دنیای اقتصاد، اصفهان: چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت دام، طیور و دامپزشکی با حضور ۱۲۵ مشارکت‌کننده داخلی و خارجی در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان آغاز به‌کار کرد. این نمایشگاه با حضور ۱۲۲ مشارکت‌کننده از استان‌های البرز، همدان، گلستان، کردستان، قزوین، فارس، خراسان رضوی، چهارمحال و بختیاری، تهران و اصفهان و نمایندگانی از کشورهای ترکیه، فرانسه، ایتالیا، سوئیس، آلمان و چین و مشارکت مستقیم دو شرکت از ایتالیا و یک شرکت از آلمان برپا شد.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های اصفهان در مراسم افتتاح این نمایشگاه گفت: در شرایط فعلی که آینده روشن اقتصادی در انتظار بخش خصوصی است و به نظر می‌رسد با اجرای برجام و لغو تحریم‌ها، بخش‌های تجارت کشور می‌توانند با رهایی از مشکلات گذشته جانی تازه بگیرند، فعالان بخش کشاورزی و دامپروری نیز باید با برنامه‌ریزی دقیق ارزآوری این صنعت در پهنه اقتصاد کشور را توسعه دهند. رسول محققیان افزود: ظرفیت‌های وسیع این صنعت نیز اقتضا می‌کند که واحدهای کوچک و بزرگ فعال در این عرصه، با هم‌افزایی توان خود به تولید بیشتر، کیفی‌سازی و افزایش صادرات بیندیشند. رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان کشور نیز در این مراسم گفت: صنعت خوراک دام و طیور و آبزیان ارزش افزوده بالایی برای صادرات دارد و اکنون ۲۱ کارخانه بین‌المللی خوراک دام در کشور فعال هستند که استانداردهای آنها با بهترین کارخانه‌های دنیا برابری می‌کند. معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان دامپزشکی کشور نیز با اشاره به اینکه ایران در حوزه دام و طیور و آبزیان در دنیا حرفی برای گفتن دارد، اظهار کرد: با وجود یک‌هزار واحد خوراک دام و طیور به همراه کارخانه‌های تملک‌سازی در کشور ظرفیت‌های خوبی برای صادرات به خارج کشور داریم. خالد خداوردی با اشاره به اینکه اگر غذای سالمی بخواهیم باید خوراک دام از نظر بهداشتی استانداردهای لازم را داشته باشد، افزود: به این منظور سازمان دامپزشکی روی کاهش آلاینده‌ها، سموم و آنتی‌بیوتیک‌های دام نظارت‌هایی را انجام می‌دهد.

وی تاکید کرد: متاسفانه مشکلات صنعت دام ساختاری است که به تشکل‌ها و تعاونی‌ها بر می‌گردد، چرا که در حوزه دام و طیور از تشکل‌های قدرتمندی برخوردار نیستیم. معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان نیز در این جلسه گفت: در جلسه‌ای با سرکنسولگری روسیه در ایران و رئیس دفتر وزارت امور خارجه در اصفهان به‌منظور صادرات محصولات کشاورزی از این استان به عنوان پایلوت توافق کردیم و مقرر شد این موضوع پیگیری شود. امیرحسین افیونی افزود: اصفهان با تولید یک میلیون و ۱۰۰هزار تن شیر خام مرغوب، ۳۶۰ هزار تن گوشت مرغ، ۱۰۰هزار تن تخم‏مرغ، ۶۰ هزار تن گوشت قرمز و نیمی از گوشت بوقلمون کشور در سال جزو استان‏های پیشتاز در تولید این مواد است.