تاخیر یک هفته ای عرضه فایرفاکس 4 نسبت به اینترنت اکسپلورر 9 نیز نتوانست منجر به پیروزی مایکروسافت شود و مرورگر فایرفاکس طی یک ماه گذشته کاربران بیشتری را به خود جذب کرده است.

به گزارش مهر، مایکروسافت مرورگر جدید خود را در ۱۴ مارس ۲۰۱۱ عرضه کرد، در حالی که فایرفاکس ۴ در ۲۲ مارچ عرضه شد؛ اما بر اساس آمارهای جدید شرکت Net Applications تا انتهای ماه یک درصد از فعالیت‌های اینترنتی به IE ۹ و ۷/۱ درصد از این فعالیت‌ها به فایرفاکس ۴ اختصاص پیدا کرد.
نقطه برتری فایرفاکس در برابر IE 9 سیستم عاملی به نام ویندوز XP است؛ زیرا مرورگر شرکت موزیلا در سیستم‌های عاملی با یک دهه قدمت نیز عملیاتی هستند؛ اما IE 9 نیازمند ویندوز ویستای SP2 یا ویندوز 7 است و با توجه به کاربرد 4/54 درصدی کاربران از ویندوز XP، کاربرد 2/24 درصدی از ویندوز 7 و استفاده 6/10 درصدی از ویندوز ویستا، ویندوز XP برگ برنده موزیلا خواهد بود؛ حتی اگر روند رشد از ویندوز 7 پشتیبانی کند.
IE ۹ رقابت شدیدی را در میان بازار مرورگرها تزریق کرده است. مرورگر مایکروسافت استانداردهای جدید شبکه را پشتیبانی می‌کند و عملکرد بالاتری را نسبت به نسخه‌های پیشین خود عرضه کرده است؛ اما این مرورگر هنوز توجه دوستداران تکنولوژی را به خود جلب نکرده است، از این رو دور از انتظار نیست که میزان استفاده یک ماهه از این مرورگر کمتر از فایرفاکس ۴ باشد.
انتظار می‌رود میزان کاربرد این دو مرورگر زمانی که کاربران آغاز به بروزرسانی مرورگرهای خود کنند، افزایش پیدا کند. به‌روزرسانی‌های اصلی فایرفاکس 4 با گذشت 60 تا 90 روز از عرضه اصلی محصول و به‌روزرسانی IE 9 تا پایان ماه ژوئن ارائه خواهند شد.
زمانی که تمامی نسخه‌ها کامل عرضه شدند، IE تا پایان ماه مارس بازار کلی مرورگرها را با کاربردی ۹/۵۵ درصدی تحت سلطه خود داشت؛ در حالی که فایرفاکس ۸/۲۱ درصد از این بازار را به خود اختصاص داده بود. رقیبان جدی‌تر IE که در حال حاضر در شرف ربودن گوی سبقت از این دو مرورگر هستند، سفری اپل و کروم گوگل نام دارند.
از ماه فوریه تا مارچ اینترنت اکسپلورر با سقوطی 9/0 درصدی میدان را واگذار کرد؛ در حالی‌که فایرفاکس با کسب 1/0 درصد امتیاز رقیبان خود را به عقب راند. شاید این امتیاز زیادی نباشد؛ اما عملکرد قدرتمندتری را نسبت به شکست سنگین این مرورگر در سال 2009 به نمایش می‌گذارد.
کروم ارتقا کاربرد خود را از ۹/۱۰ تا ۶/۱۱ درصد ادامه داد و سفری از ۴/۶ به ۶/۶ درصد ارتقا یافت. پنجمین رتبه به مرورگر اوپرا اختصاص دارد که طی ماه‌های فوریه و مارس ۲/۲ درصد از کاربران کل جهان را به صورت ثابت برای خود حفظ کرد.
بر اساس گزارش سی نت، آمار کاربردهای شبکه بر اساس فعالیت‌های آنلاین 160 میلیون کاربر در ماه با استفاده از خدمات و ابزارهای آنلاین مختلف تعیین می‌شوند.