بیرجند- خبرنگار دنیای اقتصاد: مدیر‌کل منابع طبیعی خراسان جنوبی از افتتاح ۳۰ طرح در بخش منابع طبیعی و آبخیزداری همزمان با دهه فجر در خراسان جنوبی خبر داد.

حبیب‌ا... شریفی تصریح کرد: برای اجرای این طرح‌ها ۱۲میلیارد ریال هزینه شده و میزان اشتغال ایجاد شده آن بالغ بر ۲۳هزار نفر است.

وی با تشریح دستاوردهای ۳۰ ساله انقلاب در بخش منابع طبیعی و آبخیزداری در خراسان جنوبی گفت: از نظر حجم عملیات اجرایی و بیابان‌زدایی تا سال ۵۷ تنها ۲۷هزار و ۱۲۵ هکتار بذرپاشی و نهال‌کاری شده بود که این رقم در سال ۸۷ با رشد یک‌هزار و ۴۱۱درصدی به ۱۴۸هزار و ۳۷۶هزار هکتار رسیده است.

مدیر‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی عملیات اجرایی مرتع و مرتع‌داری استان را قبل از سال ۵۷ پایین‌تر از یک‌هزار هکتار اعلام کرد و افزود: این رقم با رشد ۵۱هزار درصدی در سال ۸۷ به ۵۱۹هزار هکتار افزایش یافته است.

شریفی با اشاره به تهیه طرح مدیریت صحرایی برای ۸میلیون و ۹۹۰هزار هکتار اراضی استان در طول ۳۰ سال انقلاب اسلامی گفت: مساحت پارک‌های جنگلی استان با رشد ۷۷۰درصدی از ۲۷ هکتار در سال ۵۷ به ۲۳۵ هکتار در حال حاضر رسیده است. وی رشد یک‌هزار و ۱۵۰ درصدی مساحت نهالستان‌های سطح استان را نسبت به قبل از انقلاب یادآور شد و اظهار داشت: عملیات اجرایی جنگل‌کاری و بذرکاری در سطح استان بعد از انقلاب ۵هزار و ۲۵۵درصد و تولید نهال جنگلی ۴۹۱درصد رشد داشته است.

مدیر‌کل منابع طبیعی خراسان جنوبی با بیان اینکه عملیات آبخیزداری در استان قبل از انقلاب صفر بوده است، گفت: تا سال ۸۷ بیش از چهارمیلیون مترمکعب عملیات خاکی، ۸۰۰هزار مترمکعب عملیات پخش سیلاب، ۱۵۰هزار متر مکعب عملیات گابیون و ۲۲۰هزار متر مکعب عملیات سنگی در این بخش انجام شده است.

شریفی در مورد اقدامات حفاظتی منابع طبیعی در استان پس از پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: سطح حفاظتی عرصه‌های منابع طبیعی تا قبل از سال ۵۷ در استان کمتر از هفت‌درصد بوده و این رقم در حال حاضر به ۵۰درصد رسیده است.

وی گفت: واگذاری اراضی برای اجرای طرح‌های صنعتی و کشاورزی استان تا سال ۵۷ زیر سه هکتار بوده است که این رقم با رشد یک میلیون‌درصدی تا سال ۸۷ به بیش از ۳۱هزار هکتار افزایش یافته است.

مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی با اشاره به اجرای دو طرح بین‌المللی از سال ۵۷ تاکنون در استان افزود: طرح احیای منابع طبیعی آهنگران قاینات در این بخش انجام شده است که حجم عملیات اجرایی آن ۳۹هزار و ۵۰۰هکتار نهال‌کاری و بذرکاری و ۱۴۰ کیلومتر بادشکن و بانکت و تولید ۲میلیون اصله نهال بوده است.