کاشان - خبرنگار دنیای اقتصاد: میزان بارندگی در کاشان از ابتدای سال آبی جاری بیش از ۴۴ درصد کاهش داشته است.

مدیرعامل شرکت آب‌و‌فاضلاب کاشان با اعلام مطلب فوق افزود: میزان بارندگی در کاشان از مهرماه گذشته تاکنون بیش از ۴۴ درصد کاهش داشته است.

عباس پیراینده افزود: به‌رغم این کاهش فاحش، همچنان میزان مصرف آب در این منطقه بالا است به ‌گونه‌ای که می‌توان گفت این میزان درحد اسراف شدید قرار دارد.

به گفته وی، در حالی مصرف اسراف‌گونه آب در این منطقه ادامه دارد که طی ۱۰ سال گذشته سطح آب‌های زیرزمینی دست کاشان و آران و بیدگل نزدیک به ۲۰ متر کاهش یافته است.

پیراینده منابع آبی کاشان را محدود ارزیابی کرد و گفت: برای رفع این کمبود، طرح انتقال آب زاینده‌رود به کاشان به اجرا درآمده است و هم‌اکنون در هر ثانیه ۲۰۰ تا ۲۵۰ لیتر آب از طریق این خط انتقال به شبکه آب آشامیدنی منطقه وارد می‌شود، این در حالی است که براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته با بهره‌برداری کامل این طرح، این میزان به یک‌هزارو ۱۰۰ لیتر در ثانیه افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب کاشان با اشاره به وقوع خشکسالی در ۲۹ استان کشور یادآور شد: برخی مناطق کشور نسبت به پدیده خشکسالی، حساسیت بالاتری دارند و کاشان به دلیل قرارگرفتن در منطقه گرم و خشک حاشیه کویر مرکزی ایران در زمره این مناطق است. چرا که با هر درجه سانتیگراد افزایش دمای هوا، ۲درصد به مصرف آب منطقه افزوده می‌شود. وی متوسط بارندگی در کاشان را نزدیک به نصف میانگین کشوری برشمرد و گفت: درحالی که متوسط کشوری بارندگی ۲۵۶ میلیمتر در سال است،‌ این میزان در منطقه کاشان تنها ۱۳۵ میلیمتر است. به گفته وی‌، به رغم این مشکلات هم‌اکنون وضعیت تامین آب شرب منطقه در حالت سربه‌سر قرار دارد و چنانچه شهروندان ۱۱ شهر منطقه حتی‌الامکان ۱۵درصد در مصرف آب صرفه‌جویی کنند، مشکل قطعی آب نخواهیم داشت.

پیراینده در مورد مشترکان پرمصرف گفت: به این دسته از مشترکان تذکر و اخطارهای لازم داده شده و چنانچه مصرف آب خود را کاهش ندهند، نسبت به قطع آب آنها اقدام خواهد شد.