بررسی آخرین وضعیت تلفن اینترنتی کشور نشان می‌دهد با پایان یافتن قرارداد پیمانکاران ارائه دهنده تلفن اینترنتی و نیز اتمام مدت تمدید یک ساله قرارداد آنها بار دیگر زمان تصمیم‌گیری در مورد ارائه VOIP و اضافه شدن شرکت‌های جدید به این فعالیت فرا رسیده است. ارائه خدمات تلفن اینترنتی موسوم از ابتدای سال ۸۸ و از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت با هدف ساماندهی به بازار ترافیک مکالمات بین‌الملل خارج به داخل و بالعکس به سه پیمانکار داخلی پیشگامان کویر یزد، ضحی کیش و تراشه سبز سپرده شد که این موضوع نارضایتی حدود ۱۲۰ شرکت فعال در این حوزه را به همراه داشت.

حال با پایان یافتن قرارداد یک ساله فعالیت این ۳ پیمانکار و اتمام تمدید یک ساله قرارداد آنها بار دیگر زمان تصمیم‌گیری شرکت ارتباطات زیرساخت در خصوص ادامه حضور پیمانکاران و اضافه شدن شرکت‌های جدید به این فعالیت فرا رسیده است.

مدیرکل مهندسی عملیات و هماهنگی شبکه دیتای شرکت ارتباطات زیرساخت از احتمال تمدید قرارداد پیمانکاران تلفن اینترنتی و بررسی افزایش تعداد این پیمانکاران خبر داد و گفت: در این زمینه هنوز به توافق نهایی نرسیده‌ایم.

حسن کریمی در گفت‌وگو با مهر در مورد آخرین وضعیت ارائه خدمات VOIP در کشور و تکلیف فعالیت پیمانکاران ارائه‌دهنده این سرویس که پس از حدود دو سال از عرضه تلفن اینترنتی در کشور، تاریخ قرارداد آنها به اتمام رسیده گفت: در چارچوب قوانین در حال بررسی وضعیت فعلی پیمانکاران تلفن اینترنتی برای انتقال صدا از طریق اینترنت از داخل به خارج و بالعکس و تصمیم‌گیری برای ادامه یا توقف فعالیت آنها هستیم.

طبق آمار ارائه شده در سال گذشته سه پیمانکار IP تلفنی هر هفته معادل ۴۰ میلیون دقیقه مکالمات را از طریق کانال‌های قانونی وارد کشور می‌کردند و با این حال مسوولان معتقدند که هنوز هم بیش از ۶۰ درصد ترافیک وارده به کشور از مبادی قاچاق از سمت موبایل است و مابقی آن از سمت تلفن ثابت صورت می‌گیرد، اما آمار دقیقی از میزان ترافیک قاچاق وارده به کشور موجود نیست.

در این میان آنچه که هنوز در این بازار سر و سامان نیافته مشخص نشدن فعالیت قانونی و غیرقانونی شرکت‌ها در این حوزه است، به نحوی که برخی مردم همچنان به خرید کارت‌های تلفن بین‌الملل از شرکت‌های فاقد مجوز اقدام می‌کنند و در زمان استفاده از این کارت‌ها با مشکلات مختلفی

مواجه شدند.