دوربین شما چندبار شات زده است؟

هر تصویری که توسط دوربین دیجیتال شما ثبت می‌شود حاوی EXIF یا اطلاعات زمان عکسبرداری است. این اطلاعات شامل شرایط دوربین در زمان عکسبرداری است و به همین دلیل می‌توانید مقادیر سرعت شاتر، دیافراگم، حساسیت، نوع نورسنجی و بسیاری اطلاعات همراه مانند نوع دوربین و لنز و شماره سریال دوربین را نیز از آن استخراج کنید. اما می‌دانستید که بعضی از دوربین‌ها تعداد شات زده دوربین را نیز در اطلاعات EXIF تصاویر قرار می‌دهند؟

متاسفانه اغلب برنامه‌های ویرایشگر، امکان استخراج و نمایش تعداد شات دوربین‌ را ندارند. به همین دلیل برخی از برنامه‌های جانبی نمایشگر اطلاعات EXIF تنها برای همین منظور عرضه می‌شوند که بتوانند این ضعف برنامه‌هایی همچون Photoshop و Lightroom را جبران کنند. یکی از بهترین برنامه‌های نمایشگر EXIF که به طور رایگان نیز عرضه می‌شود، Opanda نام دارد. این برنامه به شکلی کاملا حرفه‌ای و از دید یک عکاس، EXIF عکس‌های شما را خوانده و محتویات آن را نمایش می‌دهد. این اطلاعات می‌تواند شامل تعداد شات زده دوربین هم باشد. دانستن تعداد شات زده برای یک دوربین به اندازه کیلومتر شمار یک اتومبیل اهمیت دارد.

سایت Camera Shutter Count هم یک سایت کاملا رایگان است و برنامه بسیار جالبی دارد. این سایت تنها مخصوص بررسی تعداد شات زده دوربین‌های DSLR است و شما به راحتی می‌توانید با ارسال یک عکس روی آن، تعداد شات زده دوربین‌تان را بیابید. البته این سایت تنها عکس‌های JPEG را می‌پذیرد و لیست محدودی از دوربین‌های عکاسی را پشتیبانی می‌کند. اگر دوربین شما یکی از آن دوربین‌های ذکر شده در صفحه نخست سایت است، بخت با شما یار است.

کافی است با زدن دکمه Browse و انتخاب آخرین عکس دوربین‌تان از روی کامپیوتر و آپلود آن منتظر بمانید تا تعداد شات زده برایتان به نمایش درآید. جالب اینجا است که برخی از دوربین‌های عکاسی تعداد شات تضمین شده محدودی دارند. به این ترتیب شما هم می‌توانید از این طریق دوربین‌های خودتان را بررسی کنید و از تعداد شات آن با خبر شوید.