۹۰درصد مصوبات دور اول سفر دولت به استان کرمانشاه اجرایی شده است

گروه استان‌ها - رییس‌جمهور و هیات دولت در پنجاه و یکمین سفر استانی خود به استان کرمانشاه سفر کردند تا ضمن بررسی مصوبات دور اول سفر به این استان، با تشکیل کارگروه‌های تخصصی کشاورزی، اشتغال، صنعت و آب مصوبات جدیدی برای پیشرفت و آبادانی این استان به تصویب برسانند.

محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری اسلامی‌ایران در بدو ورود به فرودگاه بین‌المللی کرمانشاه با بیان این‌که «خدا را سپاسگزارم که در آستانه‌ دهه فجر و این عید بزرگ توفیق پیدا کردیم در یکی بزرگ‌ترین مناطق ایران یعنی استان سرافراز کرمانشاه حضور پیدا کنیم و از نزدیک عرض ارادت به مردم این استان داشته باشیم»، افزود: حقیقت این است که کرمانشاه، دیار عزت، سرافرازی، مجاهدت، استقامت و پایداری است. وی به برنامه‌های هیات دولت در دومین سفر استانی به کرمانشاه نیز اشاره کرد و افزود: ان‌شاءالله در طول این سفر تصمیمات جدیدی برای پیشرفت و آبادانی هر چه بیشتر استان اتخاذ و همچنین مصوبات دور اول و میزان اجرایی شدن آنها بررسی می‌شود و اگر گره و مشکلی در این ارتباط وجود داشته باشد، سعی می‌کنیم آن را حل کنیم. بر اساس این گزارش سفر به این استان در حالی صورت گرفت که به گفته استاندار کرمانشاه ۹۰‌درصد مصوبات دور اول سفر هیات دولت به کرمانشاه اجرایی شده است.وی در آستانه سفر دولت به این استان گفته بود که سفر دور اول هیات دولت به استان کرمانشاه مصوبات مهمی‌داشت که بالغ بر ۶هزار و ۸۰۰میلیارد تومان اعتبار بود. مجید غفوری در عین حال اجرای طرح‌های دور اول سفر به استان کرمانشاه و بهره‌برداری از آنها را منشا تحول در استان و حتی غرب کشور دانست.

۱۸۵ مصوبه

بر اساس این گزارش، دومین گام بلند دولت برای تسریع در عمران و آبادانی کرمانشاه نیز با تصویب ۱۸۵مصوبه در پنجاه و یکمین جلسه استانی هیات دولت برداشته ‌شد. در این جلسه که به ریاست محمود احمدی نژاد و با حضور اعضای هیات دولت در محل استانداری شهر کرمانشاه به مدت بیش از ۴ ساعت برگزار شد، طرح‌های مهمی‌برای افزایش سطح رفاه، توسعه، امنیت و آبادانی استان به تصویب رسید.

صنعت، معدن و اشتغال

اجرای ۲۸ طرح تولیدی بزرگ با سرمایه‌گذاری ۷۵۰۰ میلیارد ریال، ساخت کارخانه خودروسازی، اجرای ۳ طرح فرآوری سیلیس و تولید سنگ‌های مصنوعی، مطالعه ایجاد منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین و کرمانشاه، معافیت ۱۰ ساله مالیاتی واحدهای تولیدی جدیدالاحداث داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی خارج از شعاع ۳۰ کیلومتر و اختصاص مبلغ ۳۴۴میلیارد ریال برای اجرای طرح تولید کاغذ در کرمانشاه از جمله مهم‌ترین طرح‌هایی است که در بخش صنعت و معدن به تصویب هیات دولت رسید.

راه و حمل و نقل

در بخش حمل و نقل نیز طرح‌هایی از قبیل تکمیل و بهره‌برداری راه‌آهن غرب کشور حداکثر تا پایان سال ۱۳۹۰، تسریع در شروع عملیات اجرایی راه‌آهن کرمانشاه- اسلام آباد غرب، تسریع در اجرای باند دوم کامیاران- کرمانشاه و مطالعه تکمیل ساخت باند دوم کرمانشاه- هرسین در سال ۱۳۸۸به تصویب رسید.

مسکن و عمران شهری

اختصاص مبلغ ۵/۶۷میلیارد ریال برای توسعه فعالیت‌های شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، بررسی و ارائه لایحه مورد نیاز برای واگذاری قطعی اموال منقول و غیرمنقول ستاد بازسازی مناطق جنگزده به شهرداری‌های استان ظرف مدت دو ماه به هیات دولت، اختصاص مبلغ ۷۰میلیارد ریال بابت باقی مانده اعتبار تامین زیرساخت‌های شهرها و روستاهای جنگ‌زده، اختصاص مبلغ ۱۰میلیارد ریال برای کمک به بهسازی و نوسازی بافت فرسوده شهری استان طی سال‌های ۱۳۸۷ و ۱۳۸۸، ایجاد ادارات مسکن و شهرسازی شهرستان‌های استان و افزایش حجم عملیات طرح فاضلاب شهر کرمانشاه با اجرای مدول دوم فاضلاب شهر کرمانشاه از مهم‌ترین طرح‌هایی است که در زمینه مسکن و عمران شهری به تصویب رسید.

آب و کشاورزی

در بخش آب و کشاورزی نیز اختصاص تسهیلات برای متقاضیان ساخت سیلو و انبار مکانیزه نگهداری گندم، افزایش حجم عملیات طرح تامین و انتقال آب برای توسعه باغات استان تا سقف ۲۰هزار هکتار، تجهیز و تقویت ایستگاه‌های تحقیقاتی تولید بذر، تجهیز ۲ پست قرنطینه مرزی، راه‌اندازی شعبه موسسه تحقیقات رازی در استان، مطالعه شبکه‌های آبیاری مناطق گرمسیری استان از سامانه سیروان و اختصاص ۶۰میلیارد ریال برای اجرای مجتمع آبرسانی به ۴۷ روستای استان نیز از جمله مصوبات این جلسه در بخش آب و کشاورزی است.

انرژی

در بخش انرژی نیز طرح‌های مهمی از جمله اختصاص مبلغ ۱۰۰میلیارد ریال برای بهسازی و توسعه شبکه توزیع و خطوط برق روستاهای سطح استان، مطالعه و اجرای سدهای جوانرود، کبوتر لانه، هرسین، کاشنبه و سیاخور پس از اخذ مجوز، تسریع در عملیات اجرایی خط انتقال ششم سراسری گاز از جنوب کشور به کرمانشاه و اجرای خط انتقال و شبکه گازرسانی به بخش باینگان شهرستان پاوه به تصویب هیات دولت رسید.

بهداشتی و درمانی

مطالعه و ساخت بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی جایگزین بیمارستان‌های امام خمینی (ره) و معتضدی، تعمیرات اساسی بیمارستان‌های طالقانی و فارابی، ساخت ۴۰ خانه پزشک متخصص در سطح استان، اختصاص ۲۰ دستگاه دیالیز برای استان، اختصاص ۱۶ دستگاه آمبولانس برای مراکز بهداشتی و بیمارستان‌ها و ساخت ۵ درمانگاه تامین اجتماعی در سطح استان از مهم‌ترین مصوبات بخش بهداشت این جلسه بود.

گردشگری

ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز برای مناطق نمونه گردشگری طاق بستان و سراب نیلوفر، اختصاص مبلغ ۵۰میلیارد ریال برای ساماندهی و مرمت آثار شاخص استان، تعیین ۲۰ منطقه نمونه گردشگری و مطالعه ایجاد شهرک و بازارچه صنایع دستی در سطح استان نیز از طرح‌های تصویبی در حوزه گردشگری است.

ورزشی

در بخش ورزش نیز اختصاص مبلغ ۳۵میلیارد ریال برای تکمیل ۲ پروژه ورزشی کارگران در شهر کرمانشاه، اختصاص مبلغ ۳۰میلیارد ریال برای مطالعه و ساخت استخر سرپوشیده روانسر و سرپل ذهاب و اختصاص مبلغ ۱۵میلیارد ریال برای ساخت زورخانه مسابقاتی کرمانشاه از طرح‌هایی است که به تصویب رسید. در این سفر طرح‌هایی نیز به بهره‌برداری رسید و اجرای برخی طرح‌ها آغاز شد که مختصر به برخی از آنها اشاره می‌شود.

طولانی‌ترین تونل آبی کشور

همزمان با دومین سفر استانی رییس‌جمهور به کرمانشاه سد گاوشان و تونل انتقال آب این سد به عنوان طولانی‌ترین تونل آبی کشور از طریق سیستم ویدئو کنفرانس با حضور رییس‌جمهور افتتاح شد. با افتتاح این سد و تونل آبرسانی آن که در هر ثانیه ۳۰ متر مکعب خروجی آب دارد، ۳۵هزار هکتار از اراضی استان‌های کرمانشاه و کردستان زیر پوشش شبکه آبیاری قرار خواهند گرفت و بخش مهمی‌ از آب شرب شهرهای کرمانشاه و کامیاران تایید می‌شود. اعتبار هزینه شده برای سد و تونل گاوشان تاکنون ۵هزار میلیارد ریال بوده است.

کلنگ‌زنی ناحیه صنعتی دالاهو

همزمان با این سفر کلنگ ناحیه صنعتی شهرستان دالاهو نیز با حضور معاون وزیر صنایع و معادن به زمین زده شد.

معاون وزیر صنایع و معادن در مراسم کلنگ‌زنی این طرح گفت: وضعیت شهرک‌های صنعتی و صنایع کوچک در کشور در دوره‌های مختلف در تغییرات بوده، به طوری که در قبل از انقلاب اسلامی ‌تعداد شهرک‌های صنعتی سطح کشور ۱۰ شهرک صنعتی بوده است.

اسماعیل حیدری تصریح کرد: از سال ۶۴ تا سال ۸۴ روند ساخت شهرک‌ها و نواحی صنعتی با شیب ملایمی‌ ادامه داشت و از سال ۸۴ با توجه به توانایی‌های بالقوه‌ای که در کشور وجود داشت، دولت نهم بستر مناسبی برای توسعه صنعت و شهرک‌های صنعتی به وجود آورد.