رشد اقتصادی ایران پایین‌تر از متوسط جهانی است

دولت و شبه دولتی‌ها نمی‌توانند رشد اقتصادی ۸ درصدی را محقق کنند

رییس مجلس با بیان اینکه باید ترسیم درست و واقع‌گرایانه‌ای از وضعیت اقتصادی کشور داشته باشیم، گفت: ما چه بخواهیم مشکلات اشتغال و بیکاری را برطرف کنیم و چه بخواهیم سطح درآمدها را بالا ببریم، همگی به رشد اقتصادی کشور بستگی دارد که متاسفانه این رشد، رقم خوبی نیست و از متوسط جهانی پایین‌تر است. به گزارش خانه ملت علی لاریجانی که ظهر دیروز در نشستی مشترک با اعضای فراکسیون حزب موتلفه اسلامی در مجلس سخن می‌گفت، تاکید کرد: آن چیزی که مهم است، این است که ما چطور می‌توانیم موتور اقتصادی کشور را روشن کنیم؛ چراکه شعار جهاد اقتصادی با یک هدفگذاری و به طور قطع با توجه به ضعف‌های موجود انتخاب شد.

وی افزود: رشد اقتصادی به این نیست که ما تعداد پروژه‌هایی که دولت انجام می‌دهد را افزایش دهیم، رشد اقتصادی از این درنمی‌آید. البته زمانی که نظام‌های متمرکز سوسیالیستی در کشورها بود، شاید این طور تصور می‌کردند، اما بعدها فهمیدند که تنها راه رشد اقتصادی این است که ذهن مردم را درگیر اقتصاد کشور کنیم.

لاریجانی به نیروی انسانی، منابع انرژی و معدنی کشور اشاره کرد و افزود: تمامی این منابع به نوعی فرصت‌های ما هستند، اما اینکه با چه مکانیزمی می‌توانیم به رشد ۸ درصدی مورد اشاره مقام معظم رهبری برای برنامه پنجم دست پیدا کنیم، محل بحث است.

رییس مجلس گفت: رشد ۸ درصدی را نه تنها دولت نمی‌تواند محقق کند، بلکه شرکت‌های شبه‌دولتی نیز نمی‌توانند آن را محقق کنند.

وی تنها راه رشد اقتصادی و تحقق فرموده رهبر معظم انقلاب را ایجاد فضای تسهیل کسب و کار و ایجاد مشارکت همه سطوح جامعه در اقتصاد عنوان کرد و ادامه داد: جهاد اقتصادی زمانی اتفاق می‌افتد که روان‌سازی اقتصادی در تولید رخ بدهد، اما براساس گزارش‌هایی که من دارم نقص‌هایی در این زمینه وجود دارد.

لاریجانی افزود: وضعیت سرمایه‌گذاری، کشاورزی و دامداری دارای نقص است و مخصوصا در جریان هدفمندی یارانه‌ها بر تبعات آن در بخش تولید باید خیلی حساس باشیم، چرا که این موضوع بعد از مدتی می‌تواند به اشتغال موجود لطمه بزند.

مشکلات کشاورزان در مورد قیمت انرژی

رییس قوه مقننه با بیان اینکه کشاورزان در مورد قیمت گاز، نفت و برق با مشکل مواجه هستند، تصریح کرد: این تصور که بخش کشاورزی و دامداری را بدون یارانه بگذاریم، درست نیست، حتی در کشورهای توسعه یافته مانند ژاپن دولت از این دو بخش به طور جدی حمایت می‌کند، در حالی که در کشور ما اینگونه نیست.

وی دلیل این عدم توجه به کشاورزی و دامداری را عدم رقابت این دو حوزه با سایر بخش‌های اقتصادی دانست و بر ضرورت تحت پوشش دولت قرار دادن کشاورزی و دامداری تاکید کرد.

انتقاد از طرح مسائل ناسیونالیستی در جامعه

نماینده قم در مجلس همچنین با بیان اینکه برخی از حرف‌های کم‌بنیه از نظر اسلامی در کشور ما دیده می‌شود، اظهار کرد: این حرف‌ها در واقع اصیل نیست و فراکسیون موتلفه باید بتواند اینها را میزان کند که تا چه اندازه اینها با تفکر اصیل فاصله دارند.

لاریجانی افزود: مسائلی که از آن بوی ناسیونالیستی می‌آید، حرف‌های اصالت‌داری نیست. ممکن است مسائل دیگری در درونش وجود داشته باشد؛ اما با این شرایط کشور عاقلانه نیست که ذهن جامعه را مغشوش کنیم.

وی همچنین گفت: برخی از مسائل وجود دارد که ممکن است در پروسه انتخابات هم مهم باشد، ولی اینها همه فرع بر رفتارهای اصیلی که ما داریم است.

رییس مجلس تصریح کرد: نگاه مجلس به مسائل طبیبانه است؛ ما رفتارهای جنجالی را مناسب نهادهای اصلی انقلاب نمی‌دانیم و حرکت این نهادها باید طبیبانه باشد.