تولید مشترک با لهستان در «البرز»
دنیای اقتصاد، البرز، اسماعیل حیدرپور: بااجرای برجام و لغو تحریم‏ها علیه ایران این روزها شاهد آغاز تحرکات جدی اقتصادی مشترک با سایر کشورهای دنیا هستیم که مراودات هیات‏های تجاری کشورهای مختلف با هیات‏های ایرانی گواهی بر این مهم است. در همین راستا فعالان اقتصادی و تجار لهستان در قالب یک هیات تجاری به سرپرستی «ریشرد توژنسکی» رئیس اتاق بازرگانی استان سیلسیا لهستان که یکی از استان‏های صنعتی و اقتصادی این کشور به شمار می‏رود و همراهی «یولیوش گایلا» سفیر لهستان در ایران حضور یافته و به‏منظور برقراری ارتباط اقتصادی و بازرگانی در سفر یک‏روزه خود به استان البرز با بازرگان‏ها و تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی این استان دیدار و راه‏های تجارت بین 2 کشور موردبررسی قرار دادند. در این نشست علاوه‌بر سفیر لهستان در ایران، رئیس اتاق بازرگانی استان سیلسیا لهستان و فعالان اقتصادی این کشور، عباداله کامکار معاون امور اقتصادی و توسعه منطقه‏ای استانداری البرز، رحیم بنا مولایی رئیس اتاق بازرگانی البرز و تجار ایرانی حضور داشتند.

رحیم بنا مولایی، رئیس اتاق بازرگانی البرز با اشاره به اجرای برجام و لغو تحریم‏های علیه ایران اظهار کرد: با توجه به لغو تحریم‏ها به‏خصوص فعال شدن ارتباط‏های بانکی امیدواریم ازاین‏پس شاهد ارتباط اقتصادی با کشور لهستان باشیم. رئیس اتاق بازرگانی البرز بابیان اینکه برای توسعه برندهای ملی علاقه‏مند هستیم، خاطرنشان کرد: می‏توان بعضی از محصولات و برندهای خوب که بازارهای صادراتی دارند را در استان البرز تولید کنیم. وی با بیان اینکه آمادگی مشارکت در توسعه کارخانه‏های البرز را داریم، خاطرنشان کرد: برخی کارخانه‏ها که دارای امکانات و زیرساخت‏های مناسبی هستند را می‏توان با افزایش ظرفیت و نوسازی خطوط تولید و ارتقای دانش فنی با مشارکت طرف لهستانی توسعه داد و به بازارهای صادراتی لهستان با اتصال به برندهای این کشور ورود کرد. بنا مولایی صنعت توریسم و صادرات محصولات غذایی حلال را یکی دیگر از راه‏های برقراری ارتباط‏های اقتصادی بین استان البرز و لهستان اعلام کرد.


لهستان خواهان روابط تجاری با ایران

در ادامه یولیوش گایلا سفیر لهستان در ایران برقراری ارتباط اقتصادی بین لهستان و ایران را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: اولویت این جلسه برقراری ارتباط بین فعالان اقتصادی لهستان و استان البرز است تا بتوان نیازهای موجود را برطرف کرد. سفیر لهستان با اشاره به وضعیت لغو تحریم‏ها و اجرای برجام خاطرنشان کرد: وقتی فعالان اقتصادی شناخت کافی از یکدیگر داشته باشند، مشکلات بانکی و تحریم دیگر مهم نیست. وی در ادامه با اشاره به وضعیت اقتصاد لهستان تاکید کرد: اقتصاد لهستان در 25 سال اخیر همواره به سمت پیشرفت بوده است که بخشی از این موفقیت مدیون شرکت‌های بزرگ، متوسط و کوچک بوده و ارگان‏های دولتی باید واسطه بین تجار 2 کشور باشند. گایلا تاکید کرد: ارگان‏های دولتی لهستان مانعی برای پیشرفت و اقتصادی و عقد قراردادهای تجاری نبوده و خواهان کمک به عقد این قراردادها است.


دروازه به بازارهای اروپایی

ریشرد توژنسکی، رئیس اتاق بازرگانی استان سیلسیا لهستان نیز در حاشیه این مراسم با اشاره به سفر هیات تجاری لهستان به استان البرز اظهار کرد: همراه با یک هیات تجاری و اقتصادی از لهستان برای شناسایی ظرفیت‏ها و برقراری همکاری با تجار ایرانی به این کشور و استان البرز سفر داشته‏ایم و امروز جلسه‏ای مابین تجار ایرانی و لهستانی برگزار و هیات ما مورد استقبال طرف ایرانی قرار گرفت. وی با بیان اینکه هیات تجاری لهستان تنها برای تجارت به ایران و استان البرز سفر نکرده است، گفت: برای ما برقراری ارتباط چند وجهی در همه زمینه‌ها بسیار مهم است و امیدواریم با آشنایی بیشتر هر دو طرف بتوانیم قراردادهای خوبی را منعقد کنیم و همکاری بین جوانان لهستان و ایران آغاز شود.

رئیس اتاق بازرگانی استان سیلسیا لهستان با اشاره به همکاری بین دانشگاه‏های ایران و لهستان به‏منظور تبادل دانش خاطرنشان کرد: از همه افرادی که علاقه‏مند به سرمایه‏گذاری و همکاری در فعالیت‏های اقتصادی در لهستان هستند دعوت می‏کنیم. وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی کشور لهستان در اروپا خاطرنشان کرد: لهستان می‏تواند به عنوان مرکز کشورهای اقتصادی اروپا دیده شود و این در شرایطی است که سرمایه‏گذاران متوجه این موضوع شده‏اند. توژنسکی با اشاره به سفر معاون وزیر اقتصاد لهستان به ایران در سال میلادی گذشته یادآور شد: پس از آن سفر یک هیات ۱۵۰ نفره دولتی به ایران سفر کردند، ما اولین هیات کاری هستیم که برای عقد قرارداد به ایران آمده‏ایم و طی سال‌جاری میلادی برنامه‏های دیگری به‌منظور سفر هیات‏های تجاری لهستان به ایران در دست انجام است، ضمن اینکه امیدواریم یک هیات تجاری نیز از استان البرز به لهستان سفر کند.

وی با بیان اینکه بستر همکاری دوجانبه در ایران بسیار مساعد است، گفت: امیدواریم فصلی نو در بحث ارتباط دو طرفه اقتصادی مابین دوکشور صورت گیرد. وی با اشاره به ظرفیت شرکت‌های دانش‏بنیان در استان البرز خاطرنشان کرد: یکی از اهداف ما از این سفر برداشتن قدم‏هایی به‌منظور توسعه فناوری و علم است که امیدوارم بتوانیم همکاری‏های خوبی در این بخش داشته باشیم، ضمن اینکه همه دانشگاه‏های لهستان برای تبادل اطلاعات و فعالیت‏های پژوهشی مشترک مابین دانشمندان ۲ کشور آمادگی لازم را دارد. عباداله کامکار، معاون امور اقتصادی و توسعه منطقه‏ای استانداری البرز با اشاره به موقعیت جغرافیایی خاص استان البرز نیز اظهار کرد: البرز نزدیک‏ترین استان به پایتخت و دارای شرایط جغرافیایی بسیار مطلوب است که بسیاری از تولیدات فناورانه کشور در این استان صورت می‏گیرد. وی با بیان اینکه توانمندی‏های استان در بحث تولیدات و صادرات به کشورهای دیگر بسیار قابل‏توجه است، گفت: بیش از ۱۰۰ نوع از تولیدات استان به کشورهای مختلف جهان در قالب برندهای خاص صادر می‏شود. کامکار تاکید کرد: علاقه‏مند به توسعه روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای توسعه‏یافته جهان هستیم و به همین منظور شاهد حضور هیات‏های اقتصادی خارجی در استان البرز هستیم.