افتتاح طرح‌های عمرانی در خوزستان

دنیای اقتصاد- اهواز- محمد علاف‌پور: طرح اتصال شبکه آب غرب به شرق اهواز، طرح آبرسانی به ۹ شهر و ۱۵۰ روستای دشت‌آزادگان از طریق انشعاب طرح غدیر، چند طرح در میدان نفتی یادآوران، سامانه کنترل ترافیکی راه‌آهن تهران - اهواز و ساختمان پایانه مرزی شلمچه با حضور حسن روحانی، رئیس جمهوری در خوزستان افتتاح شد.

آبرسانی به شرق اهواز و دشت آزادگان

رئیس‌جمهوری با حضور در اهواز بخشی از طرح آبرسانی غدیر که شامل آبرسانی به شرق اهواز و دشت آزادگان است را افتتاح کرد. بخشی از طرح آبرسانی غدیر با ظرفیت انتقال روزانه ۸۷ هزار مترمکعب آب به دشت آزادگان، هویزه، رفیع، شرق اهواز و ۱۵۰ روستا در این مراسم به بهره‌برداری رسید.طرح بزرگ آبرسانی غدیر که از زمان دولت قبل آغاز شده بود به طول ۸۵۰ کیلومتر و با برآورد اعتبار ۱۳ هزار میلیارد ریال و با هدف آبرسانی به ۲۱ شهر و ۱۲۰۰ روستای استان در حال اجرا است. با افتتاح این طرح مناطق زیرپوشش طرح آبرسانی غدیر در شرق و غرب اهواز به حدود ۸۵ درصد خواهد رسید و بخشی از مشکلات کمبود آب شرب با کیفیت که از عمده‌ترین دغدغه‌های هموطنان اهوازی است برطرف خواهد شد.

مرکز کنترل ترافیک راه‌آهن جنوب

مرکز کنترل ترافیک راه‌آهن جنوب طرح دیگری بود که در سفر رئیس‌جمهوری به خوزستان به بهره‌برداری رسید.رئیس‌جمهوری در مراسم افتتاح این مرکز گفت: با توجه به اینکه راه‌آهن باید در آینده بخش مهمی از حمل و نقل در کشور را به‌عهده بگیرد، اصلاح و نوسازی و دو خطه کردن مسیرهای راه‌آهن اقدام مناسبی است.روحانی اظهار کرد: از شرکت راه‌آهن و وزارت راه و شهرسازی به‌دلیل آماده‌سازی و افتتاح این طرح بزرگ تشکر می‌کنم.وی افزود: اینکه چنین طرحی به دست متخصصان ایران صورت می‌گیرد، باعث افتخار است. روحانی اظهار کرد: خوشبختانه مرکز کنترل ترافیک راه‌آهن جنوب (CTC) که بر همه قطارها و مسیر آهن تهران تا اهواز نظارت می‌کند، طرح بسیار خوبی است که علاوه‌بر اینکه زمان سفر تهران تا اهواز را کاهش می‌دهد، سلامت عبور و مرور در راه‌آهن را نیز افزایش می‌دهد.رئیس‌جمهوری افزود: همچنین اقدامات دیگری که در بخش راه‌آهن مثل دو خطه کردن خط آهن اهواز - بندر امام خمینی انجام شده و دو خطه کردن مسیر راه‌آهن اهواز - اندیمشک که به‌زودی انجام می‌شود، کارهای بسیار خوبی هستند. روحانی اظهار کرد: این طرح‌ها در نهایت باعث کاهش آلودگی و کاهش ترافیک در اهواز می‌شود.

راه‌اندازی خط آهن اهواز - دزفول

وزیر راه و شهرسازی نیز در این سفر از راه‌اندازی خط آهن اهواز - دزفول در آینده به‌منظور جابه‌جایی ایمن کالا و مسافر در این مسیر خبر داد.عباس آخوندی اظهار کرد: حجم ترافیک در اهواز و اطراف آن به علت تردد بالای خودروها بسیار بالا است به همین دلیل راه‌اندازی خطوط آهن می‌تواند این ترافیک را کاهش دهد.وی افزود: مدتی قبل راه‌آهن اهواز - بندرامام خمینی را دو خطه کردیم و این موضوع باعث شد سرعت قطارها در این مسیر به ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برسد. به عبارتی اکنون هیچ خودرویی نمی‌تواند با چنین سرعتی کالا و مسافر جابه‌جا کند.

آخوندی اظهار کرد: اکنون هشت قطار در مسیر ریلی اهواز - بندرامام خمینی در حال فعالیت هستند که امکان افزایش آنها نیز وجود دارد.وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: حتی از استاندار خوزستان خواسته‌ایم برخی ماموریت‌های دولتی را نیز از طریق راه‌آهن اهواز - بندرامام خمینی انجام دهند تا بتوان در هزینه صرفه‌جویی کرد.آخوندی گفت: به‌زودی مسیر ریلی اهواز - دزفول هم راه‌اندازی می‌شود تا بتوانیم به صورت ایمن اقدام به جابه‌جایی کالا و مسافر در این مسیر بکنیم.

هزینه 6 هزار میلیارد ریال

وزیر نیرو گفت: در دولت یازدهم تاکنون ۶ هزار میلیارد ریال برای طرح آبرسانی غدیر در خوزستان هزینه شده است.حمید چیت‌چیان اظهار کرد: علاوه‌بر آن نیز قرار است ۱۷ هزار میلیارد ریال دیگر برای خرید لوله این طرح از محل فاینانس اختصاص یابد.وی گفت: در کل طرح غدیر تاکنون ۳۴۰ کیلومتر از این خط لوله اجرا شده و ۹ کیلومتر آن نیز حفاری تونل بوده که از ابتدای کار این دولت ۱۶۳۰ متر تونل حفاری شده است.وی افزود: در ابتدای فعالیت دولت یازدهم، طرح آبرسانی غدیر ۱۵ درصد پیشرفت داشت که اکنون به ۲۹ درصد رسیده و امید است با دستور رئیس‌جمهوری کارها سریع‌تر پیش برود. چیت‌چیان ادامه داد: اکنون برای این طرح ۲۲ متر مکعب آب بر ثانیه تامین می‌شود.وزیر نیرو گفت: آبرسانی به شهرهای دشت آزادگان در قالب طرح آبرسانی غدیر، طرحی است که با اعتبار ۲۲۰۰ میلیارد ریال در منطقه غرب خوزستان در حال اجرا است.

چیت‌چیان با تاکید بر اینکه طرح آبرسانی به شهرهای دشت آزادگان از طرح غدیر اقدام به تامین آب شرب و با کیفیت می‌کند، افزود: این طرح، به عنوان بزرگ‌ترین طرح آبرسانی در کل کشور، تامین آب شرب و با کیفیت هفت شهر سوسنگرد، حمیدیه، هویزه، بستان، رفیع، کوت سعید نعیم، ابوحمیظه و ۵۰ روستای محدوده دشت آزادگان را در کوتاه‌مدت از بالادست رودخانه کرخه و در افق طرح از محدوده سد دز به عهده دارد.وی اظهار کرد: اکنون آب مورد نیاز از بالادست رودخانه کرخه تامین می‌شود ولی هدف این است که از مهم‌ترین منبع آب کشور یعنی سد دز آب کافی به جنوب خوزستان منتقل شود تا ۵۵ درصد کل جمعیت خوزستان از این آب برخوردار شوند.وزیر نیرو با اشاره به اینکه مجموع آبی که از پایین‌دست کرخه برداشت می‌شد حدود ۷۰۰ لیتر در ثانیه بود، ولی با این طرح به یک هزار لیتر در ثانیه رسید، یادآور شد: این طرح آب شرب ۲۳۰ هزار نفر را تامین می‌کند.چیت‌چیان همچنین به تامین آب مورد نیاز کشاورزی اشاره کرد و گفت: در خوزستان ۲۶ هزار هکتار شبکه جدید در حال اجرا است و ۱۶ پیمانکار و هفت شرکت به صورت همزمان فعالیت می‌کنند.