افتتاح واحد گاز نیروگاه اندیمشک تا سال 98

دنیای اقتصاد - اهواز - محمد علاف‌پور: مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی گفت: امیدواریم تا سال ۹۸، واحد گاز نیروگاه سیکل ترکیبی اندیمشک وارد مدار شود و کل طرح تا سال ۹۹ به اتمام برسد.محسن طرزطلب اظهار کرد: از مدت‌ها پیش در حوزه برق اعلام می‌کردند که در منطقه شاهد افت ولتاژ شدید هستیم و در این زمینه به دنبال آن بودیم تا نیروگاهی را به سرعت در منطقه احداث کنیم.وی افزود: در چند سال گذشته مجوزهایی را برای احداث نیروگاه به بخش خصوصی دادیم اما بخش‌خصوصی به دلایل گوناگون این طرح‌ها را تاکنون اجرایی نکرده است.

طرزطلب تصریح کرد: به‌دلیل مشکلاتی که در بحث بار منطقه و ولتاژ وجود داشت، در وزارت نیرو تصمیم گرفتیم تا یک نیروگاه دولتی را در اندیمشک احداث کنیم، زیرا بخش خصوصی، انتظارات ما را در این زمینه برآورده نکرد.وی اظهار کرد: وظیفه ما حمایت از بخش‌خصوصی است اما نباید برای مردم مشکلی به وجود بیاید. بخش خصوصی آن‌طور که باید اقدامی را برای احداث نیروگاه در خوزستان انجام نداد و در این زمینه مجبور شدیم تا یک نیروگاه دولتی را در اندیمشک احداث کنیم.طرزطلب اظهار کرد: برای احداث نیروگاه سیکل ترکیبی اندیمشک، زمینی را شناسایی و مطالعات را انجام داده و قراردادی را در این زمینه امضا کردیم که با حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری عملیاتی خواهد شد و اکنون در انتظار گرفتن مجوز نهایی برای آغاز عملیات این نیروگاه هستیم.وی گفت: نیروگاه سیکل ترکیبی اندیمشک دومین طرحی است که شرکت مپنا برای تولید برق از نیروگاه‌های کلاس F انجام می‌دهد و در این زمینه امیدواریم کار با جدیت کامل پیش برده شود.طرزطلب اظهار کرد: برنامه زمان‌بندی ساخت این نیروگاه ۴۴ ماه است و اکنون از این زمان حدود هشت ماه گذشته است. تجهیزات توربین و ژنراتور این نیروگاه اکنون در حال ساخت هستند و تا چند ماه آینده وارد کشور می‌شوند. از هفته آینده نیز تمهیداتی در زمینه فراهم کردن برق، آب، تلفن و سایر زیرساخت‌های موردنیاز برای آغاز کار اجرایی این پروژه، انجام خواهد گرفت.

لزوم افزایش پست‌های ثابت برق

استاندار خوزستان نیز با بیان اینکه وضعیت برق در اندیمشک و دزفول ناپایدار و نگران‌کننده است، گفت: این مساله را با معاون اول رئیس‌جمهوری و وزیر نیرو مطرح کردم و خوشبختانه اقداماتی برای پایدار کردن برق استان انجام گرفته است.غلامرضا شریعتی اظهار کرد: از نیروگاه‌های کلاس F با راندمان بالا تاکنون در کشور بهره‌برداری نشده است و اندیمشک یکی از اولین شهرستان‌هایی است که از این نوع نیروگاه با تکنولوژی کلاس F بهره‌مند می‌شود. وی با بیان اینکه امیدواریم به‌زودی شاهد افتتاح این طرح باشیم، افزود: در دنیای امروز یکسری از صنایع خدمات ارائه می‌دهند و در این زمینه، صنعت برق نیز که نقش پایه‌ای دارد، به ارائه خدمات می‌پردازد.

شریعتی تصریح کرد: هر صنعت زمانی جان پیدا می‌کند که انرژی آن تامین شود. صنعت برق نبودش ملموس است و نبود برق برای همه به‌ویژه خوزستانی‌ها در تابستان ملموس‌تر است و پایداری این سیستم برای کشور و خوزستان یک الزام است.وی با بیان اینکه در دولت یازدهم تلاش‌هایی انجام گرفته تا صنعت برق استان پایدارتر شود، گفت: انتظار است که وقتی خوزستان رتبه اول تولید برق کشور را در اختیار دارد، خود نیز از آن بهره‌مند شود. وی با اشاره به اینکه با توجه به رشد مصرف باید اقدامات اساسی برای برق استان انجام شود، گفت: در حال مدیریت سیستم برق استان هستیم تا مشکلی در این سیستم رخ ندهد و انتظار داریم در سیستم‌های انتقال و توزیع برق در خوزستان شاهد پایداری بیشتری باشیم. شریعتی اظهار کرد: خوزستان با توجه به این میزان مصرف بالای برق، بیشترین پست‌های موقت را دارد و در این زمینه امیدواریم تلاش شود پست‌های ثابت بیشتری در استان داشته باشیم.

وی اعلام کرد: اکنون چهار زمین برای احداث چهار پست تحویل برق منطقه‌ای شده است تا شاهد احداث پست‌های جدیدی در استان باشیم. همچنین در این زمینه چهار قطعه دیگر نیز در آستانه واگذاری است. شریعتی گفت: باید همکاری‌های بین بخشی در خوزستان ارتقا پیدا کند تا این نابسامانی‌ها و عقب‌ماندگی‌ها در زمینه‌های مختلف به‌ویژه در بحث برق در استان حل شود. وی افزود: برای حل مشکلات برق تمام دستگاه‌های اجرایی استان باید بسیج شده و موظف هستند همکاری بین بخشی را بالا ببرند تا این نابسامانی‌ها حل شود.شریعتی ادامه داد: کمیسیون انرژی یکی از ظرفیت‌های مهمی است که استان دارد و باید از آن استفاده کرد و امیدواریم با توجه ویژه وزیر نیرو سعی شود به سرعت بخش‌های انتقال و توزیع در استان وضعیت بهتری پیدا کند. وی افزود: خوزستان قابلیت‌های فراوانی دارد و احداث نیروگاه اندیمشک نیز به آنها افزوده می‌شود. همچنین نیروگاه دوم سد دز بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌گرفته، یکی دیگر از مواردی است که به ظرفیت‌های استان افزوده می‌شود.