ایجاد مرکز تجاری ایران در آستراخان

دنیای اقتصاد، رشت، مجتبی عابدینی: با حضور مشاور رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران و نیز مدیرکل دفتر امور نمایندگی‌های این سازمان و رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان، مجوز بهره‌برداری از مرکز تجاری ایران در آستراخان روسیه به اتاق بازرگانی گیلان اعطا شد. مدیرکل دفتر امور نمایندگی‌های سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد: ایجاد مراکز تجاری در کشورهای هدف صادراتی همواره جزو برنامه‌ها و اهداف دولت بوده است. رضا عباسقلی استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و تلاش در توانمندترسازی این بخش را زمینه‌ساز افزایش تجارت خارجی اعلام کرد و افزود: همکاری اتاق بازرگانی به عنوان تشکلی قوی در حوزه بازرگانی و تجارت در قالب مراکز تجاری خارجی یکی از بهترین راهکارها در این زمینه است.

انجام مشاوره‌های بازرگانی برای تجار ایرانی به‌منظور ورود به بازار روسیه، هدایت و راهبری در نحوه حضور بخش خصوصی در بازارهای خارجی، نقش‌آفرینی در حوزه‌های مختلف بازاریابی و انجام تحقیقات بازار، فعالیت‌های مرتبط با اخذ ویزا برای تجار، ساماندهی حضور ایرانیان در بازار روسیه و ساماندهی اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری از وظایف این مرکز تجاری است. این مرکز ششمین مرکز تجاری ایران در خارج از کشور است که فعالیت خود را رسما آغاز کرده و امید است با تلاش برای حفظ سهم صادراتی قبلی، زمینه‌های افزایش سهم صادرات غیرنفتی ایران را نیز ایجاد کند. علی منتظری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان نیز با اشاره به ایجاد فضای جدیدی در روابط تجاری ایران و روسیه اعلام کرد: ایجاد مرکز تجاری ایران در روسیه، پایه‌گذار تحول جدیدی در روابط تجاری ایران خواهد بود. وی افزود: استقرار مرکز تجاری در کشور هدف صادراتی، تثبیت‌کننده تعامل تجاری با سایر کشورها است و باید از این موقعیت جدید برای افزایش سهم صادرات و درآمدهای غیرنفتی از ایران بیشترین بهره را ببریم. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان وجود تعامل سازنده و نگرش مثبت استاندار گیلان در توسعه تجارت‌های خارجی را نیز موقعیتی مناسب برای استان برشمرد و تصریح کرد: با همکاری استاندار گیلان در توسعه بخش خصوصی، بخش دولتی تنها راهبری و هدایت مراودات خارجی را عهده‌داری می‌کند و با ایجاد شرایط مناسب زمینه تجارت خارجی را برای بخش خصوص فراهم می‌کند.

منتظری بر وجود تنوع در سهم صادراتی کالاهای ایرانی تاکید کرد و افزود: علاوه‌بر افزایش سهم صادرات محصولات کشاورزی، افزایش سهم محصولات صنعتی با ارزش‌افزوده بالا مورد نظر است. وی اظهار امیدواری کرد: با آغاز به‌کار مرکز تجاری ایران در آستراخان روسیه و همکاری و همیاری بخش دولتی و بخش خصوصی، شاهد جهش صادرات محصولات ایرانی به روسیه باشیم. هادی تیزهوش تابان، رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی گیلان با اشاره به تلاش به‌منظور تهیه و خریداری ساختمانی در استان آستراخان روسیه گفت: این مرکز تخصصی، در منطقه‌ای در نزدیکی مرکز آستراخان قرار دارد. وی با اشاره به توانمندی کشور در تولیدات متنوع محصولات صادراتی و سطح بین‏المللی توانمندی‏های کشور خاطرنشان کرد: این مرکز ایجاد شرایط مناسب برای تجارت خارجی را عهده‌دار است و ایجاد شرایط نمایشگاهی برای محصولات ایرانی و جذب بازار روسیه جزو برنامه‌های ما در این مرکز است. همچنین با صدور مجوز بهره‌برداری از مرکز تجاری ایران در آستراخان روسیه زمینه فعالیت‌های متمرکز تجاری در این کشور به خوبی فراهم شده است.