دنیای اقتصاد - کرمانشاه- الهام اکبری: استاندار کرمانشاه گفت: کرمانشاه با توجه به ظرفیت‌های بالقوه خود مرکز منطقه غرب کشور است و این استان سابقه‌ای دیرینه در زمینه تجارت با کشورهای عراق و سوریه دارد. مهندس سید‌دادوش ‌هاشمی در دیدار با سفیر چین ضمن خوشامدگویی با اشاره به مزیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در استان برای سرمایه‌گذاری با بیان اینکه بهترین و مطمئن‌ترین مسیر به کشور و ترانزیت کالا به این کشور مرزهای استان کرمانشاه است، خاطر‌نشان کرد: استان کرمانشاه بیش از ۵۰ درصد صادرات به کشور عراق را دارد و دارای دو مرز رسمی پرویزخان و خسروی در صدور کالا به مناطق اقلیم کردستان عراق و دولت مرکزی عراق است.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه ۸۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان وجود دارد و سدهای متعددی برای مهار آب‌ها در حال ساخت است، گفت: تنها یکی از این سدها ۱۵۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان را آبی خواهد کرد و با اجرای تمام سدها میزان زمین‌های آبی در استان از ۲۰۰ هزار هکتار فعلی به ۵۰۰ هزار هکتار ارتقا خواهد یافت.

مهندس ‌هاشمی تصریح کرد: استان کرمانشاه در زمینه‌های تولید محصولات کشاورزی از قبیل جو مقام اول، ذرت مقام دوم، گندم مقام پنجم و نخود مقام اول کشوری را دارد و به لحاظ داشتن عمق خاک خوب و تنوع آب و هوایی و بارندگی مناسب و مستعد برای توسعه بخش کشاورزی است.

استاندار کرمانشاه همچنین با اشاره به وجود آثار باستانی و مراکز گردشگری متعدد در استان خاطرنشان کرد: وجود آثار باستانی متعدد در این استان از جمله طاق بستان و بیستون و مراکز گردشگری پتانسیل خاصی برای بازدید و سفر گردشگران و توریست‌ها در کرمانشاه محقق ساخته است که چشم هر بیننده‌ای را مجذوب آثار بی‌بدیل خود خواهد کرد. مهندس‌ هاشمی در ادامه به زمینه مساعد و مناسب برای توسعه بخش صنعتی در استان اشاره کرد و گفت: استان دارای سه پتروشیمی و دو کارخانه سیمان و کارخانه‌های متعدد صنعتی است و با توجه به نزدیکی استان به کشور عراق زمینه مساعدی برای صدور کالا از طریق استان به این کشور وجود دارد و هزینه تمام شده تولید کالا در مرزهای استان با توجه به وجود نیروی مناسب کار و همچنین معافیت‌های مالیاتی نسبت به دیگر نقاط بسیار پایین‌تر خواهد بود. مهندس‌ هاشمی تصریح کرد: هم‌اکنون توسعه بازارچه‌های پرویزخان و خسروی به میزان ۱۲ هزار هکتار در دستور کار قرار دارد که با ساماندهی و توسعه بازارچه پرویز‌خان زمینه مناسبی برای توسعه بیش از پیش بخش تجارت و افزایش میزان صدور کالا به عراق ایجاد می‌شود. استاندار کرمانشاه با اشاره به اجرای خطوط ریلی و راه‌آهن از ملایر به کرمانشاه و آماده بودن شرایط و زیرساخت لازم برای ریل‌گذاری خواستار مشارکت و همکاری شرکت‌های چینی در این موضوع از طریق رایزنی سفارت چین در تهران شد. استاندار کرمانشاه در پایان خواستار معرفی یکی از استان‌های چین برای خواهر خواندگی و گسترش روابط اقتصادی، فرهنگی و تجاری با استان کرمانشاه شد.