دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: با تکمیل طرح‌های توسعه‌ای، عمرانی و افزایش تولید نفت در مسجدسلیمان آینده بهتری در انتظار زادگاه صنعت نفت ایران است. بیژن عالی‌پور به نوسازی تاسیسات نفتی مسجدسلیمان اشاره کرد و افزود: با هدف افزایش ایمنی و ظرفیت تولید، تمام کارخانه‌های بهره‌برداری، نمک‌زدایی و تزریق گاز شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان نوسازی و تاسیسات فرسوده از رده خارج شده‌اند.

وی افزود: با اجرای طرح‌های توسعه‌ای در مسجدسلیمان اکنون ظرفیت تولید نفت شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان به ۱۷۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته که رقم قابل‌توجهی است. مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در ادامه با اشاره به برنامه وزارت نفت برای حفظ و احیای آثار و اسناد تاریخ صنعت نفت گفت: به این منظور احداث موزه نفت مسجدسلیمان به‌عنوان بخشی از تاریخ اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی وزارت نفت و کشور در حال اجرا است.

عالی‌پور افزود: مطالعات مهندسی اجرای این طرح از سوی مشاور انجام شد و اعتبار آن نیز تخصیص یافته است. وی افزود: در این طرح ۵ نقطه قدیمی مسجدسلیمان شامل چاه نفت شماره یک، پالایشگاه تقطیر نفت، کارخانه گوگردسازی، کارخانه برق تمبی و چشمه‌های نفتی به‌عنوان موزه در نظر گرفته شده‌اند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان نیز با اشاره به اینکه ۱۳ میدان نفتی، ۱۶ مخزن نفتی و پنج میدان گازی در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان وجود دارد، گفت: ظرفیت برداشت روزانه شرکت ۱۴۰ هزار بشکه بود که اکنون این آمار به ۱۷۷ هزار بشکه رسیده است. سهم منطقه مسجدسلیمان از کل نفت موجود در کشور ۶ درصد و از کل گاز کشور۲/ ۴درصد است.ابراهیم پیرامون تصریح کرد: مشکلات مربوط به مناطق آلوده و طرح‌هایی که باید اجرا می‌شد تا از وضعیت فعلی خارج شوند نیز مطرح است. متاسفانه طرح‌های انتقال مناطق آلوده به‌خوبی پیش نرفت و امیدواریم در شرایط فعلی و گشایش‌های صورت گرفته وضعیت این مناطق و ساکنان روشن‌تر
شود.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان اضافه کرد: اگر طرح جابه‌جایی مناطق آلوده قابل انجام است باید هرچه سریع‌تر انجام شود. وی در پایان گفت: تاکنون فقط ۱۸ درصد نفت موجود در میدان نفتی مسجدسلیمان را استخراج کردیم و بقیه حبس در زمین است که به دلیل افت فشار امکان استخراج به‌صورت طبیعی وجود ندارد.