلاتی را برای تجار و استان خراسان جنوبی ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: بسیاری از صادرکنندگان به دلیل اینکه ارزی در این مبادلات رد و بدل نمی‌شود، حضور کمتری در بازار افغانستان دارند.

وی ادامه داد: ریالی بودن مبادلات موجب شده گردش مالی بازرگانان قابل مشاهده نباشد و آنها مشمول پرداخت مالیات

شوند. این مسوول‌ خواستار تفویض اختیار به استان برای صادرات کالاهای تولیدی استان شد و افزود: برای گسترش مبادلات با افغانستان نیاز به تفویض اختیار انجام امور ترانزیت خارجی و رویه واردات به گمرک میل ۷۸ را دارد.

صادرات ۱۱۴ میلیون دلار کالا از خراسان جنوبی

معاون توسعه تجارت خارجی سازمان، صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در ادامه اظهارکرد: ارزش صادرات استان در هشت ماه امسال با رقمی حدود ۱۱۴ میلیون دلار دارای رشدی معادل ۷ درصد بوده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۷۱درصد صادرات استان از بازارچه‌ها و گمرک میل ۷۸ (ماهیرود) صورت گرفته است، بیان کرد: این امر نشان از ظرفیت بالا و رغبت صادرکنندگان به استفاده از این مرز به جهت حضور گمرک افغانستان است.

ماهگلی به کاهش ۲۰ درصدی واردات استان اشاره کرد و گفت: واردات استان در هشت ماه ۲۵/۱ میلیون دلار بوده است.

وی در خصوص تراز تجاری استان بیان کرد: تراز تجاری استان نیز همواره مثبت و به میزان ۱۱۳ میلیون دلار بوده است.