گروه بورس - هدیه لطفی: آغاز به کار بازار دوم معاملات فرابورس با یک روز تاخیر صورت خواهد گرفت.

براساس اطلاعیه ناظر بازار فرابورس در هفته گذشته، قرار بود بازار دوم معاملات OTC همزمان با گشایش نماد شرکت پتروشیمی امیرکبیر در روز گذشته کار خود را آغاز کند، اما بازگشایی این نماد به تاخیر افتاد و در نتیجه شروع معاملات بازار دوم از امروز خواهد بود. یادآور می‌شود معاملات پتروشیمی امیرکبیر به دلیل کفایت سهام شناور آزاد، در بازار دوم فرابورس بدون عرضه اولیه صورت می‌گیرد.
عرضه ناموفق «صدرا امید چابهار»
از سوی دیگر روز گذشته بلوک ۱۰۰ درصدی سهام شرکت صدرا امید چابهار در بازار سوم فرابورس عرضه شد. بر این اساس روز گذشته تعداد ۶۶ میلیون و ۶۱۶ هزار و ۲۰۳ سهم معادل ۱۰۰ درصد از سهام شرکت صدرا امید چابهار، توسط سازمان خصوصی‌سازی و به قیمت پایه هر سهم ۴۱ ریال در بازار سوم عرضه شد که به دلیل نبود خریدار معامله‌ای بر آن صورت نگرفت.
ادامه پذیره‌نویسی «عسکریه»
همچنین روز گذشته پذیره‌نویسی سهام جدید ناشی از سلب حق‌تقدم در افزایش سرمایه موسسه مالی و اعتباری عسکریه تداوم یافت و در این روز نیز از پذیره‌نویسی مزبور استقبال چندانی به عمل نیامد.در معاملات دیروز تعداد ۱۷۲ هزار سهم از سهام موسسه عسکریه به قیمت پایه یک هزار و ۶۲۲ ریال و به ارزش ۲۷۸ میلیون ریال خریداری شد که با احتساب این معاملات تاکنون ۶۱۸ هزار سهم معادل ۱/۰ درصد از کل سهام قابل پذیره‌نویسی، فروخته شده است.
بازار متعادل
اما بازار فرابورس اولین روز کاری هفته را با شرایط متعادل آغاز کرد.به گزارش خبرنگار ما، روز گذشته تمام صف‌های خرید در این بازار از بین رفت و سهام تمام شرکت‌های معامله‌شده در حالت متعادل به کار خود پایان دادند.
در مجموع دیروز بیش از 5 میلیون و 911 هزار سهم به ارزش 112 میلیارد و 94 میلیون ریال معامله شد که بیشترین حجم این معاملات در اختیار نماد همراه اول بود.
هر سهم «همراه» در این بازار با ۳۲۵ ریال کاهش به قیمت ۵۲ هزار و ۴۰۹ ریال رسید و در مجموع یک میلیون و ۷۷۶ هزار سهم این شرکت به ارزش ۹۳ میلیارد ریال دادوستد شد و بدین ترتیب «همراه» به عنوان پرمعامله‌ترین و باارزش‌ترین سهم دیروز شناخته شد. روز گذشته از ۱۴ نماد معامله‌شده در بازار، ۸ نماد با کاهش قیمت، ۳ نماد با افزایش قیمت و مابقی بدون تغییر نرخ به کار خود پایان دادند.
در این راستا می‌توان به افزایش نرخ نمادهای کویرتایر، سیمان سبزوار و مرجان‌کار و در مقابل کاهش نرخ نمادهای روان‌فن‌آور، لیزینگ ایرانیان، بیمه دی و سبحان دارو اشاره کرد.
بازار پررونق اوراق مشارکت
از سوی دیگر بازار اوراق مشارکت فرابورس روز کاری گذشته را با استقبال زیاد خریداران سپری کرد. در ابتدای ساعات معاملاتی روز گذشته نماد معاملاتی گواهی سپرده ویژه سرمایه‌گذاری بانک کشاورزی، پس از پرداخت سود ماهانه بازگشایی شد و اوراق این گواهی به همراه اوراق 5 شرکت دیگر معامله شدند. دیروز معامله 150 برگه از اوراق مشارکت توسعه به ارزش 150 میلیون ریال، یک هزار و 70 برگه از اوراق گواهی سپرده سعدی به ارزش یک میلیارد و 70 میلیون ریال، یک هزار و 180 برگه از اوراق مشارکت ایران شرق به ارزش یک میلیارد و 180 میلیون ریال، سه هزار و 710 برگه از اوراق بانک کشاورزی به ارزش سه میلیارد و 710 میلیون ریال و 4 هزار و 200 برگه از اوراق مشارکت نفت به ارزش 4 میلیارد و 200 میلیون ریال سایر معاملات این بازار را تشکیل داد.
اوراق اجاره ماهان با معامله ۱۱ هزار و ۹۱۰ برگه به ارزش ۱۱ میلیارد و ۹۱۰ میلیون ریال، به عنوان پرمعامله‌ترین گواهی دیروز شناخته شد.