دنیای اقتصاد - با انتشار آمار رسمی واردات و صادرات در سال گذشته، مشخص شد که واردات کشور به مرز 65 میلیارد دلار رسیده است که اگرچه از نظر وزنی کاهشی بالغ‌بر 13 درصد را نشان می‌دهد، اما از نظر ارزش دلاری افزایشی بالغ‌بر 5/16 درصد را به نمایش می‌گذارد و گویای خرید گران‌تر کالاهای وارداتی است. این رابطه درخصوص کالاهای صادراتی کشور معکوس است، چراکه 26 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی نشان‌دهنده رشد وزنی 26 درصدی در برابر رشد ارزشی 20 درصدی است که گویای فروش ارزان‌تر کالاهای صادراتی است.

گزارش دفتر آمار گمرک منتشر شد
تجارت خارجی ایران در سال 89
در سال گذشته ۳/۲۶ میلیارد دلار کالا صادر و ۳/۶۴ میلیارد دلار کالا وارد شد
گروه بازرگانی- گزارش دفتر آمار گمرک ایران حاکی از آن است که ارزش کالاهای صادراتی کشور در سال گذشته کمتر و در برابر ارزش واردات کالا بیشتر شده است.
در سال ۸۹ وزن و ارزش صادرات کالاهای غیر نفتی کشور به ترتیب ۵۹۸۶۸ هزار تن و ۲۶ میلیارد و ۳۲۷ میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال ۸۸ نشانگر رشد وزنی ۳/۲۶ درصدی و رشد ارزشی ۲۶/۲۰ درصدی است. از سوی دیگر در سال ۸۹ وزن و ارزش واردات به ترتیب ۴۵۲۸۷ هزار تن و ۶۴میلیارد و ۳۶۴ میلیون دلار بوده که از نظر وزن ۱۲/۷۸ درصد کاهش اما از حیث قیمت ۱۶/۴۲ درصد افزایش نشان می‌دهد. این آمار بیانگر آن است که کسری تجاری کشور بدون احتساب نفت خام ۳۸ میلیارد و ۳۷ میلیون دلار و تراز بازرگانی خارجی با ۱۰۱ کشور دنیا منفی و با ۹۰ کشور مثبت بوده است. همچنین در سال گذشته سوخت‌های معدنی، محصولات شیمیایی آلی، مواد پلاستیکی، میوه‌های خوراکی (شامل پسته) و سنگ‌های فلزات بیش از ۵۰ درصد ارزش و ۶۰ درصد وزن کالاهای صادراتی را تشکیل داده‌اند. از آن سو، بیش از ۵۰ درصد ارزش و ۴۳ درصد وزن واردات شامل ماشین آلات و دستگاه‌های مکانیکی، آهن و فولاد، فلزات گرانبها، سوخت‌ها و ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی بوده است. در سال ۱۳۸۹، کشورهای ایتالیا، بلژیک، هلند و عراق بیشترین کاهش ارزش را در بین بیست کشور عمده مقصد صادرات تجربه کرده‌اند.
همچنین کشورهای تایوان، هنگ‌کنگ، ترکیه، اندونزی و چین، بیشترین افزایش ارزش را در بین بیست کشور عمده مقصد صادرات داشته‌اند. در سال 1389، ارزش یک تن کالای صادراتی مبلغ 333 یورو (معادل 440 دلار) و متوسط قیمت یک تن کالای وارداتی 1/075 یورو (معادل 1.421 دلار) بوده است که به این ترتیب، رابطه مبادله بازرگانی خارجی ایران رقم 31/0 را نشان می‌دهد.
از سوی دیگر متوسط قیمت یک تن کالای صادراتی نسبت به سال قبل، با ۵۶/۴ درصد کاهش و متوسط قیمت یک تن کالای وارداتی با ۴۳/۳۳ درصد افزایش در ارزش دلاری، مواجه بوده است.