همکاری مشترک ایران و روسیه روی دریای خزر

ساری - خبرنگار دنیای اقتصاد: تفاهم‌نامه همکاری مشترک روی دریای خزر بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه به امضا رسید.

بر اساس این گزارش‌، این تفاهم‌نامه در نشست علمی - تخصصی دریای خزر که در شهر آستاراخان کشور روسیه با حضور روسای مرکز تحقیقات کاسپی در محل مرکز تحقیقات دریای خزر برگزار شده بود‌، به امضای طرفین رسید.

بر اساس این گزارش، در این نشست با درنظر داشتن توسعه و تحکیم همکاری در زمینه تحقیقات دریای خزر، شرکت کنندگان در این اجلاس پیشنهاد تاسیس یک طرح علمی مشترک تحت عنوان کریدور تحقیقات «شمال- جنوب» دریای خزر را ارائه کردند.

بر اساس تفاهم‌نامه امضا شده برقراری کنفرانس‌های علمی سالانه در چارچوب کریدور تحقیقاتی «شمال- جنوب» دریای خزر با هدف گفت‌وگو در مورد نتایج تحقیقات مشترک انجام شده و تدوین توصیه‌های کاربردی نیز برنامه‌ریزی شد.

شرکت‌کنندگان در اجلاس معتقدند که کریدور تحقیقاتی «شمال- جنوب» علاوه بر اینکه یک کریدور حمل و نقل است، می‌تواند تبدیل به یک مبنای منطقه‌ای برای گسترش ارتباطات علمی بین قسمت‌های مختلف جهان بشود.

همچنین در این نشست مقرر شد شرکت‌کنندگان در این اجلاس تقاضای خود را به مقامات مسوول کشورهای حاشیه دریای خزر که دارای نقش در حیطه‌های علمی، منطقه‌ای و سازمان‌های جهانی بین‌المللی و همچنین جامعه تجاری هستند، جهت حمایت از کریدور تحقیقاتی «شمال- جنوب» دریای خزر ارائه کنند.

تلاش برای گسترش فعالیت‌های کریدور تحقیقاتی «شمال- جنوب» دریای خزر در افزایش مبادله اندیشه‌ها، اطلاعات و اصلاح کارآیی فعالیت‌های تحقیقاتی مشترک از دیگر بندهای این تفاهم‌نامه بود.

این اجلاس به‌منظور ایجاد تعامل کاری با کشورهای حاشیه دریای خزر برای هماهنگی لازم در جهت تجمیع توسعه فعالیت‌های پژوهشی و مطالعات دریایی روی این دریا که از ارکان اصلی اساسنامه و اهداف مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر محسوب می‌شود، برگزار شد .

در این گردهمایی تخصصی رییس موسسه تحقیقات آب کشور و مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر به عنوان نمایندگان وزارت نیرو از جمهوری اسلامی ایران حضور یافتند.دکترهمایون خوشروان، مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر مهمترین اهداف و مسائل مورد بررسی در این نشست را ایجاد تعامل کاری با هیات روسی در مورد پژوهش و مطالعات دریایی روی دریای خزر، آشنایی با قابلیت‌های ابزار دقیق و تجارب کاری‌، رایزنی لازم برای تبادل اطلاعات در مورد پارامترهای آّب و هواشناسی و همکاری مشترک روی آنالیز مولفه های اصلی بیلان آبی دریای خزر، انجام گشت های پژوهش دریایی مشترک در این حوضه و مانیتورینگ پارامترهای فیزیکی و اقیانوس شناسی اعلام کرد.

وی در رابطه با پیشینه همکاری‌های علمی و تخصصی بین کشور روسیه و ایران طی دوره‌های زمانی گذشته گفت: در میان کارهای انجام شده تشکیل اتحادیه علمی بین دانشگاهی کشورهای حاشیه دریای خزر و روسای سازمان‌های آب و هواشناسی حائز اهمیت است.

خوشروان مهم‌ترین دستاوردهای حاصل از شرکت در این نشست‌های راهبردی را آشنایی متقابل واحدهای تحقیقاتی عنوان کرد که با ایجاد وحدت ساختاری در میان پتانسیل‌های علمی طرفین می‌تواند گام موثری در ارتقای سطح فعالیت‌های پژوهشی روی دریای خزر و حتی در توسعه روابط دیپلماتیک باشد.

وی در خاتمه از گشت علمی و میدانی در حاشیه نشست‌های تخصصی خبرداد و افزود: مشاهدات عینی پس از گشت چند ساعته توسط شناور تحقیقاتی روی رودخانه ولگا گواه بزرگی بر آبدهی بسیار بالای این رودخانه به دریای خزر است. بر اساس این گزارش، رودخانه ولگا بزرگترین رودخانه منتهی به دریای خزر است و حدود ۸۵‌درصد حجم آب دریای خزر را تامین می‌کند.