فقر اطلاع‌رسانی، روند سرمایه‌گذاری در بورس را کند کرده است

شیراز- خبرنگار دنیای اقتصاد: اولین همایش سراسری آموزش بورس کشور با حضور استاندار فارس، مدیرعامل بورس اوراق‌بهادار تهران و مدیر بورس منطقه‌ای استان فارس در دانشگاه شیراز برگزار شد. براساس این گزارش، این همایش با هدف تبیین جایگاه بازار بورس، ارتقای آگاهی‌های فعالان این عرصه و استفاده از ظرفیت‌های موجود کشور در توسعه منطقی این بازار برگزار شد.

مدیر بورس منطقه‌ای فارس در این مراسم یکی از مهم‌ترین مشکلات اقتصادی ایران در سال‌های اخیر را مشکلات ناشی از کمبود سرمایه‌گذاری‌های مولد دانست و هدف از برگزاری این همایش را شناخت اثر آموزش و ارتقای فرهنگ سهامداری در حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران و توسعه بازار سرمایه دانست و گفت: محورهای اصلی این همایش شامل بررسی اثر آموزش و ارتقای فرهنگ سهامداری در توسعه بازار سرمایه، نقش نهادهای مالی صنعت اوراق‌بهادار در آموزش سرمایه‌گذاران، ارزیابی تاثیر خدمت آموزشی بر سرمایه‌گذاران و نقش آموزش در حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران است. ترابیان ادامه داد: طبق آخرین آمار منتشره از سوی بانک مرکزی، میزان نقدینگی در دست مردم در پایان سال ۸۶ بالغ بر ۱۵۰هزار میلیارد تومان بوده است که این نقدینگی در صورت عدم استفاده صحیح و بهینه، مهم‌ترین عامل تورم خواهد بود.

مدیر بورس منطقه‌ای فارس با بیان اینکه یکی از راه‌های کنترل حجم نقدینگی، هدایت و جمع‌آوری آن از طریق فرآیند بازار سرمایه است، افزود: حجم و توسعه بازار، شفافیت اطلاعات، وجود ابزارهای مالی با ریسک کمتر و در نهایت امنیت سرمایه‌گذاری به همراه بازدهی مناسب در میزان جمع‌آوری نقدینگی موجود در جامعه و حرکت دادن آن به سمت بنگاه‌های اقتصادی کشور تاثیر به سزایی دارد. محمدرضا رضازاده، استاندار فارس نیز در این همایش توجه به آموزش برای حضور و ورود مردم به بازار سرمایه را امری ضروری و مهم دانست. وی با تاکید بر اینکه بازار بورس می‌تواند به موضوع عدالت اجتماعی در جامعه به صورت واقعی تحقق بخشد، افزود: در بازار بورس هر فرد با هر میزان سرمایه می‌تواند در اداره واحدهای اقتصادی و صنعتی جامعه مشارکت داشته و فقط به افراد خاص منحصر نمی‌شود.استاندار فارس کنترل نقدینگی در جامعه و سوق دادن آن به سمت فعالیت‌های مولد را از زمینه های مساعد فعالیت بازار بورس دانست و ادامه داد: از سال ۱۳۴۶ یعنی زمان راه اندازی بورس در کشور تاکنون سرعت شکل گیری بازار سرمایه از طریق بورس اوراق‌بهادار کند بوده به گونه‌ای که تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران بیش از ۱۰۰ واحد در بورس اوراق‌بهادار حضور داشتند.

رضازاده تاکید کرد: به دلیل اینکه تعدادی از این سهام متعلق به افرادی بود که بعد از انقلاب اموال آنها مصادره شد، شمار واحدهای بازار بورس پس از انقلاب با کاهش مواجه شد که در نهایت از حدود سال‌های ۶۷ و ۶۸ افزایش تعداد واحدهای پذیرفته شده در بورس آغاز شد.

نماینده عالی دولت در استان فارس یکی از موارد لازم در تحقق اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و خصوصی‌سازی در کشور را ارائه آموزش در همه سطوح عنوان کرد و گفت: اینکه پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان به صورت سهام کارخانجات و اوراق‌بهادار موجب نگرانی برخی کارمندان شد، ناشی از عدم آگاهی و شناخت بازار سرمایه بوده که اجرا و گسترش فعالیت‌های آموزشی می‌تواند این مشکلات را حل کند.