گروه بورس -بلوک 30 درصدی سهام گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان روز گذشته در تالار فرابورس عرضه شد.

به گزارش خبرنگار ما، ۱۲۰ میلیون سهم عرضه شده این شرکت از سوی تعاونی کارکنان ایران‌خودرو روز گذشته در تالار فرابورس معامله شد.
قیمت پایه هر سهم برای بلوک یادشده برابر 4 هزار و 600 ریال بود که در قیمت 4 هزار و 900 ریال خریداری شد. در این روز نمادهای معاملاتی روان فن‌آور، فولاد آلیاژی، مرجان‌کار، تجارت الکترونیک پارسیان، ارتباطات سیار، عمران و توسعه شاهد، گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان، گواهی تسهیلات مسکن دی‌ماه، سیمان سبزوار و سبحان‌دارو دادوستد شدند، از این‌رو ارزش معاملات فرابورس به 711 میلیارد و 509 ریال رسید.

توقف نماد «ودی»
همچنین در پایان روز کاری گذشته نماد معاملاتی بیمه دی متوقف شد.
نماد معاملاتی مزبور به دلیل برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده به منظور انتخاب اعضای هیات‌مدیره شرکت در پایان معاملات دیروز متوقف شد.
یادآور می‌شود مجمع «ودی» در روز یکشنبه ۲۲ اسفندماه سال‌جاری برگزار می‌شود.

دستور‌العمل پیشنهادی معاملات از طریق مذاکره
در همین حال روز گذشته مدیرعامل شرکت فرابورس از تهیه دستور‌العمل پیشنهادی معاملات از طریق مذاکره خبر داد و افزود: این دستورالعمل در کمیته تدوین مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار مراحل پایانی را می‌گذراند.
مصطفی امید قائمی با اعلام این مطلب یادآور شد: فقط شرکت‌هایی باید از طریق مذاکره به فروش برسند که امکان واگذاری آنها از طریق مزایده وجود ندارد و برخی مشکلات که موجب می‌شود شرکت‌ها را نتوان از طریق مزایده واگذار کرد.
وی در خصوص این مشکلات توضیح داد: گاهی ارزش جایگزینی شرکت‌ها منفی می‌شود و در واقع خریدار سهام شرکت‌ها باید چاره‌ای در خصوص بازپرداخت بدهی‌های شرکت بیاندیشند، در این حالت باید با مذاکره و توافق با خریدار در خصوص نحوه بازپرداخت بدهی‌های شرکت اقدام به واگذاری واحد تجاری کرد.
مدیرعامل فرابورس با اشاره به اینکه باشگاه‌های ورزشی را می‌توان از این روش واگذار کرد، توضیح داد: بعضی شرکت‌ها رسالت‌های اجتماعی و فرهنگی دارند و دستگاه واگذارکننده در نظر دارد پس از واگذاری سهام، مسوولیت‌های اجتماعی و فرهنگی واحد تجاری را به خریدار منتقل کند تا در ارائه خدمات واحد تجاری وقفه‌ای ایجاد نشود.
وی ادامه داد: در مواردی که قیمت گذاری دارایی‌های نامشهود موجود در شرکت‌ها دشوار است و ممکن است بر اساس نظرات کارشناسان مختلف، قیمت‌های متفاوتی برای فروش سهام در نظر گرفته شود، با توجه به تفاوت ارزش سهام از دیدگاه خریداران مختلف، بهترین راه برای ارزش گذاری این‌گونه دارایی‌ها استفاده از مکانیسم عرضه و تقاضا است. همچنین در شرایطی که سهامداران عمده شرکت‌ها، مطالبات قابل‌توجهی از شرکت دارند و در صورتی که شرکت را به فروش برسانند با توجه به اینکه امکان مدیریت شرکت را از دست می‌دهند، بالطبع امکان وصول مطالبات خود را نخواهند داشت و در نظر دارند قبل از واگذاری شرکت مساله مطالبات خود را حل کنند.
مدیرعامل فرابورس افزود: حتی گاهی قسمتی از دارایی‌های شرکت با ریسک‌هایی روبه‌رو است به عنوان مثال سند مالکیت قسمتی از زمین‌ها یا ساختمان‌های شرکت اخذ نشده یا در جریانات اداری مربوطه است. تعیین قیمت برای چنین دارایی‌هایی به روش کارشناسی مشکل است؛ چرا که محاسبه و یا عدم محاسبه این دارایی‌های شرکت، تعیین قیمت کارشناسی شرکت را دچار اختلال می‌کند.
وی تاکید کرد: با توجه به این موارد، واگذاری اینگونه شرکت‌ها از طریق مزایده با ملاحظاتی رو‌به‌رو است که واگذاری آنها از طریق مذاکره ضروری می‌سازد به لحاظ اینکه انجام مذاکره برای فروش شرکت‌ها نیز باید در فضایی شفاف و مستند صورت گیرد و مطابق ضوابط خاص باشد.
به گفته امید قائمی این دستورالعمل تنها برای عرضه یکجای سهام شرکت‌ها در بازار سوم فرابورس تدوین شده است و شامل فروش مذاکره‌ای سهام برای سایر بازارها نیست و برای معاملات پذیره‌نویسی و جمع آوری خرد سهام در بازار سوم از طریق مذاکره باید دستورالعمل دیگری حسب نیاز بازار تدوین شود.