دنیای اقتصاد ـ کرمان ـ مجید نعمت اللهی: رییس و اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به همراه معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در سفری دو روزه به استان کرمان به بررسی ظرفیت‌های پهناورترین استان کشور در بخش‌های مختلف پرداختند و در دیدار با استاندار کرمان و نیز نمایندگان بخش خصوصی استان از محدودیت‌ها و چالش‌های موجود در مسیر توسعه استان آگاهی یافتند. به گزارش دنیای اقتصاد، رضا عبداللهی رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، هدف از سفر اعضای این کمیسیون به استان کرمان را شناسایی هر چه بیشتر استعدادها، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های این استان عنوان کرد و افزود: با بررسی ظرفیت‌های موجود در استان، تلاش خواهیم کرد در حد توان آنها را در قوانین بودجه سال آینده لحاظ کنیم.

استاندار کرمان هم در دیدار با اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از وجود ۲/۴ میلیارد تن ذخیره معدنی با بیش از ۵۰ نوع کانی در استان کرمان، به عنوان یکی از مزیت‌ها و ظرفیت‌های این استان خبر داد و گفت: بیشترین سرمایه‌گذاری در استان در بخش معدنی است که در این رابطه قریب به ۱۴ هزار میلیارد تومان در سه سال گذشته سرمایه‌گذاری شده است و تا پایان سال جاری هزار میلیارد تومان از طرح‌های فولاد استان به بهره‌برداری خواهد رسید.

اسماعیل نجار، خشکسالی‌های مستمر را یکی از مشکلات اساسی استان دانست و گفت: در حال حاضر ۱/۱میلیارد مترمکعب برداشت منفی آب داریم و به دلیل خشکسالی‌های مکرر، یک هزار و ۵۰۰ روستا با تانکر آبرسانی می‌شود.

وی، عنوان کرد: با استمرار خشکسالی‌ها در استان بیم آن می‌رود که اشتغال موجود در حوزه‌های زراعی و باغی از دست برود.

این گزارش می‌افزاید: طرح مکرر نگرانی در خصوص بحران آب از سوی نمایندگان دولت و بخش خصوصی در استان کرمان سبب شد تا رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از حمایت جدی این کمیسیون از طرح انتقال آب از کشور تاجیکستان به استان کرمان با توجه به خشکسالی‌های اخیر و کمبود آب در این استان سخن بگوید. وی تصریح کرد: مجلس، دولت، وزارت امور خارجه و نیرو، برای انتقال آب از کشور تاجیکستان به میزان ۴۰ میلیارد متر مکعب برای استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان هماهنگی‌های لازم را انجام داده‌اند و در زمینه تامین منابع مالی این طرح هم به دلیل فروش گاز جمهوری اسلامی ایران به این کشور مشکلی وجود ندارد.

اما بر اساس این گزارش، نشست رییس و اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و معاون امور معدنی وزیر صنعت و معدن با نمایندگان بخش خصوصی استان کرمان نشست کاملا متفاوتی بود، چه اینکه در این نشست فعالان بخش خصوصی بی پرده و با صراحت به طرح مشکلات، محدودیت‌ها و انتقادات خود پرداختند و البته رییس کمیسیون برنامه مجلس نه تنها با آنها همراهی کرد که خود نیز انتقادات بیشتری به مدیریت دولت دراقتصاد کشور وارد کرد.

سید محمد ابراهیم علوی، معاون توسعه و سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی و صنایع و معادن کرمان در این نشست با اشاره به ظرفیت‌های بالای استان در زمینه‌های مختلف، در خصوص وضعیت اشتغال در واحدهای تولیدی استان کرمان گفت: در حال حاضر بیم آن می‌رود که با ادامه روند عدم پرداخت مطالبات بخش خصوصی توسط دستگاه‌های اجرایی و دولتی، اشتغال استان دچار مشکل جدی شود.

علوی همچنین در خصوص تاسیس اتاق کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی هشدار داد. در ادامه مهدی ایرانی کرمانی، عضو هیات رییسه اتاق کرمان با اشاره به این که هزینه تولید پسته از سال ۷۹ تاکنون ۴۰۰ درصد رشد داشته است، فعالیت در بخش پسته را با توجه به واقعی نبودن نرخ ارز در کشور زیانده ارزیابی کرد.

وی با اشاره به کمبود آب در استان کرمان، خواستار توجه به سرمایه‌گذاری مولد در بخش صنایع مرتبط با معدن در استان کرمان شد.

انتقاد از تفسیرهای دوگانه در خصوص حذف معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های مستقر در شهرک‌های صنعتی و دریافت عوارض شهرداری از شرکت‌های مستقر در شهرک‌های صنعتی، عدم اختصاص یارانه هدفمندی به صنایع، خود تحریمی ناشی از تلاطم در نرخ ارز، گلایه از عدم پرداخت بدهی‌های دولت به بخش خصوصی که واحدهای تولیدی را به بن بست کشانده، لزوم حمایت جدی از فرش کرمان برای حفظ بازارهای جهانی، مشکلات سردخانه‌داران استان پس از هدفمندی یارانه‌ها و بروز مشکل در انباشت، نگهداری و صادرات محصولات کشاورزی، نادیده گرفته شدن مسائل و موانع بخش گردشگری و عواقب پرداخت نکردن جوایز صادراتی و یارانه‌های حضور در نمایشگاه‌های خارج از کشور بخشی از دیگر مسائل و مشکلات مطرح شده در این نشست بود که رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی قول پیگیری آنها را در مجلس داد.

رییس و اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همچنین در سفر به کرمان از واحدهای صنعتی و تولیدی منطقه ویژه اقتصادی، مجتمع جهان فولاد و مجتمع معدنی گل گهر سیرجان دیدن کردند و در جمع نمایندگان بخش خصوصی در این شهرستان هم حضور یافتند.

رضا عبداللهی با اظهار تاسف از نبود رونق لازم در واحدهای صنعتی و تولیدی منطقه ویژه اقتصادی سیرجان، ابراز امیدواری کرد با همکاری دولت مشکلات این منطقه برطرف شود.

در نشست بخش خصوصی سیرجان هم کارشناسان پسته و فعالان اتاق بازرگانی سیرجان با انتقاد از نحوه صادرات پسته، مصنوعی بودن نرخ ارز، افزایش قیمت تمام شده تا قیمت فروش یعنی فاصله زمانی صادرات و نوسانات نرخ ارز را ازمشکلات اصلی صادرکنندگان پسته عنوان کردند.