طرح‌های دولت برای توسعه آذربایجان غربی

دنیای اقتصاد، ارومیه، امیررضا علیار: مردم آذربایجان غربی با استقبالی گرم، پرشور و شایسته از رئیس‏‌جمهور محبوبشان، حمایت از دولت تدبیر و امید را به تصویر کشیدند.حجت‏الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در بدو ورود به استان و در فرودگاه ارومیه با اظهار خرسندی از سفر به آذربایجان غربی در ماه مبارک شعبان و در آستانه ماه مبارک رمضان، از مردم این استان به‌عنوان مردمانی دلیر و مرزدار نام برد و افزود: در این سفر طرح‌ها و برنامه‌های گسترده‌ای برای توسعه استان اعلام خواهد شد. وی با اشاره به برنامه‏های خود در سفر کاروان تدبیر و امید به این استان گفت: برنامه‏های دولت برای پیشرفت و آبادانی استان در جلسه هیات دولت در نظر گرفته شده و به اطلاع مردم خواهد رسید. همچنین ‏نظرات فرهیختگان و مسوولان، استماع و ان‌شاء‌الله این سفر مایه خیر و برکت برای استان و مردم عزیز آن خواهد شد.

احیای دریاچه ارومیه از اقدامات اساسی

قربانعلی سعادت، استاندار آذربایجان غربی پیش از سخنرانی رئیس‌جمهوری در ورزشگاه تختی ارومیه رفع تحریم‌های اقتصادی و احیای دریاچه ارومیه را از اقدامات اساسی دولت در کشور و استان اعلام کرد.وی افزود: رئیس‌جمهوری، دو مشکل اساسی را در کشور و استان به فرصت تبدیل کرد که یکی از آنها رفع تحریم‌های اقتصادی بود که هنوز در ابتدای این راه قرار داریم و تهدید دومی که به فرصت تبدیل شد مساله دریاچه ارومیه بود.

رئیس‌جمهوری همچنین در اجتماع مردم آذربایجان‏غربی با بیان اینکه در سرزمین ایران به‏ویژه در خطه‏های مرزی و آذربایجان‏غربی‏ همواره شاهد افتخارآفرینی‏های مردم دلاور این سرزمین بوده‏ایم، اظهار کرد: آذربایجان‏غربی حراست از مرز‏ها را با ۳ کشور همسایه در طول این ۳۷ سال به‏خوبی انجام داده است، چه در دوران جنگ تحمیلی و چه امروز که منطقه را ناامنی فراگرفته درحالی‌که ایران ما سراسر امنیت و ثبات و نشاط است. وی در بخشی از سخنانش گفت: آذربایجان‏غربی باید پایانه روابط اقتصادی با همسایگان و مرزهایش نماد رونق اقتصادی باشد و من اعلام می‏کنم دولت یازدهم مصمم است روابط مرزی و مرزهای آذربایجان غربی از تمرچین تا بازرگان و پلدشت را رونق اقتصادی ببخشد. همچنین برای صادرات محصولات کشاورزی از منطقه، تشویق‏های مختلفی در نظر گرفته خواهد شد.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه امسال ۱۵ هزار هکتار اراضی استان به سیستم آبیاری مدرن تجهیز خواهد شد، خاطرنشان کرد: امسال از ناحیه اجرای طرح‌های کشاورزی در آذربایجان غربی برای ۱۲‏هزار نفر به‌صورت مستقیم و برای هزاران نفر دیگر به‌صورت غیرمستقیم اشتغال‏زایی خواهد شد.

وی در ادامه به طرح‌های دولت برای احیای دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: این دریاچه، نگین آذربایجان غربی است. در نخستین جلسه دولت یازدهم براساس قول خود، احیای دریاچه ارومیه را مطرح کردم، اگر در طول این ۳ سال برنامه‏های دولت یازدهم کارساز نبود، تراز دریاچه بیش از ۱۲۰ سانتی‏متر کاهش پیدا می‏کرد.حجت‏الاسلام روحانی خاطرنشان کرد: به همت مسوولان و مردم سطح آب دریاچه ارومیه بالاتر از سال ۹۲ و شرایط آن به سمت تثبیت است و به همین منوال ادامه خواهیم داد تا وضعیت آن بهتر از قبل شود.

رئیس‌جمهوری ادامه داد: به این باور رسیده‏ایم که دریاچه ارومیه توان احیا شدن را دارد. برای نسل آینده بنویسید که دریاچه ارومیه به دست مردم آذربایجان احیا شد. ارتفاع آب دریاچه نسبت به سال گذشته در همین روز ۴۶ سانتی‏متر افزایش پیدا کرده و به این روند ادامه می‏دهیم تا به احیای کامل دریاچه دست پیدا کنیم. همزمان با سفر رئیس‌جمهوری به آذربایجان غربی، اکبر ترکان دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور از طرح‌های اقتصادی و عمرانی منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو دیدن کرد. در این بازدیدها ترکان از طرح تعریض جاده ماکو ـ بازرگان به طول پنج کیلومتر، مراحل احداث پارک بین‌المللی امام خمینی با هزینه ۲۷۰ میلیارد ریال، نمایشگاه دائمی و بین‌المللی در حال ساخت ماکو، پایانه صادراتی ۱۲ هکتاری ماکو و طرح تعریض جاده بازرگان ـ ساریسو بازدید کرد.وی در این دیدارها اجرای این طرح‌ها از سوی سازمان منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو را گامی به‌منظور توسعه شمال غرب کشور دانست.

منطقه آزاد ماکو با پنج هزار کیلومتر مربع بزرگ‌ترین منطقه تجاری و صنعتی کشور است که به‌منظور اهداف اقتصادی در مرداد سال ۱۳۸۹ تصویب شد. بر اساس لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی، تمام فعالیت‌های موضوع قانون چگونگی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی ایران مصوب ۱۳۷۲ و اصلاحات بعدی آن در منطقه آزاد ماکو مجاز است.

احداث فرودگاه بین‏المللی و خط راه‏آهن برای اتصال به راه‏آهن سراسری ایران و کشورهای ترکیه و آذربایجان یکی از مهمترین برنامه‏های توسعه منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو است.در ادامه سفر رئیس‌جمهوری و هیات دولت به استان، حجتی وزیر جهاد کشاورزی به همراه مدیرعامل شرکت هلدینگ غذایی، دارویی و کشاورزی صندوق بازنشستگی کشوری با حضور در شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان غربی از دستاوردها و محصولات جدید این شرکت بازدید کردند.دراین بازدید از خط جدید بسته‌بندی انواع پنیرهای لاکتیکی، کم‌نمک و خامه‌ای پگاه آذربایجان غربی دیدن شد.این کارخانه اکنون با آخرین تکنولوژی روز دنیا یکی از مجهزترین کارخانه‌های شیر در خاورمیانه محسوب می‌شود.