نقش مهم اصناف در اشتغال  و تولید  ناخالص داخلی

جلال الدین محمد شکریه

نایب رییس اول شورای اصناف کشور در جریان سفر سوم هیات دولت به گیلان در گردهمایی مسوولان عالی‌رتبه وزارت بازرگانی در محل مجمع امور صنفی شهرستان رشت گفت: طبق آمار موجود اصناف ۲/ ۳ درصد اشتغال در هر واحد صنفی را تشکیل می‌دهند و قریب به سه میلیون واحد صنفی در کشور نقش بی‌بدیلی در اشتغال دارند. جلال الدین محمد شکریه افزود: بزرگترین مجموعه کارفرمایی و کارگری در اصناف معنی می‌شود و ۵/ ۱۷ درصد تولید ناخالص داخلی و ارتباط فی‌مابین تولید قطعات و تجهیزات واحدهای صنعتی توسط واحدهای صنفی تولیدی اصناف و صدور کالاهایی همانند کیف و کفش، پوشاک و تجهیزات اداری و مبلمان، صنایع دستی، مواد غذایی، فرش و ... از دیگر توانمندی‌های صنوف است. به گفته وی اصناف نقش مهمی در اشتغال و تولید ناخالص داخلی دارند.

نایب رییس اول شورای اصناف کشور در ادامه با اشاره به اینکه یکسال و نیم قبل از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، با ایجاد مدیریت بازرسی و نظارت اصناف کشور کلیه امور مختص به این مهم به شورای اصناف کشور واگذار شد وی تصریح کرد: با این تغییر و تحول کلیه مجامع امور صنفی کشور (۳۱۸ مجمع)، بازرسی و نظارت لازم را از واحدهای صنفی عمده فروشی و خرده‌فروشی عهده‌دار شدند و آمار و اطلاعات موجود در شورای اصناف کشور و وزارت بازرگانی گویای اجرای خوب و شایسته مجامع امور صنفی کشور است.

وی اضافه کرد: با اطمینان و اعتمادی که دولت محترم در این راستا معمول داشته‌اند شاهد رشد قابل توجه این مدیریت هستیم و دلیل اصلی آن اشراف تخصصی مجامع امور صنفی بر امور اقتصادی اصناف است.

وی با اشاره به دیگر همکاری‌های صورت گرفته اتحادیه‌ها در اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها خاطرنشان کرد: همکاری اتحادیه نانوایان سراسر کشور و موسسات توریستی کرایه اتومبیل (آژانس‌ها و تاکسی تلفنى‌ها) نیز در اجرای این قانون نقش بسزایی داشته و عدم رشد قیمت کالا و خدمات مرتبط با صنوف و برگزاری فروش‌های فوق‌العاده پوشاک و کیف و کفش و... توسط برخی از اتحادیه‌های سراسر کشور که با نظارت مجمع صورت پذیرفته از دیگر نقاط فصول مشترک اجرای این قانون است.

وی در ادامه ضریب سود عمده فروشی و خرده فروشی کالاها را در طی سالیان متمادی ثابت عنوان و اذعان کرد: تکثر واحدهای صنفی و افزایش حامل‌های انرژی در واحدهای صنفی می‌بایست مورد بررسی قرار گیرد که امیدواریم با تعامل فی‌مابین شورای اصناف کشور و سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان وزارت بازرگانی، این امر هم نهادینه شود.

شکریه به نقش صادراتی اصناف نیز اشاره کرد و یادآور شد: نیاز است هر واحدی اعم از صنفی و غیرصنفی برای صادرات از کارت بازرگانی برخوردار باشد و این تعامل بیشتر از سوی اتاق بازرگانی صورت می‌پذیرد.

وی اضافه کرد: سازمان بازرگانی، گمرک و اتاق بازرگانی و اصناف جملگی یک مجموعه و خانواده تلقی می‌شوند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد و تعامل بسیار عمیقی فی‌مابین دستگاه‌های فوق وجود دارد.

رییس مجمع امور صنفی شهرستان رشت در ادامه به وضعیت گیلان در راستای ساماندهی و فعالیت سازمانهای صنفی اعم از مجامع امور صنفی و اتحادیه‌ها با عنایت به آمار و اطلاعات موجود که همواره در صدر استانهای کشور و در ردیف سه استان برتر کشور قرار دارد اشاره کرد و افزود: نمایشگاه‌های فصلی و بهاره گیلان همیشه جایگاه نخست کشور را به خود اختصاص داده و در این رابطه نمره ارزشیابی وزارت بازرگانی در اجرای دستورالعمل‌ها و طرح‌های کشور بیانگر این مهم است.

جلال‌الدین محمد شکریه در بخشی دیگر به عملکرد واحد بازرسی و نظارت اصناف گیلان اشاره کرد و در این رابطه با بیان اینکه واحد بازرسی و نظارت استان گیلان که در مجمع امور صنفی شهرستان رشت مستقر است و استان نخست کشور از نظر عملکرد و آمار و اطلاعات محسوب می‌شود، تصریح کرد: در شورای اصناف کشور و وزارت بازرگانی فعالیت هر شهر و استان در حال حاضر به روز رصد می‌شود و سعی شده فعالیت ما به روز زیر ذره‌بین نهادهای حاکمیتی و نظارتی قرار گیرد.

رییس مجمع امور صنفی شهرستان رشت ادامه داد: با به خدمت گرفتن و آموزش نیروهای تحصیلکرده مرتبط و آشنایی آن عزیزان با آخرین دستورالعمل‌ها با برنامه‌ریزی، مشارکت و حمایت جدی سازمان بازرگانی و اداره کل تعزیرات حکومتی استان گیلان توانسته‌ایم توان ذاتی و مدیریتی خود را در این واحد از قوه به فعل تبدیل کنیم که همکاری دستگاه‌های یادشده در این رابطه نقش قابل توجهی داشته است.

وی به طور خلاصه آمار بازرسی‌ها در طرح هدفمندسازی یارانه‌ها را در تعداد بازرسی ۹ هزار و ۸۹۰ واحد، تعداد تخلف ۴۹۰ تخلف و ارزش ریالی تخلفات را ۳۶۸ میلیون و۸۵۹ هزار و ۷۰۳ ریال عنوان کرد.

به گفته رییس مجمع امور صنفی شهرستان رشت در ۹ ماهه نخست سال جاری ۲۴۵ هزار و ۵۶۷ بازرسی انجام شد که ۹ هزار و ۱۵۴ فقره پرونده تخلف جهت رسیدگی به تعزیرات حکومتی ارسال شد. وی گزارشات مردمی را در طی این مدت شش هزار و ۱۰ فقره اعلام کرد که ۷۸ درصد در بخش کالا و ۲۲ درصد در بخش خدمات بوده است.

وی انجام بازرسی از ۸۵ هزار واحد صنفی در گیلان را توسط ۱۴۰ نفر مجموعه بازرس صنفی، مدیر بازرسی و ... عنوان کرد.

جلال‌الدین محمد شکریه در ادامه با بیان این مطلب که یکی از دغدغه‌های اینجانب عدم وجود مجتمع‌های صنفی است که معمولا با توجه به توسعه شهر برخی از واحدهای صنفی به عنوان شغل مزاحم (از دیدگاه شهرداری‌ها و محیط زیست) تلقی می‌شوند اظهار داشت: صنوفی همانند تولیدکنندگان درب و پنجره آهنی و آلومینیومی، درودگران، تراشکاران و فلزتراشان و آهن‌فروشان و ... نیازمند استقرار در یک شهرک خاص هستند و وقوع این مهم با داشتن زمین و سرمایه مناسب برای ساخت و ساز حاصل می‌شود که در این راستا می‌بایست سرمایه‌گذاری لازم صورت پذیرد. وی اضافه کرد: همچنین برای اصناف کشور که در ایجاد شغل و به خدمت گرفتن جوانان جویای کار هیچ گونه بار مالی برای دولت ندارند، نیز می‌باید طرح‌های انگیزشی لازم ارائه شود که طرح‌های خود را از طریق شورای اصناف کشور به وزارت بازرگانی ارائه کرده‌ایم.

نایب رییس اول شورای اصناف کشور تاکید کرد: همچنین روندی برای اختصاص تسهیلات به واحدهای صنفی به صورت دائمی باید در نظام بانکی کشور تعریف شود تا با یک حمایت جدی مالی بتوانیم قدرت رقابت واحدهای تولیدی را با کالاهای مشابه خارجی مهیا کنیم و کاهش هزینه تولید در کشور، از بزرگترین اموری است که می‌بایست یک برنامه جامع برای آن تدوین کرد.

وی که در طی چهار دوره گذشته همواره کرسی نایب رییس اول شورای اصناف کشور و در مجمع امور صنفی نیز همواره صندلی ریاست مجمع را در اختیار داشته و تجربیات کارشناسی وی تاکنون نقش بسزایی در جامعه اصناف کشور داشته است در خاتمه ضمن ارزیابی مثبت از سفر سوم هیات دولت به گیلان گفت: خوشبختانه شورای اصناف کشور همگام با وزارت بازرگانی در راستای تحقق اهداف دولت محترم و شخص ریاست محترم جمهوری همراهی صنوف را تاکنون در تمام زمینه‌ها داشته لذا امروز صنوف یکی از تاثیرگذارترین بخش‌های جامعه جهت پیاده کردن برنامه‌های نظام در زمینه یک دولت آرمانی است.

بنا به گزارش خبرنگار ما قائم مقام سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان نیز در جریان سفر سوم هیات دولت به گیلان گفت: استان گیلان از استان‌های طلایه‌دار در امر بازرسی و نظارت بر بازار و جلوگیری و برخورد با تخلفات در سطح کشور است.

مهدی اصفهانی در سومین سفر هیات دولت به گیلان در نشست با اصناف استان گیلان افزود: استان گیلان در زمینه تشکیل انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان از استان‌های پیشرو محسوب می‌شود.

سعید سیمیاری