گروه بین‌الملل- تردیدها درمورد توانایی ژاپن در تولید بر پیشرفت این کشور در مهار نشت مواد رادیواکتیو از نیروگاه برق هسته‌ای سایه افکند و در نتیجه دیروز، چهارشنبه، بورس‌های جهان وضع متفاوتی پیدا کردند. کارکنان نیروگاه هسته‌ای دایی-ایچی فوکوشیما موفق شدند جریان نشت مواد رادیواکتیو به اقیانوس آرام را متوقف کنند.

بورس‌های اروپا در آغاز معاملات وضع متفاوتی داشتند. شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۲/۰ درصد رشد کرد و به ۹۵/۶۰۱۶ واحد رسید. شاخص داکس آلمان ۱/۰ درصد کاهش یافت و به ۲۶/۷۱۶۹ واحد رسید. شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۶/۰ درصد افت کرد و به ۴۵/۴۰۱۸ واحد رسید. اما فروش آتی شاخص‌ها در وال‌استریت با افزایش روبه‌رو شد. به طوری که فروش آتی شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۲۲ واحد رشد کرد و به ۱۲۳۴۹ واحد رسید. فروش آتی شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۸/۲ درصد افزایش یافت و به ۵۰/۱۳۲۹ واحد رسید.

شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۳/۰ درصد کاهش یافت و به ۳۷/۹۵۸۴ واحد رسید. روز دوشنبه شرکت تویوتا موتورز اعلام کرد تولید محدود را در کارخانه خود در کاناگاوا واقع در غرب توکیو از سر می‌گیرد. درنتیجه ارزش سهام این شرکت ۲/۰ درصد رشد کرد. این درحالی است که موسسه مودیز اعلام کرد به دلیل مشکلات مالی ناشی از توقف تولید خودرو، رتبه اعتبارات تویوتا را کاهش خواهد داد.

در دیگر نقاط آسیا، شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۶/۰ درصد افزایش یافت و به ۰۵/۲۴۲۸۵ واحد رسید. شاخص‌ها در سرزمین اصلی چین وضع متفاوتی داشتند. شاخص شانگهای کامپوزیت ۱/۱ درصد جهش کرد و به ۳۶/۳۰۰۱ واحد رسید. درحالی که شاخص شنزن کامپوزیت ۳/۰ درصد سقوط کرد و به ۴۶/۱۲۶۲ واحد رسید.

شاخص کاسپی کره جنوبی ۲/۰ درصد کاهش یافت و به ۷۱/۲۱۲۶ واحد رسید. شاخص ای‌اس‌اکس ۲۰۰ استرالیا ۳/۰ درصد رشد کرد و در رقم ۵۲/۴۹۱۲ واحد ثابت شد. بورس‌های اندونزی،سنگاپور و تایوان نیز افزایش یافتند.

پس از آن که خلاصه مذاکرات نشست اخیر کمیسیون تعیین سیاست فدرال رزرو آمریکا نشانه‌های اندکی را از برنامه بانک مرکزی این کشور برای تغییر سیاست‌های محرک اقتصادی ارائه داد، روز سه‌شنبه شاخص‌ها در وال‌استریت تغییر اندکی را ثبت کردند.

خلاصه مذاکرات نشست ۱۵ مارس فدرال رزرو نشان داد اعضای بانک مرکزی آمریکا این مساله را بررسی می‌کنند که آیا به منظور مهار تورم نیازی به سختگیرانه‌تر کردن اعتبارات در اواخر سال جاری هست یا خیر. این درحالی است که همه اعضای کمیسیون تعیین سیاست فدرال رزرو معتقدند اوضاع اقتصادی درحال بهبود است.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۱۳/۶ واحد یا کمتر از ۱/۰ درصد کاهش یافت و به ۹۰/۱۲۳۹۳ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۲۴/۰ واحد افت کرد و به ۶۳/۱۳۳۲ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۲ واحد یا ۱/۰ درصد رشد کرد و به ۱۹/۲۷۹۱ واحد رسید.

کاهش شاخص‌ها در ابتدای معاملات رقم خورد، زیرا چین نرخ بهره وام‌دهی را افزایش داد و موسسه رتبه‌بندی مودیز رتبه اعتبارات پرتغال را کاهش داد؛ اما پیش‌بینی معامله‌گران مبنی بر افزایش بیشتر قیمت کالاها، موجب افزایش ارزش سهام شرکت‌های تولیدکننده مواد اساسی شد. ارزش سهام شرکت آلومینیوم سازی آلکوا ۸/۲ درصد، ارزش سهام شرکت نیومونت ماینینگ ۴/۴ درصد و ارزش سهام شرکت شیمیایی داو ۳/۱ درصد رشد کرد.