افق صادرات کشاورزی همدان

دنیای اقتصاد، همدان، مجید ملکیان: رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان از هدف‌گذاری صدور ۲۸۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی از همدان خبر داد و گفت: زیرساخت‌های صادراتی در استان ضعیف است. منصور رضوانی‌جلال با اشاره به اینکه استان از دیرباز قطب تولید کشاورزی کشور بوده است، اظهار کرد: ۷/ ۳ درصد از ارزش افزوده تولیدات کشاورزی و ۵/ ۴ درصد از وزن کل تولیدات کشاورزی کشور متعلق به همدان است.

وی با اشاره به اینکه ۲۹ درصد از ارزش افزوده استان به بخش کشاورزی تعلق دارد، گفت: این میزان در سال‌های گذشته ۲۳ درصد بوده است. رضوانی‌جلال با بیان اینکه ۲۶ درصد اشتغال استان در بخش کشاورزی است، تصریح کرد: با وسعتی که در این بخش وجود دارد می‏توانیم سهم‌بری بیشتری در این زمینه داشته باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان با اعلام اینکه ۱۱ بند از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به جهاد کشاورزی مربوط می‏شود، تصریح کرد: براساس برنامه‏ریزی وزارت جهاد کشاورزی امسال باید ۱۱ میلیون و ۸۰۰ تن گندم، ۵۰۰ هزار تن دانه‏های روغنی، پنج میلیون تن سیب‌زمینی، ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تن شیر، ۸۲۰ هزار تن گوشت قرمز، ۷۰۰ هزار تن حبوبات، دو میلیون تن گوشت مرغ و سه میلیون تن جو در کشور تولید شود.

تولید 500 هزار تن گندم

وی با اعلام اینکه اجرای شبکه آبیاری و زهکشی نوین در ۱۵۰ هزار هکتار از اراضی کشور در سال ۹۵ به‏عنوان اولویت وزارت جهاد کشاورزی مشخص شده است، اعلام کرد: ارتقای سطح مکانیزاسیون به ۶/ ۱ اسب بخار از دیگر اولویت‏های بخش کشاورزی در سال ۹۵ است که باید به‌منظور افزایش بهره‏وری، کاهش هزینه‏های تولید و رقابت‏پذیر بودن انجام شود.

رضوانی‌جلال درباره اولویت‏بندی‌های بخش کشاورزی استان نیز گفت: برای استان همدان پیش‏بینی تولید ۴۲۰ هزار تن گندم در نظر گرفته شده بود که برآورد تولید ۵۰۰ هزار تن گندم می‏شود. وی از تولید هشت هزار تن دانه‏های روغنی در همدان خبر داد و گفت: تولید ۱۶ هزار تن ذرت، ۲۸ هزار تن گوشت قرمز، ۹۶۰ هزار تن سیب‌زمینی و ۱۸۰ هزار تن جو از دیگر تعهدات بخش کشاورزی استان محسوب می‏شود.

تجهیز 77 درصد اراضی به آبیاری نوین

رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان در ادامه از اجرای سیستم آبیاری تحت فشار در ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان طی سال جاری خبر داد و گفت: تعهد اولیه استان معادل هشت هزار هکتار بود که پس از تاکید استاندار همدان به ۱۲ هزار هکتار افزایش یافت.

وی با بیان اینکه ۷۷ درصد اراضی کشاورزی مستعد استان به سیستم آبیاری نوین مجهز شده‏اند و اجرای ۱۲ هزار هکتار در باقیمانده اراضی بسیار دشوار است، اظهار امیدواری کرد: با اعتبارات تخصیص یافته بتوان اقدامات مناسبی در این زمینه انجام داد. رضوانی‌جلال با اعلام اینکه ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای مکانیزاسیون تخصیص می‏یابد، گفت: برنامه‏ریزی شده تا با استقرار صنایع تبدیلی ۸۰ هزار تن از تولیدات بخش کشاورزی استان همدان فرآوری شود.

وی افزایش بهره‏وری را از مقوله‏های مهم در بخش کشاورزی دانست و گفت: این موضوع نیاز به این دارد که بتوانیم از داده‏های بخش کشاورزی به خوبی استفاده کنیم، یکی از نهاده‏ها در بخش کشاورزی آب است و با توجه به مشکلات این حوزه نیاز است تا با اجرای سیستم آبیاری نوین، الگوی کشت، کشاورزی حفاظتی و کشت نشا بهترین استفاده صورت گیرد.

هدف‌گذاری صادرات 280 میلیون دلاری

رضوانی‌جلال از هدف‌گذاری صدور ۲۸۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی استان در سال جاری خبر داد و گفت: این میزان در سال گذشته ۲۱۰ میلیون دلار بود که با افزایش چشمگیری مواجه است. خوشبختانه زمینه‏های صادراتی در بخش کشاورزی فراهم شده و ارتباطات خوبی با کشورهای خارجی برای صادرات برقرار شده است. وی با تصریح بر اینکه زیرساخت‌های صادراتی بخش کشاورزی ضعیف است، گفت: اگر کشتارگاه با مشخصه‏های مدنظر بازارهای جهانی در همدان ایجاد شود می‏توان مازاد تولید مرغ را که ۲۵ هزار تن است صادر کرد.