ایجاد 2 هزار دفتر پیشخوان در خوزستان

دنیای اقتصاد - اهواز - محمد علاف‌پور: مدیرکل پست خوزستان با اشاره به برگزاری مسابقه جهانی نامه‌نگاری گفت: چهل و ششمین مسابقه نامه‌نگاری اتحادیه جهانی پستی به تمام اداره‌های پست ابلاغ شده و آخرین مهلت ارسال نامه برای شرکت در این مسابقه ۱۲ اسفند ۹۵ است.مهران حموله افزود: این مسابقه برای نوجوانان سراسر جهان است و با هدف آگاهی از اهمیت نقش خدمات پستی در جامعه و ترویج فرهنگ مکاتبه برگزار می‌شود.وی افزود: موضوع اصلی این مسابقه «تصور کنید شما مشاور جدید دبیر کل سازمان ملل هستید، در این صورت برای مشاوره به کدام موضوع بحث جهانی می‌پردازید و چه راه‌حلی برای ایشان توصیه می‌کنید» است و نوجوانان سراسر جهان با ارسال نامه و شرکت در این مسابقه به دبیرکل سازمان ملل کمک می‌کنند.

حموله تصریح کرد: حداکثر سن شرکت‌کنندگان در این مسابقه ۱۵ سال است و نامه حتما باید به‌صورت دست‌نویس باشد. متن نامه حداقل ۲ صفحه و حداکثر باید در ۴ صفحه ارائه شود. همچنین اصول نامه‌نگاری باید رعایت شود.وی گفت: این مسابقه هیچ سودی از نظر مالی برای اداره پست ندارد و نامه‌های شرکت‌کنندگان بدون هرگونه پرداخت وجه و هزینه پست می‌شود. همچنین دریافت پاکت‌ها هم از طریق اداره‌های پست، کانون پرورش فکری کودکان و آموزش پرورش امکانپذیر است.وی در ادامه با اشاره به عملکرد اداره پست استان گفت: تعداد مرسولات عادی، از ۶میلیون و ۳۳۱ مرسوله در آغاز دولت یازدهم، اکنون به ۹ میلیون و ۵۲۷ مرسوله رسیده‌ که در این زمینه ۵۰ درصد رشد داشته‌ایم. همچنین سفارشات از ۳۶۸ هزار مرسوله در ابتدای دولت، اکنون به ۵۰۱ هزار مرسوله رسیده‌ که ۳۶ درصد رشد داشته‌ است.حموله با اشاره به اینکه در پست پیشتاز از یک میلیون و ۵۶ هزار مرسوله در ابتدای دولت یازدهم به یک میلیون و ۹۸ هزار مرسوله رسیده‌ایم، عنوان کرد: در این زمینه نیز ۴درصد رشد داشته‌ایم.

وی در زمینه توسعه سرویس‌های الکترونیک گفت: در سال ابتدایی دولت، ۴ هزار مرسوله در استان قبول شده بود و این آمار اکنون به بیش از ۴۰۰ هزار مرسوله رسیده است. خوزستان در موضوع خدمات الکترونیک جزو استان‌های شاخص کشور است.حموله ادامه داد: میزان قبول مرسولات در استان چه در سطح توزیع و ارسال در ۱۰ ماه گذشته، ۵۷ میلیون مرسوله بوده است؛ در حالی که در سال ابتدایی دولت، این آمار ۳۹ میلیون مرسوله بود و توانستیم ۴۷ درصد رشد داشته باشیم.وی افزود: در بحث خدمات نیابتی اکنون نزدیک به ۳۰۰ خدمت نیابتی در پست استان ارائه می‌شود و محور این خدمات، خدمات الکترونیک است.حموله با بیان اینکه از سامانه هوشمند نامه‌رسان در دهه فجر رونمایی شد، اظهار کرد: سامانه هوشمند نامه‌رسان مبتنی بر تلفن همراه است که با هدف فراهم کردن بستر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای نامه‌رسان‌ها است. بر این اساس نامه‌رسان‌ها مجهز به گوشی‌های هوشمند شدند و به‌صورت آنلاین امکان ارسال و دریافت محصولات پستی از این طریق فراهم و همچنین بارکدی ۲۰ رقمی جایگزین تمبر در شبکه پستی شده است.

حموله اعلام کرد: در ۱۰ ماه امسال تعداد مرسولات وارده از طریق خرید اینترنتی به استان حدود ۳۰۰ هزار مرسوله بود که نسبت به سال گذشته ۳۳ درصد رشد داشته است. همچنین تعداد فروشگاه‌هایی که در بازار شرکت پست حضور دارند، سال گذشته ۸۰ فروشگاه بود که امسال به ۱۲۰ فروشگاه رسیده است.وی گفت: شرکت ملی پستی بازار مجازی پست را ایجاد کرده و از این طریق فروشگاه‌هایی که به عقد قرارداد با پست می‌پردازند، می‌توانند محصولات خود را در این بازار مجازی عرضه کنند و به همه دنیا نشان دهند.حموله با اشاره به اینکه تجارت الکترونیک می‌تواند فرصت معرفی کالاهایی که در ایران تولید می‌شوند را برای حضور در بازارهای بین‌المللی فراهم کند، اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه به ما تکلیف شده که حدود ۲ هزار دفتر پیشخوان دولت را در استان ایجاد کنیم.