گروه بین‌الملل- دیروز،دوشنبه، اکثر بازارهای سهام دچار کاهش شدند. زیرا سرمایه‌گذاران درمورد افزایش قیمت نفت نگران بودند. این درحالی است که ژاپن همچنان تلاش می‌کند ویرانی‌های ناشی از بدترین زمین‌لرزه تاریخ این کشور را بازسازی کند. شاخص میانگین نیکی ۲۲۵، ۵/۰ درصد سقوط کرد و به ۷۰/۹۷۱۹ واحد رسید. شاخص کاسپی کره جنوبی ۳/۰ درصد افت کرد و به ۳۹/۲۱۲۲ واحد رسید. شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۴/۰ درصد کاهش یافت و به ۰۷/۲۴۳۰۳ واحد رسید. بورس‌های سرزمین اصلی چین، تایوان، سنگاپور و هندوستان نیز با کاهش روبه‌رو شدند. اما شاخص ای‌اس‌اکس ۲۰۰ استرالیا ۶/۰ درصد رشد کرد و به ۲۰/۴۹۷۱ واحد رسید. بورس نیوزیلند نیز افزایش یافت.

در آغاز معاملات در اروپا، شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان کمتر از ۱/۰ درصد رشد کرد و به ۹۰/۶۰۶۰ واحد رسید. شاخص داکس آلمان ۶/۰ درصد کاهش یافت و به ۹۳/۷۱۷۷ واحد رسید. شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه نیز ۶/۰ درصد سقوط کرد و به ۷۸/۴۰۳۶ واحد رسید. فروش آتی شاخص‌ها در وال‌استریت با افزایش روبه‌رو شد و فروش آتی شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۱/۰ درصد رشد کرد و به ۱۲۳۴۳ واحد رسید. فروش آتی شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ نیز ۱/۰ درصد افزایش یافت و به ۲۰/۱۳۲۵ واحد رسید.

دیروز قیمت نفت به دلیل نوسان ارزش دلار و تنش‌های جدید در خاورمیانه به بیش از بشکه‌ای ۱۱۲ دلار رسید.

شرکت‌های نفتی از افزایش قیمت نفت سود بردند. ارزش سهام شرکت سینوپک که از نظر ظرفیت بزرگ‌ترین پالایشگاه آسیا به شمار می‌رود، ۴/۲ درصد جهش کرد. ارزش سهام شرکت پتروچاینا، بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت و گاز چین، ۸/۲ درصد افزایش یافت.

اما ارزش سهام شرکت‌های مصرف‌کننده نفت همچون شرکت‌های هواپیمایی، دچار کاهش شد. ارزش سهام شرکت هواپیمایی کره ۶/۲ درصد، ارزش سهام شرکت کانتاس ایرویز ۲/۳ درصد و ارزش سهام شرکت کاتی پاسیفیک ایرویز ۵/۰ درصد سقوط کرد.

این درحالی بود که برخی تحلیل‌گران به سرمایه‌گذاران هشدار دادند از خرید سهام شرکت‌های خودروسازی ژاپنی خودداری کنند. درپی زمین‌لرزه و سونامی که در تاریخ ۱۱ مارس به وقوع پیوست، به دلیل کمبود برق و اختلال در زنجیره عرضه تولید شرکت‌های خودروسازی به شدت کاهش یافته است. زمین‌لرزه و سونامی ژاپن ۳۱۰ میلیارد دلار خسارت به بار آورد و بیش از ۲۵ هزار کشته برجای گذاشت. در اثر این حادثه یک نیروگاه برق هسته‌ای نیز آسیب دید و نشت مواد رادیواکتیو از آن هنوز تحت کنترل درنیامده است.

ارزش سهام شرکت تویوتا موتورز، بزرگ‌ترین خودروساز جهان، ۴/۲ درصد کاهش یافت. ارزش سهام نیسان موتورز ۴/۲ درصد سقوط کرد و ارزش سهام هوندا موتورز ۲/۲ درصد افت کرد. یک گزارش اقتصادی نشان داد در ماه فوریه، پیش از وقوع زمین‌لرزه و سونامی، سفارشات ماشین‌آلات در ژاپن ۴/۲ درصد کاهش داشته است. این در حالی است که سفارشات ماشین‌آلات در ماه ژانویه جهش ۲/۴ درصدی نشان داده است.